Jump to content
Forum Sköldpaddor

Hur gammal blir morisk sköldpadda ?


Annette
 Share

Recommended Posts

Hej

Jag undrar lite allmänt över våra moriska sköldpaddor . Hur gamla kan de bli ? Jag har läst om  sköldpaddan Frida som blev 80 + , men hon var grekisk om jag minns riktigt .

P-A , hur gamla blir de moriska ? Jag har utgått från samma ålder som de grekiska , men det kanske inte stämmer ?

Ni som har moriska , hur gamla är de ?

Jag har tidigare skrivit om Ronja som jag tog till veterinären eftersom hon verkade så trött . Kan nu berätta att hon är aktiv som få :)Det ska bli intressant att se om hon kommer att lägga ägg i anslutning till denna perioden .

Hälsningar

Annette

Edited by Annette
Link to comment
Share on other sites

Frida, morisk landsköldpadda som kom till Sverige som vuxen 1931!

Frida dök upp som en udda gåva till min farmor 1931. Hon var redan då en vuxen sköldpadda, fångad i Grekland av en svensk sjöman. Min farmor visste nog inte så väl hur en sköldpadda skulle skötas, men gjorde sitt bästa. På somrarna fick Frida vara ute väldigt mycket och när det blev kallt ute, stoppades hon helt sonika ner i en skokartong och ställdes in i en hylla i visthusboden. När hon på vårkanten började röra på sig, plockades hon fram igen. Hon har både gått i hage och varit tjudrad. Hon har "rymt" flera gånger, en gång på 70-talet var hon borta nästan en vecka, men hittades till slut i potatislandet. Vilken lättnad! En annan gång, en påskafton i slutet av 30-talet, togs hon ut i vårsolen, men glömdes bort. Efter en natts kraftigt snöfall fick hon letas upp av en ångerfull liten pojke med snöskyffel. 
På 40-talet fastnade hon en gång med sitt tjudersnöre i ekrarna på... nej, det hoppar jag över, liksom den misslyckade dejten med grek-killen! 
Trots missöden och äventyr har Frida aldrig verkat må dåligt. Fortfarande är hon mycket ute på somrarna, men övervintrar inte längre i någon visthusbod, utan ligger istället lågt i rumstemperatur. Jag har nu fått värdefulla råd av P-A om vintertiden, jättebra för mig som bara haft ansvar för Frida i drygt ett år. 
Frida har personlighet och vi är mycket fästa vid henne och känner stor respekt och ödmjukhet inför henne. 
Nu har ni fått en kort glimt av gamla Fridas liv och leverne. Massor mer finns att berätta, för trots att man är sköldpadda, så händer faktiskt saker då och då.... 
Varma hälsningar!!

Kajsa

 

 

Ägarna har alltid trott att Frida varit en Testudo hermanni (grekisk landsköldpadda) men hon har 2003 artbestämts till Testudo graeca (morisk landsköldpadda). Hon dog några år senare blev över 80 år, kanske 90-100 med tanke på att hon var vuxen 1931.

/P-A

 

image006.jpg

 

image010.jpg

Link to comment
Share on other sites

Oh så roligt! Då var Frida morisk!

Tack P-A. Jätteroligt att läsa igen! 

Hälsningar 

Annette 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...