Jump to content
Forum Sköldpaddor
Erol

Mating season has started

Recommended Posts

Erol

35DE90FA-D189-432F-8801-3E92620FE1D8.jpeg

Duransson

Så trevligt!

Testudo hermanni b

Börjar deras parningssäsong när det blir lite kallare i deras levnadsområden? Visst har du dina i ett uterum? Vad håller du för temperatur där vintertid?

Erol

Ja, parningssäsongen börjar när det blir kallare och när det börjar regna mer. Jag tror att ljusintensiteten också spelar roll men jag är inte säker på det. 

Nu i vinter är temperaturen i uthuset ungefär 20-22 grader dagtid om det inte är soligt. Om det är soligt blir det varmare, upp till 26-27 grader. På natten är det 17 grader.

I sommer har det varit riktigt varmt i uthuset, upp till 35-40 grader och torrt. Sköldpaddorna på bilden har varit helt inaktiva i 3 månader. I September började jag spraya vatten en gång per vecka, i Oktober, November 2 gånger och nu 3 gånger och nu har dom börjat parningen.

Förhoppningsvis kommer de lägga ägg!

Testudo hermanni b
On ‎2017‎-‎12‎-‎14 at 22:09, Erol said:

Ja, parningssäsongen börjar när det blir kallare och när det börjar regna mer. Jag tror att ljusintensiteten också spelar roll men jag är inte säker på det. 

Nu i vinter är temperaturen i uthuset ungefär 20-22 grader dagtid om det inte är soligt. Om det är soligt blir det varmare, upp till 26-27 grader. På natten är det 17 grader.

I sommer har det varit riktigt varmt i uthuset, upp till 35-40 grader och torrt. Sköldpaddorna på bilden har varit helt inaktiva i 3 månader. I September började jag spraya vatten en gång per vecka, i Oktober, November 2 gånger och nu 3 gånger och nu har dom börjat parningen.

Förhoppningsvis kommer de lägga ägg!

Spännande. En annan fråga som inte egentligen hör hit, men egyptiska får väl ofta problem med njurarna? Man ser på utländska forum att de ofta badar sina egyptiska sköldpaddor regelbundet. Hur gör du?
Tycker att egyptiska är så fina. Fick jag välja 3 arter skulle jag välja Grekiska (så klart :-) , egyptiska och Geoemyda spengleri.

P-A

Hasse Olsson som lyckades mycket bra med egyptiska hade idealiska förhållanden  med hög luftfuktighet vid Mörrumsån.

Hasse hade en hane och två honor och fick fram så många ungar så att hans resultat inte accepterades av experter i Europa. Det möttes med tystnad.

ParkenZoo i Eskilstuna som har fått fram ungar. De är också noga med hög luftfuktighet och en miljö som förändras så lite som möjligt för denna art. Deras ungar kommer att flyttas till Barcelona Zoo.

ParkenZoo har goda kunskaper och rådgivare och har utsetts till koordinator för strålsköldpaddor inom EAZA (europeiska zoogemenskapen).

Biden visar ungar från Hasses grupp. 

07250011 (1).jpg