Jump to content
Forum Sköldpaddor

Testudo hermanni b
 Share

Recommended Posts

Det kläcktes en unge som hade en helt enorm gulsäck kvar. ( Nästan lika stor som ungen själv.) Undrar om den kläcktes nån dag för tidigt pga det fanns andra ungar som kläcktes samtidigt?
Fick fixa iordning en grop med hjälp av en tejprulle som gulsäcken kunde vila i med fuktigt hushållspapper så gulan inte torkade ut.
Idag var nästa hela gulan borta/absorberad. Helt otroligt att det gick så pass bra. Har dock aldrig haft nån som haft så pass stor gulsäck så nåt måste ju gjort att den kläcktes i förtid? Om de andra 2 ungarna påverkade. Dock var detta på dag 56 så på så sätt var det ju ändå dags då snittet här hemma ligger på ca 52-56 dagar.
Nån mer som haft en unge med så stor gulsäck?

OBS! Bilden kan verka otäck men allt gick bra!
Mellan bild 1 och bild 2 har det gått nästa 1 dygn.

IMG_4916.JPG

IMG_4927.JPG

Link to comment
Share on other sites

Har inte fått någon med så stor gulesäck. Skönt att det gick så bra.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Helena Palén Berggren said:

Har inte fått någon med så stor gulesäck. Skönt att det gick så bra.

Inte jag heller. Trodde faktiskt inte det skulle gå så pass bra som det gjorde och tänkte att detta kanske blir den första unge som inte klarar sig..... I skrivande stund är gulsäcken helt absorberad. Helt otroligt. Gulsäcken var ju lika stor som ungen var.
Tur jag hade kollat på andra hemsidor där jag sett att man gjort som jag gjorde dvs sätta ungen ovanpå en tejprulle eller dylikt så inte man riskerar att gulsäcken går sönder. Tur jag var hemma och kunde åtgärda direkt så den och de andra ungarna i kläckaren inte gått omkring så gulsäcken gått sönder.
Funderar eftersom denna unge kläcktes ur de ägg som var väldigt ovala om det kan ha påverkat gulsäckens absorption? Att de andra ungarna störde så den kläcktes pga det eller att ägget sprack upp för tidigt?

Link to comment
Share on other sites

Den var stor, bråttom att lämna ägget.

 

Vi har haft någon med gulsäck som inte gått in helt. Det har blivit en bit kvar utanför som sen har ramlat bort 

Link to comment
Share on other sites

Här försvann gulsäcken/ absorberades på ett enda dygn, så mkt snabbare än vad jag nånsin kunnat tro. Var rädd att den inte skulle klara sig men glad jag läst hur man gör om det händer :-)
Naveln är helt sluten nu och igår fick den komma ner i lådan med de andra som kläcktes samtidigt.
 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...