Jump to content
Sköldpaddsforum
Sign in to follow this  
Annette

Kalkar utehagen

Recommended Posts

Annette

Hej

Jag undrar . Igår var jag med Ronja hos veterinären och har tagit blodprov för parasiter ,för jag tycker hon har varit lite låg ett tag . Ni som kalkar utehagen , är det för växternas skull ,så de blir mer kalkrika eller påverkar det ev. parasiter som kan finnas i marken i utehagen ? Veterinären och jag talade lite om det , och hon hade hört att eftersom  kalk gör jorden surare  att parasiter då  inte trivs .Men hon visste inte om det verkligen är så . Så jag ställer frågan till er här på Forumet , jag har läst att några kalkar sina hagar .

Vilken kalk använder ni och vilken tid på året är bäst  att kalka ?

Hälsningar

Annette

Edited by Annette

Testudo hermanni b

Jag kalkar 1-2 ggr per år. Sen höst ( Då det ofta är väldigt blött i marken ) och tidigt på våren när det fortfarande ligger snö kvar i hagen.

Jag gör det för att det ska bli mer kalkrik jord som växterna förhoppningsvis tar upp. Hade aldrig hört att parasiter inte trivs lika bra i kalkrik jord.
Jag använder sån granulerad kalk eller vanlig foderkalk köpta på Granngården. Foderkalken är pulver som lätt går ner i jorden, medan granulaten frigörs succesivt.

Jeppe

Nu blev jag lite nyfiken, var du på Fågelkliniken och tog ni något avföringsprov utöver blodprovet? 

Annette

Hej

Jag förstår att du undrar. Jo, vi har lämnat avföringsprov. Jag tycker hon har varit låg ett tag som jag inte riktigt känner igen. Hon är en morisk och dvalas inte, men hon föredrar att ligga nergrävd i höet och var bara framme kortare stunder som jag tycker blev få och när jag till slut tog fram henne och la henne under värmelampan, gäspar hon, äter, kissar och bajsar.

Med tanke på att hon äter tycker jag inte hon verkar  sjuk så,  mer trött o låg.

Avföringen har en lite grönare ton än det brukar.  Cecilia Trädgårdh på Fågelkliniken talade om att de kan bli trötta av ämnen från äggbildning. Om  jag förstod det riktigt så ämnen från bildandet av äggula som är fet som kan bli belastade för lever och njurar. Har jag förstått det riktigt? 

Ingen synlig mask i avföringen, inga ägg på röntgen. Hon är fin i munnen och svalget och ögonen ser bra ut.  

Vad är din uppfattning om att kalka utehagen. Kan motverka  det trivseln för ev. . parasiter? Jag får svar på proverna nästa vecka.  

Hälsningar 

Annette 

Edited by Annette

Jeppe

Det var det jag misstänkte, låter helt klart klokt att ta blodprov också om hon känna lite allmänt trött. 

Jag vet faktiskt inte hur mycket kalkning gör med hänsyn till evt parasiter. Jag kommer inte att kalka mina hagar i förebyggande syfte. Däremot kommer jag att kontrollera avföringen någon/några gånger varje år men det är lika mycket för att jag tycker att det är kul. 

Jag tror nog också att man möjligen får en något mer basisk (inte sur) och kalkrik jord (hur mycket det påverkar pH och kalkinnehåll vet jag dock inte och beror såklart på hur mycket/hur ofta man kalkar) och det skulle ju möjligen kunna påverka växter och därmed även sköldpaddorna (som Maria är inne på), mer än så vet jag inte om jag hade hoppats på.

P-A

Jag brukar också kalka hagarna med foderkalk som gör jorden mer basisk, inte sur (som sagt).

Gick in på klinikens sida om landsköldpaddor.

Hittade massor av sakfel, felstavade och felaktiga artnamn och kostråd som man trodde på för 20 år sen. Många födoämnen som är helt uteslutet i andra skötselråd.
"Kosten bör vara rik på vitamin A och D3". 
Vilka födoämnen innehåller vitamin D3?
Fet fisk, kött och ägg. 

En bild visar T horsfieldii och T hermanni tillsammans. :(

Annette

Hej 

Tack för alla svar.  

Hälsningar 

Annette 

Edited by Annette