Arbinger Postat November 5, 2017 Share Postat November 5, 2017 Hej! Undrar om någon har tips på ätbara växter/ blommor både att ha i buren och som går att ge som föda? Vet att de kan äta hibiskusblad.. Hur är det med paraplyaralia? Aloekaktus? Vad har ni för växter inplanterade förutom grästuvor? Det är vår första lilla sköldpadda och vi tar tacksamt emot tips! Har planterat en del i krukor nu av rädsla att lillan ska få i sig något felaktigt ? Så här ser det ut i buren just nu.. Lilla Leia ligger å mumsar maskrosblad i matskålen ? Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
P-A Postat November 5, 2017 Share Postat November 5, 2017 Från Marion Minchs tyska sida: http://www.schildifutter.com/ Terrarium plant(back to home) Plants you can use also on tortoise tables as well as outside. muehlenbeckia sp B (back) Baby's Tears Helxine soleirolii C (back) Callisia Callisia repens E (back) Epipremnum * Epipremnum aureum H (back) Hosta Hemerocallis sp. K (back) Kalanchoe Kalanchoe blossfeldiana N (back) Nephrolepis Nephrolepis sp. P (back) Polystichum Polystichum sp. S (back) Spider plant Chlorophytum T (back) Tradescantia Tradescantia sp. Pot Plant(back to home) The plants which are presented here are useable for torts as well:-) Palma spec. Musa spec. muehlenbeckia sp A (back) Aloe Aloe vera Anredera Anredera sp B (back) Baby's Tears Helxine soleirolii C (back) Callisia Callisia repens Camellia Camellia japonica Chinese hibiscus Hibiscus rosa-sinensis Chinese lantern Abutilon E (back) Epipremnum * Epipremnum aureum K (back) Kalanchoe Kalanchoe blossfeldiana O (back) Opuntia Opuntia sp Opuntia Opuntia subulata P (back) Prickly pear Opuntia ficus-indica S (back) Schlumberga Schlumberga Sparmannia africana Sparmannia africana Spider plant Chlorophytum T (back) Tradescantia Tradescantia sp. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Annette Postat November 6, 2017 Share Postat November 6, 2017 (edited) Tänk bara på att om du köper en ätlig blomma /planta i affären eller hos odlaren ,så låt den stå i 1 år innan du planterar ner den i lådan till sköldpaddan. Växterna innehåller gödning och är kanske besprutade . Växterna blir oftast uppätna meddetsamma och hinner inte växa till sig som man önskat :-) Jag odlar frön till växter som passar sköldpaddorna bra ( finns på skoldpaddsgrejer.se ) och sätter in en kruka i hagen lite då och då . Det är väldigt uppskattat :-) Hälsningar Annette Edited November 6, 2017 by Annette Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Testudo hermanni b Postat November 8, 2017 Share Postat November 8, 2017 Jag har samlat ihop växter som är OK för sköldpaddor. http://testudohermanni.se/växter.html Jag sår gärna växter eller byter på olika växtbytarforum där jag vet att växterna är obesprutade. Man brukar kunna köpa blomskott väldigt billigt eller gratis mot porto. Annars gör jag som Anette och ställer köpa växter från blomaffär i karantän i 1 år. Grästuvor från trädgården brukar alltid vara uppskattat och bidrar till ett bra microklimat i lådan! Ser bra ut i din låda och lycka till med den lille Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts