Jump to content
Forum Sköldpaddor

Köpes-annons på Morisk?


Gäst
 Share

Recommended Posts

NU har jag bestämt mig. Framåt vår/sommar nästa år blir det en Morisk landsköldpadda (Testudo graeca) som flyttar in här :wub:

Frågan är bara om jag får lägga in en köpes-annons sedan, med tanke på att arten är utrotningshotad... Vad gäller?

Link to comment
Share on other sites

Testudo graeca är indelad i tio underarter inom ett stort utbredningsområde och de kan variera stort i storlek och utseende.

Vanligast i fångenskap är Testudo graeca ibera som föds upp i Sverige.

Vi har två underarter.

 

Artnamn: Testudo graeca - Morisk landsköldpadda
 
Underarter:
Testudo graeca graeca Morisk landsköldpadda Nordöstra Marocko och nordvästra Algeriet. Förmodligen introducerad i s Spanien och Balearerna.
Testudo graeca armeniaca Armenisk landsköldpadda Armenien, östra Turkiet
Testudo graeca buxtoni Kaspisk landsköldpadda Sydkusten Kaspiska havet, Iran
Testudo graeca cyrenaica Cyrenaica-landsköldpadda Nordöstra Libyen
Testudo graeca ibera Turkisk landsköldpadda Grekland, Turkiet, Balkanländerna, s Kaukasus i Georgien, Azerbaijan och Ryssland
Testudo graeca marokkensis Marockansk landsköldpadda Centrala Marocko
Testudo graeca nabeulensis Tunisisk landsköldpadda Nordöstra Algeriet, Tunisien, nordvästra Libyen, införd på Sardinien
Testudo greca soussensis Soussdals-landsköldpadda Souss-dalen södra Marocko
Testudo graeca terrestris Mesopotamisk landsköldpadda Norra Syrien, sydöstra Turkiet till nordvästra Irak
Testudo graeca zarudnyi Iransk landsköldpadda Iran
Link to comment
Share on other sites

Oj, det var många underarter det. Trodde det var lite enklare :blink:. Jag läste att ni föder upp Morisk och Turkisk: http://uppfodning.landskoldpaddor.se/ och tänkte att det var två arter och punkt där...

Sedan till min ursprungsfråga: Får jag annonsera om att jag önskar köpa en - eller är det olagligt?

Edited by Gäst
Link to comment
Share on other sites

För att annonsera om köp måste man ha CITES-intyg som medger annonsering om köp.

Du lär inte få speciellt många svar på en sådan annons. Möjligen av någon ibera-uppfödare.

 

Vi har ungar av T g ibera och har ägg av T g (okänd underart). Experterna tror att de är av marockanskt ursprung. Det svåra med många av underarterna är att de är omöjliga att underartsbestämma när man inte vet exakt geografiskt ursprung.

Link to comment
Share on other sites

Ok, ja - då får jag lägga ner mina annonsfunderingar. Hmm, vad klurigt det blev :unsure:... Har jag tolkat det rätt att ni inte känner till föräldrarnas geografiska ursprung på kommande ägg?

Edited by Gäst
Link to comment
Share on other sites

Tre internationella experter som jag har frågat tror att de härstammar från Marocko

Link to comment
Share on other sites

Sorry - såg nu att du hade skrivit det tidigare. Ok - Marockanskt ursprung (troligtvis). Vad innebär det när det gäller storlek och skötsel?

Link to comment
Share on other sites

I vårt fall:

Hona 1,1 kg 18 cm

Hane 0,6 kg 13 cm

 

Vakna året runt. Stor andel torkad föda.

Link to comment
Share on other sites

Ah, men det var ju näpen och bra storlek =). En del säger att Moriska Landsköldpaddor är mer svårskötta än typ grekisk och rysk, samt är känsliga för fukt - vad är er uppfattning?

Link to comment
Share on other sites

Olika för olika underarter.

T g nabeulensis är mycket känslig medan T g ibera är extremt robust.

 

Våra nordafrikanska går i växthusmiljö april-november vilket innebär svala fuktiga nätter ner mot 10° och torra varma dagar.

December-mars tillbringas i bostaden med varma nätter och torr miljö vilket kan motsvara nordafrikansk sommar.

 

Totalt räknat under 15 år har honan lagt ägg alla årets månader.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Utevistelse finns det självklart möjlighet till - växthusmiljön e det dock värre med. Kan det fungera ändå?

Oj, det var inte illa! Att hon lägger ägg så ofta är ju ett bra kvitto på att ni hittat rätt vad gäller miljön ?

Link to comment
Share on other sites

Hon lägger 2-3 kullar per men vid varierande tider olika år.

T g ibera lägger alltid och endast under våren.

Link to comment
Share on other sites

On ‎2017‎-‎10‎-‎02 at 14:24, P-A said:

Hon lägger 2-3 kullar per men vid varierande tider olika år.

T g ibera lägger alltid och endast under våren.

 

Tycker sånt här är intressant och fascinerande! Gör reflektioner till mina rena arter av orkidéer som jag hade tidigare - varje planta producerar blommor nästan exakt på datumet varje år...

Har ni som fött upp så länge någon teori om vad som avgör att hon lägger ägg olika tider olika år istället för samma?

 

On ‎2017‎-‎10‎-‎02 at 14:18, Cecilia said:

Utevistelse finns det självklart möjlighet till - växthusmiljön e det dock värre med. Kan det fungera ändå?

Vad tänker du angående växthusmiljön P-A?

Link to comment
Share on other sites

Spridning på äggläggandet  kanske beror på otydliga årstidesförändringar.

 

Utevistelsen kan förstärkas värmemässigt genom drivbänk eller miniväxthus.

Link to comment
Share on other sites

On 2017-10-01 at 21:20, P-A said:

Vi har ungar av T g ibera och har ägg av T g (okänd underart). Experterna tror att de är av marockanskt ursprung.

När tror du ni har leveransklara ungar av T g (marockanskt ursprung)?

Link to comment
Share on other sites

13 hours ago, Cecilia said:

Ja, så kan det ju absolut vara!

 

Där sa du något. Det var en bra lösning ??

Finns bra värmetak man kan ha över bolådan också för att få mer värme i ex en drivbänk eller liknande. ( Man använder värmetaken till kycklingar annars. Jag köpte mina på Lantbutiken)

Link to comment
Share on other sites

Drar man fram el kan man ha värmelampor dagtid eftersom vi har för få soltimmar och för låg medeltemperatur. Med värmetak och värmelampa kan man ha dem i utomhusmiljö oftare och längre tid

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...