Jump to content
Forum Sköldpaddor

Skillnad beteende hane_hona


Gäst
 Share

Recommended Posts

Går fortfarande i sköldpaddsdrömmar - livet kom emellan när jag hade tänk uppfylla min önskan... Förhoppningsvis kan jag skaffa landsköldpadda inom sin tid. Till dess "hänger" jag här och ställer mina frågor som jag inte funnit svar på, på annat sätt.

 

Funderar på det här med könsskillnader vad gäller beteende. Har förstått att hanar generellt sett är mer "härjiga" och aktiva - stämmer det? Ni som har olika kön av samma art hur upplever ni dem? Finns det några fördelar/nackdelar med resp. kön?

Link to comment
Share on other sites

Har grekiska landsköldpaddor och visst är hanarna mer aktiva än honorna. De ska patrullera sitt revir och kolla efter honor eller så inga andra hanar kommer in på deras område.
Honorna är mer lugna av sig, sola. äta, vila repetera. Dock kan även honorna vara "oroliga" i samband med äggläggningen när de dominerar andra honor eller hanar.
Ryska stäppsköldpaddshanar är än mer aktiva och ofta mer aggressiva i sitt revirbeskydd än ex grekiska är så det kan skilja sig lite mellan olika arterna.
Minna S som har ryska brukar ibland lägga upp filmer på sin hane Bolt och hon kan ibland inte ens städa i lådan eftersom han attackerar händerna. Mina grekiska hanar har aldrig nånsin attackerat utan kollar om jag har mat och har jag inte det bryr de sig inte vad jag gör i lådan.

 


 

Link to comment
Share on other sites

Olika arter har olika beteenden och aktivitetsnivåer.

Beteendet varierar beroende på om man har en eller flera sköldpaddor tillsammans.

Hanar är generellt mer aktiva än honor. I naturen är honorna mer stationära än hanar.

Beteende och aktivitet varierar mellan individer inom en art.

Beteende och aktivitet påverkas av miljö, värme- och ljusförhållanden.

Brist på optimal miljö kan öka aktivitet p g a sökande efter bättre.

Hälsotillståndet påverkar. Sköldpaddor påverkas långsamt av brister i skötsel. 

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

23 hours ago, Testudo hermanni b said:

Har grekiska landsköldpaddor och visst är hanarna mer aktiva än honorna. De ska patrullera sitt revir och kolla efter honor eller så inga andra hanar kommer in på deras område.
Honorna är mer lugna av sig, sola. äta, vila repetera. Dock kan även honorna vara "oroliga" i samband med äggläggningen när de dominerar andra honor eller hanar.
Ryska stäppsköldpaddshanar är än mer aktiva och ofta mer aggressiva i sitt revirbeskydd än ex grekiska är så det kan skilja sig lite mellan olika arterna.
Minna S som har ryska brukar ibland lägga upp filmer på sin hane Bolt och hon kan ibland inte ens städa i lådan eftersom han attackerar händerna. Mina grekiska hanar har aldrig nånsin attackerat utan kollar om jag har mat och har jag inte det bryr de sig inte vad jag gör i lådan.

 


 

Tack för din input! Ja, det tycks onekligen finnas både könsbestämda och artrelaterade skillnader i beteende.

Link to comment
Share on other sites

22 hours ago, P-A said:

Olika arter har olika beteenden och aktivitetsnivåer.

Beteendet varierar beroende på om man har en eller flera sköldpaddor tillsammans.

Hanar är generellt mer aktiva än honor. I naturen är honorna mer stationära än hanar.

Beteende och aktivitet varierar mellan individer inom en art.

Beteende och aktivitet påverkas av miljö, värme- och ljusförhållanden.

Brist på optimal miljö kan öka aktivitet p g a sökande efter bättre.

Hälsotillståndet påverkar. Sköldpaddor påverkas långsamt av brister i skötsel. 

 

 

 

 

Tack P-A! Aktivitetsnivån styrs mao av flera faktorer. Intressant info att brist på optimal miljö kan leda till oro - mer aktivitet. Så viktigt det är att man som djurägare är påläst!

Link to comment
Share on other sites

16 minutes ago, Cecilia said:

Tack P-A! Aktivitetsnivån styrs mao av flera faktorer. Intressant info att brist på optimal miljö kan leda till oro - mer aktivitet. Så viktigt det är att man som djurägare är påläst!

Ja man hör ibland de som undrar då deras sköldpadda är så orolig och vankar och slår i kanterna och frågar på forum vad de ska göra. Många gånger har man då helt fel miljö ex höga glasakvarium , fel underlag och fel värmelampa så miljön blir ju som en bastu med stillastående luft där sköldpaddan inte kan komma undan och även ha det svalt.
Eller att deras sköldpadda hela tiden försöker rymma. Ja om miljön inte är optimal vill man ju därifrån?
Väldigt bra att läsa på ordentligt innan man skaffar sin sköldpadda. :) Lycka till med valet. Du får visa sen vad det blir!

Link to comment
Share on other sites

22 hours ago, Testudo hermanni b said:

Ja man hör ibland de som undrar då deras sköldpadda är så orolig och vankar och slår i kanterna och frågar på forum vad de ska göra. Många gånger har man då helt fel miljö ex höga glasakvarium , fel underlag och fel värmelampa så miljön blir ju som en bastu med stillastående luft där sköldpaddan inte kan komma undan och även ha det svalt.
Eller att deras sköldpadda hela tiden försöker rymma. Ja om miljön inte är optimal vill man ju därifrån?
Väldigt bra att läsa på ordentligt innan man skaffar sin sköldpadda. :) Lycka till med valet. Du får visa sen vad det blir!

Ja, verkligen! Så onödig stress sköldpaddan utsätts för bara för att ägarna inte tar sig tid att ta reda på vad djuret de skaffat behöver. Absolut - det ska jag göra ?. Lutar åt en hane av Morisk landsköldpadda (då jag e rädd för det där med att dvala...)

Edited by Gäst
Link to comment
Share on other sites

Just nu har jag ingen "bitande bild/film" att lägga ut på Bolt. Som sagt Ryska Stäppsköldpaddshanar KAN vara mycket revirhävdande eller aggressiva när man kommer när deras revir. Detta beteende hade inte Bolt när han bodde hos sin tidigare ägare i ett litet terrarium med en värmelampa på dygnet runt, han var slö och inte alls så aktiv som han är idag. Idag har han 3 honor att uppvakta dagligen och en jätte hage att patrullera/vakta.

Men som sagt jag skrev tidigt KAN vara revir... för det finns även snällare hanar av den här arten, men det är något som visar sig först de har blivit könsmogna och lever ett bra liv för en sköldpadda i fångenskap.

Link to comment
Share on other sites

On ‎2017‎-‎10‎-‎02 at 18:51, MinnaSokura said:

Just nu har jag ingen "bitande bild/film" att lägga ut på Bolt. Som sagt Ryska Stäppsköldpaddshanar KAN vara mycket revirhävdande eller aggressiva när man kommer när deras revir. Detta beteende hade inte Bolt när han bodde hos sin tidigare ägare i ett litet terrarium med en värmelampa på dygnet runt, han var slö och inte alls så aktiv som han är idag. Idag har han 3 honor att uppvakta dagligen och en jätte hage att patrullera/vakta.

Men som sagt jag skrev tidigt KAN vara revir... för det finns även snällare hanar av den här arten, men det är något som visar sig först de har blivit könsmogna och lever ett bra liv för en sköldpadda i fångenskap.

Hellre en pigg och små-arg krabat än en ohälsosamt slö!!

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...

Hej

 

Har någon som uppdaterat sin miljö till en rysk hane, att lyckats få han lugnare?.

 

Vår hane springer längst väggarna och ramlar upp o ner titt som tätt, gjorde en rejäl uppdatering förra året, ökade boytan med mer än dubbla men springandet efter väggarna är den samma. Fortsätter ibland springa en bit in på natten när de är mörkt i rummet. 

 

Märks mer nu när man jobbar hemifrån i Coronatider. Stannar enbart upp för att äta sen är de springa från morgon till natt.

Link to comment
Share on other sites

Hur mycket väger han?

Hur stort har han?

Temperaturer?

Typ av Belysning?

Vad äter han?

Möjligt att ordna utomhusvistelse?

Visa bild på terrariet.

Link to comment
Share on other sites

Lägg in några bilder så får vi se om vi kan hjälpa dig. 

 

Något gör att den inte trivs, tänker jag. 

Skriv gärna vad du har för belysningar till han. 

Link to comment
Share on other sites

Lådan är 120x120cm

 

Haft fullt med plantor tidigare med dom trampas ner så fort så har inte planterat något sen han väcktes från dvalan i Slutet av April.

 

Dvalats 4 månader per år senaste 5åren.

 

12år

Väger 640gram

20210516_190511.jpg

20210516_191211.jpg

20210516_190520.jpg

20210516_191211.jpg

Link to comment
Share on other sites

Kanske instinktivt beteende? Det gäller att hitta en hona, para sig och dessutom hinna äta upp sig innan nästa dvalning. De har inte så lång tid på sig i naturen... 

Kanske för lite variation? Tror han kan behöva fler olika gömslen att välja på. Deras naturliga miljö är visserligen väldigt karg och öppen men den är ju i stort sett oändlig och har en utspridd variation. Svårt att översätta det till en liten låda.

Förstår att han trampar ner allt men du kunde prova med en hängande växt i ampel, kanske mellan stenarna och vattnet? Häng den så lågt att han bara precis kommer in under och gärna terrakotta-ampel så blir det lite svalt och fuktigt där. 

Någon spännande död gren över hela bredden kanske, då måste han i alla fall klättra över den två gånger per varv 😁

Hänga ett par växter på kanten av lådan är rätt trevligt, det blir en fin gång under när de hänger ner. Kanske inte är så lämpligt till en ryss dock, han lär ju klättra på dem och eventuellt komma upp till kanten...

Bifogar några bilder. 

SDC16428w.jpg

SDC16567w.jpg

SDC16748w.jpg

Edited by Regna
Link to comment
Share on other sites

PS. Nu utgick jag från att lådan är så stor som du har plats för, men om det finns utrymme kunde du gärna göra en låda till och koppla ihop dem med ett par öppningar. Ju större desto bättre, desto lättare att få plats med variation och desto lugnare sköldpadda. Kan aldrig bli onödigt stort 🙂

Edited by Regna
Link to comment
Share on other sites

Tack för svar 🙂

 

Har ni några tips på bra gömställen?

 

Förövrigt så har han utehage som också är 120x120. Där är de lika mycket spring som inomhus.

Link to comment
Share on other sites

Försök få till gömslen med lite olika egenskaper, ett varmt och torrt, ett svalare och fuktigare, slutet, öppet osv. (De ska ju ha torrt, men är det svalt blir det ändå relativt något fuktigare och i naturen har de stora temperaturskillnader mellan natt och dag.) 

 

Det blir tex ett lite svalare öppet gömsle under en sådan ampel som jag föreslog, särskilt om växten hänger ner ordentligt.


Eller så kan du lägga upp två halvt nergrävda blomkrukor åt varsitt håll och täcka dem med sand till en kulle. En stor kulle på mitten med en öppning mot solplatsen och en åt andra hållet kanske, och hålla lite fuktigt ovanför krukan på den svala sidan.


Det finns rätt mycket torra och risiga växter i deras miljö så varför inte lägga in en bunt med ljungris eller liknande att böka sig in under. 


En torr gren eller stubb-bit kan också locka till att gräva sig in under om substratet är ordentligt djupt.


Sök bilder på dem i naturen så får du kanske en del idéer, hittade en fin naturbild med risig växt+sten och en bra krukgrotta-i-kulle-bild 🙂.
 

depositphotos_24543559-stock-photo-steppe-tortoise-testudo-agrionemys-horsfieldii.jpg

a4aac4bd85ef3645c279156b03819dfc.jpg

Edited by Regna
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Om du har möjlighet att göra en större hage ute vore det bra. 
Här är två bilder från vår ute och innehage.
Pallkragarna är för ungar.

2016-09-27 18.10.22.jpg

2016-09-27 18.12.16.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Uppdatering på mitt inlägg.

 

Jag har nu tagit tag i en ordentlig utebur. Inte helt klar men idag var de sköldpaddssläpp 😊

 

 

20210619_160723.jpg

20210626_124432.jpg

20210628_140922.jpg

20210628_140937.jpg

Link to comment
Share on other sites

Härligt! Där får han det bra 🙂

Edited by Regna
Link to comment
Share on other sites

Att hindra en rysk stäppsköldpadda från att gräva ner sig genom att lägga in plastduk är fel tänkt. I vissa ursprungsområden tillbringar de 9 månader per år under jord. T o m jordbruksverket  kräver ett minsta djup (inomhus) så att den kan gräva ner sig helt. Utomhus har man ingen botten för att inte hindra ett för arten naturligt beteende.

Jag tycker att ytan är för liten för en horsfieldii-hane.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...