Jump to content
Forum Sköldpaddor

Sand/jord ätande bebisar


Santias
 Share

Recommended Posts

Hej! 

Vi har ett gäng Indiska stjärnor som är väger mellan 40-70gram. De har förkärlek för att äta sand/jord och för att undvika bla förstoppning  har nu därför lagt på ett lager med ett snarlikt substrat som cocos bark som har lite större bitar. Ni som har haft ungar eller små paddor har ni upplevt samma problem? När kan vara en lämplig övergång till sand/jord igen? eller kan de gå kvar på detta substrat? 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Kan de ha brist på något? Kalk, vitamin eller mineraler?
Har aldrig haft ungar som ätit regelbundet av underlaget.

 

Link to comment
Share on other sites

Kan också bero på för lite fibrer i kosten.

Har inte haft liknande problem med våra Testudo-arter.

Vilken typ av kost och kosttillskott?

 

 

Link to comment
Share on other sites

De får färskt grönt utifrån som varannan dag blandas med pre alpin baby (de äter inte pre alpinen bara i skål) och pudrar med nutrobal varje gång och var 3e /4e dag pudrar jag med MinerAll. De har tillgång till sepia. Ibland ger jag de ekologisk sallads blandning med lite grövre sorters sallad och även bitar av aloe Vera någon gång i veckan.  

Link to comment
Share on other sites

 

Hur länge har du haft dom?

Mitt råd är att minska andelen färsk föda och införa torkade bladväxter och hö samt Testudo fibre och Testudo pellets. Vi har mycket goda erfarenheter av att ge torkade maskrosblad och torkad svartkämpe till Våra ungar av Testudo.

 

http://www.skoldpaddsgrejer.se/foder-landskoldpaddor/rosenlocher-torkade-vaxter/

Link to comment
Share on other sites

Haft de i någon vecka bara, jag upplever att det är svårt att få de att äta de torkade, de går bara förbi, svårt och tvinga i de även på min 3åring, men hur länge kan man ta bort de färska och truga med det torra innan de börjar magra. Jag skickar iväg en beställning, börjar ändå ta slut med testudo baby. 

Link to comment
Share on other sites

Att de äter av substratet beror förmodligen på någon brist de hade med sig från tidigare ägare.

Vet du något om tidigare substrat och kost?

 

Om man inte ger färsk föda kommer de ganska snart att äta torkade växter hellre än att svälta. Maskros brukar vara lättast att få dom att börja med.

Link to comment
Share on other sites

Vet att de gått på barkliknande material men kosten har varit densamma som jag ger, dock vet jag inget om vad de fått för vitaminer och kalk. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...