Jump to content
Forum Sköldpaddor

Året-runt boende v 2


Jeppe
 Share

Recommended Posts

Nu har jag haft mina skogsbäckssköldpaddor "ute" i ett år (se tidigare tråd) och övervintringen fungerade bra i deras lilla hus. Enda problemet var att ventilationen var lite snålt tilltagen med tanke på att det finns en liten damm i huset, så jag fick lite mögelbekymmer. Det är åtgärdat och sköldpaddorna har haft tillgång till utomhusvistelse sedan i början på april. Är det bara det minsta sol är de ute och kyligare dagar är de inne i sitt hus (där de har tillgång till termostat-/timerstyrda värmelampor). 

Nu börjar jag dock känna att det är lite för litet till dem och har börjat bygga på ett större hägn med tillhörande växthus.

Visst är det lite "mycket vill ha mer" men jag tycker nog att den primära orsaken är att jag, ju mer plats jag ger mina djur, ser diversa miljöer som ska till för att verkligen ha optimerat deras omgivningar. I det här fallet rör det sig dessutom om en art som spenderar nästan lika mycket tid på land som i vatten och alltså behöver väl tilltagna land- såväl som vattenmiljöer. Jag tänker faktiskt även på sikt försöka blanda två eller tre olika köldtåliga arter (som förekommer tillsammans i naturen). Det är ett större projekt, men ett som jag ser fram emot att få genomföra och följa. 

Planen är alltså att de ska kunna gå in i växthuset och värma sig under kallare dagar och sedan även sova där hela vintern. 

Än så länge har jag bara fått grävt ut för växthussockel och damm/hägn.

Höggravid sambo med för storleksjämförelse.

 

Det "gamla" hägnet/huset tas över av en grupp boxsköldpaddor. 

DSC_0755.JPG

DSC_0760.JPG

Edited by Jeppe
Link to comment
Share on other sites

Härligt. Har man mark så är ju detta perfekt.

Lycka till ???

Link to comment
Share on other sites

Det ser härligt ut, ska bli roligt att följa! Jag känner igen det där "mycket vill ha mer" :D. Varje gång man ger dem större utrymme och mer variation så förstår man ändå hur långt det är kvar till en verkligt naturlig miljö.

Edited by Regna
Link to comment
Share on other sites

Häftigt projekt! Ska bli kul att följa!

Link to comment
Share on other sites

Nu har jag lagt ut dammduken i dammen. La först markduk och sedan en gammal pressening som extra skydd.

I övermorgon kommer ett lass med byggmaterial så jag kan börja bygga sockel till växthuset och hägnet.

 

DSC_0778.JPG

DSC_0779.JPG

DSC_0780.JPG

Link to comment
Share on other sites

Wow, vilket projekt! 

Gärna fler bilder efterhand ☺️

Lycka till med projektet och kommande tillökning i familjen! 

Hälsningar 

Annette 

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Annette said:

Wow, vilket projekt! 

Gärna fler bilder efterhand ☺️

Lycka till med projektet och kommande tillökning i familjen! 

Hälsningar 

Annette 

Tack ? 

Vi fick en liten pojke till i fredags, så nu är jag ledig(?) i två veckor och hoppas hinna pyssla lite mellan blöjbyten och bebismys.

Hann fixa lite med dammen idag.

DSC_0782.JPG

Link to comment
Share on other sites

Grattis!

 

Ja, visst är du "ledig" nu. Har en massa tid till paddorna och paddbygge... För barn tar väl ingen tid, du är ju "ledig" :D

Föräldrarledig betyder det att man är ledig som förälder.... ? :blink:

Link to comment
Share on other sites

Så roligt! Grattis! ?

Hälsningar 

Annette 

 

 

Edited by Annette
Link to comment
Share on other sites

Så är det snart dags att mura sockel till växthuset. 

DSC_0803.JPG

Link to comment
Share on other sites

Så bra de kommer få det.

Hur stort blir växthuset?

 

Link to comment
Share on other sites

16 hours ago, Helena Palén Berggren said:

Så bra de kommer få det.

Hur stort blir växthuset?

 

Det är 11,5 kvm. Jag hoppas att det blir bra. De får i alla fall mycket mer plats än vad de har nu och dammen blir väldigt mycket bättre.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Har inte haft så mycket tid att mura men har börjat få upp staketet. Även om jag fick planat ut det rejält när grävare var här har jag fortfarande en del lutning hägnet och jag valde att bara låta staketet följa denna. Jag har även en stor stubbe och några större stenar som jag får parera för men jag har satsat på plats före estetik och låter det bli lite snett. Även dammens bortre strand måste höjas ännu mer så att jag kan utnyttja så mycket av den som möjligt.

Regnet som kom i veckan var uppskattat, hoppas kunna fylla det mesta av dammen på naturlig väg. Första reptilen har även provsimmat den - jag fiskade upp en kopparödla ur dammen igår.

 

DSC_0843.JPG

DSC_0844.JPG

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Sakta men säkert går det framåt, hoppas kunna bli färdig med sockeln så jag kan få växthuset på plats innan september är slut.

DSC_0873.JPG

Link to comment
Share on other sites

Ja, det är en del pyssel, men som tur är tycker jag att det är väldigt roligt också ?

Nu är sockel äntligen färdig!

 

DSC_0890.JPG

DSC_0891.JPG

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
On ‎2017‎-‎08‎-‎26 at 22:24, Jeppe said:

Sakta men säkert går det framåt, hoppas kunna bli färdig med sockeln så jag kan få växthuset på plats innan september är slut.

DSC_0873.JPG

Hur har det gått för dig - hann du bli klar med hägnet?

Link to comment
Share on other sites

Nej, det har varit mycket annat senaste tiden så det blir nog först dammpremiär till våren. Jag har dock fått upp stommen till växthuset i helgen så jag hoppas fortfarande kunna låta de aktuella paddorna spendera vintern där ute. 

DSC_0929.JPG

DSC_0928.JPG

Link to comment
Share on other sites

Det blir fantastiskt! Vilken trevlig plats det blir att sitta där utanför växthuset och titta ner över dammen.

Link to comment
Share on other sites

Ja, jag tänkte bygga en liten bänk och ett bord längs hägnet så jag kan sitta och filosofera vid dammen :)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Jag har för ett tag sedan insett att det inte är realistiskt att hinna bli färdig för inflyttning i år så jag har bara gått och mysbyggt lite när jag haft tid.

Dammen är ny iklädd sin höstskrud och jag ser fram emot att se vad som växer upp till våren. Jag har använt mycket av toppskiktet som skrapades av vid utgrävningen till att täcka kanterna på dammduken och där har mossan på många ställen redan tagit sig fint. 

DSC_0960.JPG

DSC_0965.JPG

DSC_0966.JPG

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...