Jump to content
Forum Sköldpaddor

Termoreglering


P-A
 Share

Recommended Posts

Många arter av sköldpaddor är soldrivna och behöver all typ av strålning som solen ger oss, ljus, UV-strålning (UVA och UVB) och värmestrålning.

Jag tror att antalet soltimmar i vårt land inte är tillräckligt för att sköldpaddorna tillräckligt ofta kommer upp i ”Prefered Optimal Temperature Zone” (POTZ). Sköldpaddorna får upp sin kroppstemperatur genom att under sin aktiva period sola och påverkas då av värmestrålningen som gör att kroppen kan ackumulera värme tills önskad temperatur uppnås. Viktigt är också att sköldpaddan kan söka skugga och skydda sig mot en alltför hög temperatur. Omgivande temperatur på 25° och ingen värmestrålning innebär att kroppen kommer upp i 25°. 
 För att alla kroppsfunktioner ska fungera optimalt krävs optimal kroppstemperatur. 
Det som händer på sikt om kroppsfunktionerna inte fungerar optimalt tillräckligt ofta och länge är t ex att immunförsvaret påverkas negativt och sköldpaddan blir sjuk och/eller mindre motståndskraftig mot t ex parasiter.

POTZ kanske varierar mellan olika arter och hur lång tid och hur ofta de behöver komma upp i temperatur likaså. Har sett uppgifter om POTZ för solande landsköldpaddor ligger vid 35-37°. Hur snabbt de går ner i kondition av för lite uppvärmning under aktiva perioder är också art- och individberoende.

Vi tog för många år sen över en grupp som hade gått utomhus i södra Sverige under sommarhalvåret. De var i dåligt skick och fick behandlas mot flagelater och en fick sköldröta. De har i över 15 år varit hos oss och vi har försökt hålla dem i medelhavsklimat med hjälp av växthus, värmelampor och utomhushagar samt värmetak och värmefläkt vid behov.

Link to comment
Share on other sites

Jesper Arnö (veterinär som har sköldpaddor) har gjort följande kommentar på facebook:

 

Jag har inga invändningar. Jag vill påstå att det finns en orsak till att vi inte har sköldpaddor i Sverige (antalet vilda reptilarter är generellt tämligen blygsamt) och de flesta av de arter vi har kommer från väsentligt varmare klimat.
Utomhusvistelse är fantastiskt, och definitivt något att uppmuntra om det görs på ett genomtänkt sätt. Att bara stoppa ut djuren i kala baljor utomhus, eller att ha sköldpaddor ute året runt är i mina ögon dock inte genomtänkt, och kan i slutändan stressa-, eller i värsta fall göra djuren sjuka.
De allra flesta sköldpaddsarter bör ges möjlighet att komma in i lä, med möjlighet att värma upp sig (värmelampa dagtid, evt. värmetak eller liknande nattetid) under regniga/kalla dagar (när de hålls utomhus dygnet runt/längre perioder i Sverige). Detta, precis som P-A nämner, på grund av att antalet soltimmar samt medeltemperaturen här generellt är för låga. Eftersom det är växelvarma djur vi pratar om kommer deras kroppar att gå på ”sparlåga” i de kalla perioderna. Detta är inget de dör av med detsamma, men på sikt kan det definitivt vara skadligt och alltså något som bör undvikas. Man måste alltid tänka långsiktigt när man håller på med sköldpaddor och man kan absolut hålla liv i en sköldpadda i många decennier även om de går under riktigt dåliga förhållanden. 
Växthusmiljöer och tillskottsvärme under kallare dagar/perioder och möjlighet för djuren att själva välja om de vill sola i växthuset eller utomhus är vägen fram om ni frågar mig. Då erbjuder vi sköldpaddorna högre medeltemperaturer, konstanta möjligheter att termoreglera och maximalt med soltimmar.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...