Jump to content
Forum Sköldpaddor

Äggkläckare


Marrria
 Share

Recommended Posts

Hej!

Vilken kläckare skulle ni rekommendera? Förslag på kläckare ni själva är nöjda med? (Som både håller koll på temp och luftfuktighet).

 

Jag tittar på denna som man även kan ha dem i för dvalning, men har inte hört vad folk tycker om den: http://herperschoise.se/product.html/aggklackare?category_id=62

 

Tack på förhand!

Link to comment
Share on other sites

Har testat den. Jag tyckte att den lät och vibrerade.

Har kört Jäger utan termostat och har nu en Repti Breeder med termostat.

 

Om jag skulle skaffa en idag skulle det bli någon i Covina-serien:

 

http://www.lantbutiken.se/butik/aggklackningsmaskiner-och-aggklackningsmaskin-och-aggklackare/3975-aggklackningsmaskin-covina-super-12m-for-12-honsagg.html

Link to comment
Share on other sites

Dvalar du dina paddor i ett kylskåp? Varför inte bara köra den som kläckare också. Om du redan införskaffat en kyl räcker det med en bra termostat och en värmekabel för att fixa en riktigt bra kläckare.

Jag kör med drickakylar men det fungerar lika bra med vanliga fullstora kylar.

IMG_20170329_154706.jpg

Link to comment
Share on other sites

13 hours ago, P-A said:

Har testat den. Jag tyckte att den lät och vibrerade.

Har kört Jäger utan termostat och har nu en Repti Breeder med termostat.

 

Om jag skulle skaffa en idag skulle det bli någon i Covina-serien:

 

http://www.lantbutiken.se/butik/aggklackningsmaskiner-och-aggklackningsmaskin-och-aggklackare/3975-aggklackningsmaskin-covina-super-12m-for-12-honsagg.html

Den ser fin ut. Funderar på tempersturen. Det står att man kan reglera den mellan 32 - 40 °C, blir det inte lite för varmt?

Link to comment
Share on other sites

5 minutes ago, hansh said:

Dvalar du dina paddor i ett kylskåp? Varför inte bara köra den som kläckare också. Om du redan införskaffat en kyl räcker det med en bra termostat och en värmekabel för att fixa en riktigt bra kläckare.

Jag kör med drickakylar men det fungerar lika bra med vanliga fullstora kylar.

IMG_20170329_154706.jpg

Jag kör inte dvalning i kylskåp i nuläget, men jag tyckte att kombinationsmöjligheten lät intressant. Jag känner mig nog inte tillräkligt trygg med att handskas med elektriska prylar (mixtra), så jag tror inte att jag lyckas bygga en själv tyvärr, men jag gillar din lösning!! Tack! 

Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, Marrria said:

Den ser fin ut. Funderar på tempersturen. Det står att man kan reglera den mellan 32 - 40 °C, blir det inte lite för varmt?

 

Misstänker att det är felskrivet, hittar detta på andra ställen:

  • Äggkläckningen anpassning:
    - Själva äggkläckningen måste anpassas efter behoven hos varje art i temperatur och kläckningens varaktighet. 
    - Temperaturen inuti äggkläckningsmaskinerna kan regleras från 30°C till 40°C.
    
  • Wide range of temperatures from 30°C to 40°C in increments of 0.1°C
Link to comment
Share on other sites

Jag använder Jaeger FB50.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Undar om någon har erfarenhet av denna typ av äggkläckare.???

 

Lucky Reptile Egg O Bator Incubator

 

// Christer

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jag har kollat vidare lite. Denna kläckare http://www.lantbutiken.se/butik/aggklackningsmaskiner-och-aggklackningsmaskin-och-aggklackare/3975-aggklackningsmaskin-covina-super-12m-for-12-honsagg.html har fått blandade recensioner av hobbyhönsägare. De som har negativa erfarenheter tycker att "kläkcbarheten" blir låg - att fukt och temp håller dåligt. Jag vågar inte chansa på att ta denna maskin, men den låter bra på produktbeskrivningen.

Ni som har Jaeger FB50, jag antar att ni gillar den - att den funkar iallafall. Menskillnaden mellan de olika maskinerna på 12 volt och 230 volt framgår inte speciellt tydligt, vilken vill man ha om man inte bryr sig om priserna? 

Chansen att en individ lägger >8 ägg (det som verkade vara maxkapaciteten på Jaeger FB50) är väl minimal eller? Jag vill ju att alla ägg ska kunna få chans till kläckning. Min lade 7 förra året - hennes första ägg. 

Edited by Marrria
Link to comment
Share on other sites

On 2017-06-14 at 09:22, P-A said:

Har testat den. Jag tyckte att den lät och vibrerade.

Har kört Jäger utan termostat och har nu en Repti Breeder med termostat.

 

Om jag skulle skaffa en idag skulle det bli någon i Covina-serien:

 

http://www.lantbutiken.se/butik/aggklackningsmaskiner-och-aggklackningsmaskin-och-aggklackare/3975-aggklackningsmaskin-covina-super-12m-for-12-honsagg.html


Utöver att den lät och vibrerade - var den bra? Kan det finnas en risk att äggen skadas av vibrationerna? 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...