Jump to content
Sköldpaddsforum
Sign in to follow this  
P-A

Fibrer viktigaste beståndsdelen i födan

Recommended Posts

P-A

Den viktigaste beståndsdelen i födan för de flesta arter av landsköldpaddor är råfiber. Matsmältningssystemet är anpassat för att bryta ner fibrer till energi mm. Fiberhalten är som lägst och proteinnivån som högst när växterna växer till sig. Denna period är kort i sköldpaddornas naturliga områden men lång hos oss p g a klimatet. Viktigt med variation, hög fiberhalt, låg nivå av protein och kolhydrater. Klöver och raps bör endast ges i mycket begränsad mängd som variation p g a hög proteinnivå. 

Någon extra vitamintillförsel behövs inte. A och E får dom genom den vegatabiliska födan. Vit D3 genom UVB-strålning. 

En period under sommaren med sparsam och mycket mager kost bidrar till ett nödvändigt uppehåll i tillväxt och reproduktion.  

(Källa: Artikel i DRACO Nr 54 skriven av Markus Baur som bl a forskar om sköldpaddors matsmältningssystem).

• Like 3

Testudo hermanni b

Jag brukar torka ganska mycket olika sorters växter sommartid eftersom jag ger mkt torkad foder både före dvalan, under sommaren men framförallt efter dvalan ( och då går det ju åt ganska mkt torkat). Är det bättre att torka foder på för eller sensommaren? Med tanke på råfiberhalten?
Jag brukar blanda en mängd olika växter som tistel, nässlor, plister, maskros, groblad, geranium etc men har även brukat torka rödklöverbladen som jag brukar plocka innan de blommar.
Är det bättre att inte ge klöver eller är det Ok eftersom den blir så pass liten andel när det blandas med de andra växterna?

P-A

Medelhavssköldpaddor lägger normalt ägg under våren och under sensommaren, ökad fuktighet stimulerar parning och äggbildning. Alltför lång aktivitetsperiod under sommaren bör undvikas. Därför viktigt med en relativt torr och varm viloperiod däremellan. 

Våra har oftast fri tillgång till Agrobs fibre (rek av Baur) och vi ger alltmer torkade växter från Rosenlöcher. Vet inte när det är skördat. Vet inte heller om torkningen påverkar halten av protein. Verkar vara bäst att torka efter blomning.

Som jag tolkar Baur så är mångfalden av växter viktigare än vissa växters nackdelar. Han nämner raps och klöver som exempel på växter som man kan tro är bra men bör vara återhållsam med men som kan ingå som en liten del. 

• Like 1

Testudo hermanni b

Tack för svar! Mina har alltid tillgång till Agrobs fiber eller egentorkade växter i ett fat men de kan ju även gå ut i hagen och äta färsk mat. Man ser ibland att speciellt honorna väljer att äta mer andel torkad mat på sensommaren. Hanarna fortsätter gärna äta färsk mat i hagen då.
Jag blandar alltid de torkade växterna så de har en variation av växter och inte "bara" maskrosblad som annars kan vara det man mest hittar. Kirskål och tistlar äter mina inte gärna färsk men i torkad form äter de.
På bilden nytorkade tistlar från svamptorken. ( Man vet man är en tokig sköldpaddsägare när man är ute och går och hittar massa tistlar och plockar dem utan handskar :-)

18882251_10209113706826473_652709736976374498_n.jpg

• Like 1