Jump to content
Forum Sköldpaddor

Underligt beteende landsköldpadda på fb


Marrria
 Share

Recommended Posts

Hej! 

Vill bara allmänt "pinga" på ett inlägg som finns på fb-gruppen "sköldpaddor". En kille har köpt en sköldpadda igår från en djuraffär och han lade just up en kort film (i en lång diskussionstråd). Man ser inte mycket men det ser inte normalt ut, tycker jag då. Han säger att den knappt öppnar ögonen (ibland gör den det) och så jäspar den.. den ser ut att bete sig konstigt men jag vet inte. Ni som haft många sköldpaddor får gärna kolla in det inlägget! Veterinären är ju stängd för dagen så han lär ju ändå få vänta tills imorgon om det skulle vara något (alt. Lämna tillbaka den till djuraffären). 

 

Nu ser den ut som en jäspande liten "kamrat" som vill sussa. Homla kort klipp så man kan inte direkt dra några slutsatser. Men den verkar ju bete sig så hela tiden. Jag ser i princip aldrig mina sköldpaddor jäspa. 

Edited by Marrria
Link to comment
Share on other sites

(Jag har bjudit in honom hit också. Detta forum är ju mkt bättre än fb). 

Link to comment
Share on other sites

Kan inte se inlägget.

Är avstängd från gruppen Sköldpaddor.

Link to comment
Share on other sites

Va är du avstängd? Konstigt. Vi har iallafall kommit fram till att sköldpaddan (nog) inte mår bra (av det som syns på den korta filmen). Den ser ut att ha det jobbigt, stackarn. Han köpte den igår och den måste alltså ha varit sjuk redan när han tog hem den. Han vill inte lämna tillbaka den verkar det som. Men jag bad honom att kontakta djuraffären (för det här är ju inte ok!) och veterinär. Den verkar vara "helt innesluten i sig själv", stängda ögon och allmänt slö och besvärad. Jäspar mycket (sade ägaren). 

Link to comment
Share on other sites

Vilken art är det?

Ägaren av gruppen tyckte att jag alltför mycket rekommenderade att köpa landsköldpaddor från svenska uppfödare och utrustning från Sköldpaddsgrejer när hon rekommenderade zoobutiker, speciellt Herperschoice i Uppsala.

Hon blev nog också lite sur när jag av sidan terrariedjur ombads granska hennes skötselråd för leopardsköldpadda som de skulle publicera och påpekade en del tveksamheter. 

Link to comment
Share on other sites

Jaha! :/ ... himla konsigt. 

 

Det ser ut att vara en ryss.

Link to comment
Share on other sites

Det är en ryss som personen köpte för 2 dagar sen på zooaffär i Stockholmsområdet.
På filmen syns tydligt att den inte är frisk. Gapar och har slutna ögon. Ser inte pigg ut alls. Verkar slö. Tydligen hade den stängda ögon även på affären samt gäspar ofta.
Helt fel miljö med ett litet akvarium, fel belysning, och fel foder med tanke på bild på banan och gurka. Tydligen hade personen sett att detta gavs på zoo affären men oklart om det var till ryssar denna mat gavs eller om det var till ex rödfotade eller liknande.
Verkar som affären sålt en sjuk sköldpadda till en person som inte har någon kunskap om landsköldpaddor. Har rekommenderat att personen går tillbaks till affären med både sköldpaddan och tillbehör.

 

Link to comment
Share on other sites

Tyvärr är det ju så att många importerade djur inte mår bra.
Är sen zooaffären okunniga så får sköldpaddorna det inte bättre. Sen ges fel råd till köpare som inte läst på själva innan köpet. De tar hem sin sköldpadda och är de inte med i något forum etc så fortsätter den "dåliga" skötseln av sköldpaddorna som sakta växer fel och har mer benägenhet att bli sjuka och få bristsjukdomar.

Link to comment
Share on other sites

Kan berätta att sköldpaddan i fråga inte klarade sig utan dog. :(

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...