Jump to content
Forum Sköldpaddor

Avmaskning


MinnaSokura
 Share

Recommended Posts

Hej och glad fortsättning på helgen.

 

Har hängt lite på dom där engelska forumen och det är så många sköldpaddor som har mask eller blir behandlade på grund av att de har mask?

Men det är sällan man hör någon här i Sverige som har behövt göra det? Hur är det?

Har dom mer parasiter där? 

Är det bara lurendrejeri med dom där kitten de kan beställa för att få kollat om djuren har mask?

Får våra mindre angrepp då de hålls mer naturligt? Tänkte till ex. på mina som äter en del saker som inte enligt TTT är ok att ge, de badas inte o.s.v.

I det hela taget tycker jag att de har mycket sjukare sköldpaddor än vad vi har.

 

Vad har ni för teori om detta?

 

Minna

Link to comment
Share on other sites

Hej Minna!

Jag har avmaskat djur med Axilur som jag fört in i min grupp - i övrigt skulle jag endast avmaska med om jag ser en viktnedgång över en längre tid!

Då jag besökte Otto Höj Madsen för några år sedan tipsade han om naturlig avmaskning med växten på bilden: Penningblad, (Lysimachia nummularia) - Fredlös på danska!

Även Murgröna (Efeu på danska), som ju är mycket giftig, menar Otto att hans djur äter ibland!

Sköldpaddorna reglerar på detta sätt sin avmaskning själva?!

Jag matar med Penningblad då och då om sommaren!

Så här skriver Otto på sin hemsida: http://www.marginata.dk/Artikler/orm.htm

Penningört.jpg

Edited by TrumPeter
Link to comment
Share on other sites

Jag tror att vi i Sverige ger bättre föda med mer torkad fiberrik föda vilket kan minska risken för parasitangrepp. 

I USA tror jag de hellre ger sallad och grönsaker än vilda växter och i England hellre färsk än torkad föda.

Link to comment
Share on other sites

Hej Peter

Hur mycket av Penningblad ger du och hur ofta ?

Hälsningar

Annette

Edited by Annette
Link to comment
Share on other sites

Jag har penningblad i deras hage samt ger det ibland sommartid, men inte i några mängder eller ofta. Kanske ger 1 gång per månad under den tid som penningbladen är fin och grön.
Har ( peppar, peppar) aldrig behövt avmaska djuren. Har inte heller skickat in bajsprov, men håller koll på avföring, vikt samt allmäntillstånden på djuren.

Tror att många i både England och USA som håller till på de engelska forumen inte håller sina djur naturligt som Minna skriver och får därför djur som är mer benägna att bli sjuka eller drabbas av parasiter.
Fel kosthållning, tvångsbadning samt att man inte ser till djurens behov utan till sina egna. Man har dem lösa på golven eller har dem i nån låda med spån eller andra konstiga underlag, felaktig eller undermålig belysning.

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Annette said:

Hej Peter

Hur mycket av Penningört ger du och hur ofta ?

Hälsningar

Annette


Hej Anette!

Jag ger till och från ungefär varannan vecka, så länge den finns tillgänglig - en näve då och då, typ!
Ibland äter de och ibland låter de bli! De kan givetvis också välja att äta annat som växer i hagen eller som jag ger!

Det handlar alltså inte om tvångsmatning!

mvh / Peter

Link to comment
Share on other sites

Hej Peter

Nej ,det förstod jag :)

Blev nyfiken eftersom vi har växten i vår rabatt utanför hagen .

Hälsningar

Annette

Link to comment
Share on other sites

Jag funderar på var maskarna kommer ifrån. Utomhus skulle det väl kunna vara från ofräscha men spännande och ätbara saker, dvs. fekalier från andra djur? Eller kan exempelvis vissa växter bli kontaminerade?

Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, Henry said:

Jag funderar på var maskarna kommer ifrån. Utomhus skulle det väl kunna vara från ofräscha men spännande och ätbara saker, dvs. fekalier från andra djur? Eller kan exempelvis vissa växter bli kontaminerade?

Ja var kommer alla deras maskar ifrån?

 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

OBS! OBS! OBS!

I de fall det skrivs "Penningört" i denna tråd så är det PENNINGBLAD (Lysimachia nummularia) och inget annat som avses!!!

(Att det skrivs Penningört i tråden beror på att jag felaktigt skrev det i mitt inlägg... det är nu korrigerat till PENNINGBLAD, som är det korrekta... beklagar!)

Hoppas ni hängde med - 
PENNINGBLAD (Lysimachia nummularia) är det som avses!

mvh / Peter

Link to comment
Share on other sites

Hej 

Tack för din uppmärksamhet, Peter! 

Penningblad är det som jag har i rabatten. Jag har ändrat i mitt tidigare inlägg, men kan inte ändra i min text i svaret från dig. Kan admin hjälpa oss med det? PENNINGBLAD  ska det stå. 

Hälsningar 

Annette 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...