Jump to content
Forum Sköldpaddor

Bubblans första vårpromenad


Henry
 Share

Recommended Posts

Den sköna värmen mer eller mindre krävde en sköldpaddspromenad! Full fart i söderslänten. Han ser lite jäktad ut, men det där är i princip standardhastighet när han har sina pigga dagar. Genom sommaren lugnar han sig och på hösten händer det att promenaden slutar med en tupplur under några kvistar.

 

Att nosa på löv, kottar och harlortar hör till och här avsmakas även vårens primörer (?).

 

 

 

20170327_163138.jpg

20170327_163046.jpg

20170327_162105.jpg

Bubblan på promenad_480.mov

Edited by Henry
Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...
2 hours ago, Cecilia said:

Var bara tvungen att utbrista: Sista bilden var bra härlig!! Ser ut som han fått in bra löpsteg där :D

Ja, han får bra fart ibland! Nästan så han snubblar fram. Tur för honom att han är fyrbent..!

Link to comment
Share on other sites

He he, ja himla tur! B)

Jag är ju fundersam på valet mellan hona/hane... Har läst på olika sidor att hanar generellt sett är mer "på" och aktiva. Hur upplever du Bubblan?

Är ev. "härj-ighet" köns-, personlighets- eller artspecifikt tro..?

Link to comment
Share on other sites

Bubblan har ju fortfarande inte kommit in i puberteten så att säga, och jag tror att det blir mer härjningståg efter det. Känner dock ofta att det hade varit trevligt med en kompis till honom och på så vis är det kanske trevligt med honor, som kan gå tillsammans. Samtidigt har jag haft fåglar och tycker nu det är skönt att inte oroa mig över värpnöd och så.

Link to comment
Share on other sites

Nä, det klart. Lite oregerlighet hör ju till tonårstiden ;). Ja, där sa du något - såg på något Veterinärprogram att en sköldpaddshona tvingats genomgå en operation pga. värpnöd... Har förstått att detta är vanligt bland reptiler i fångenskap, men läste att det kan förebyggas med hjälp av rätt kalkmängd. Men det klart - garantier finns det ju aldrig. Ska ta med detta i beräkningen när jag spaltar upp plus & minus med olika arter/kön

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...