Jump to content
Sköldpaddsforum
Sign in to follow this  
Marrria

Låna rysshane för befruktning?

Recommended Posts

Marrria

Hej!
Jag har under en längre tid tänkt att skaffa sköldisbebisar när min yngre rysshona blivit könsmogen. Förra hösten lade hon sina första (fina) ägg och äntligen finns det möjlighet att prova! Jag undrar därför om det finns någon som skulle vilja låna ut en rysshane till mig under en period för att hoppas på befruktade ägg? Min rysshona kommer från uppfödare Lars Eriksson och Ingela Bengtsson i Tomelilla. Jag vill gärna låna någon ryss som fått ungar tidigare och som kanske inte är så nära besläktad med min ryss (men det är väl i princip omöjligt att lista ut släktskap). Jag vet endast att modern till min ryss är Snäckan och fadern är Herman.  

Praktiska detaljer och eventuella "krav" kan jag diskutera med den eventuellt intresserade. Jag skulle även vilja ha någon sorts "mentor" (det behöver inte nödvändigtvis vara den person som hjälper mig med hane) som kan hjälpa mig om jag skulle a frågor under kläckningstid och tidig uppväxt av ungarna, då detta som sagt är helt nytt för mig.

Själv bor jag i Uppsala men kan åka i princip vart som helst i landet gällande detta "ärende" så länge jag hittar rätt person och rätt sköldpadda. Mina sköldpaddor spenderar somrarna utomhus, så om din sköldis är här sommartid kommer även den att få vara ute. Jag kommer även att räkna med 3 veckors karantän på sköldpaddan som kommer hit, så detta bör ägaren vara medveten om. 

Hoppas någon tycker att detta låter intressant och är villig att hjälpa mig med min sköldpaddsbebislycka! :) 

P-A

Alltid en risk att sätta ihop djur från olika miljöer. Andy Highfield rekommenderar 6 månaders karantän. Även om de till synes är friska kan de bära på organismer som de själva tål men som kan angripa en artfrände.

• Like 1

Marrria

Jo, jag har hört talas om det. Dock är det ju få som kör karantän i 6 mån ens vid inköp av nya individer, 3 veckor är dock ett rekommenderat minimimått på djur i sin helhet. Jag kan absolut köra 6 månaders karantän om personen som lånar ut går med på det, men då lär ju personen vilja köra 6 månader till karantän när sköldpaddan ska hem igen.  

Marrria
Posted (edited)

Vetkoll med provtagning ska fördelaktigen genomföras av både hona och hane, vilket kan bekostas av mig. Tyvärr är ju denna säsong vad gäller befruktning i princip över vid 6 månaders karantän.

Edited by Marrria

Marrria

Hur skulle du hantera den här frågan @Jeppe ? 

Marrria

Har pratat med kunnig veterinär. Man rekommenderar 3-6 månaders karantän (vilket typ ingen gör - tyvärr). Jag kommer att köra på 3 månaders karantän så att det kanske det blir befruktade ägg till sensommaren - om det blir några ägg då, vill säga.