Jump to content
Forum Sköldpaddor

Vit hinna på ögat?


Regna
 Share

Recommended Posts

Hej Jeppe,

Idag kom min minsting fram efter ungefär tre månaders vila. Det är en liten T.C.Triunguis som är 37 år och bara väger 270g (det är hans normalvikt, jag har haft honom i 6 år).

Hans ena öga var helt belagt med en vit, opak hinna som lossnade ganska lätt då jag spolade med saltlösning ur en dosspruta. Tänkte inte på att ta en bild tyvärr. Ögat under ser helt normalt ut och han beter sig helt normalt. Han fick mat som han högg in på direkt med god aptit. (En pick-me-up i form av en portion mager nötfärs blandad med B-vitamin, Nutrobal, en slurk vätskeersättning och en slurk flytande kalk.)

Min amatör-gissning är att han kanske fått något skräp i ögat och att den där hinnan har byggts upp under vilan på grund av irritationen. I så fall kan ju skräpet fortfarande vara kvar...

Vad skulle det annars kunna vara?

Ska jag fortsätta med dagliga sköljningar en tid eller bara avvakta eller ta honom till veterinären direkt?

/Ami

 

 

Link to comment
Share on other sites

Hej! Om det ramlade ut är det med största sannolikhet inget som borde vara där i alla fall. Jag skulle tro att det var skräp och/eller celldebris (döda vita blodkroppar etc). Så länge han håller ögat öppet och det ser ut som vanligt kan du nog fortsätta med att skölja med koksalt någon gång om dagen och evt använda "tårersättningsdroppar" 3-4 ggr/dag. Ser du någon form av förändring i ögat/konjunktiva bör du nog ta dig till vet.

Link to comment
Share on other sites

Tack Jeppe! Jag har något som heter Systane gel-drops för människa, kan jag använda det?

Link to comment
Share on other sites

Jag tror kanske inte att de skadar men jag hade föredragit nån form av droppar med hyaluronsyra, typ comfort shield eller liknande. 

Link to comment
Share on other sites

Okej, jag skaffar sådana. Tack!

 

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Det är inte något i stil med det som Otto beskriver här?!

www.marginata.dk

mvh / Peter

 

Hvide øjne ("Nachwinter Syndrom")

For mange år siden havde en af mine meget gamle græske landskildpaddehanner efter overstået vinterhi hvide belægninger, der dækkede begge øjne. Jeg skyllede med kold kamillete, og efter nogle dage var det væk. I 2012 oplevede jeg det igen. Der var tale om en gammel dalmatinsk hun. Hun glippede selv belægningen af med øjenlåget. Jeg selv har kun oplevet disse 2 tilfælde. Men det er ikke særlig sjældent.

I Tyskland beskrives fænomenet som "Nachwinter Syndrom", og det angives, at der er tale om udkrystalliserede mineraler, der har lejret sig i øjnene som følge af fugtigheden i det substrat, der har været anvendt under vinterhiet. Det fortælles, at det faktisk forsvinder helt af sig selv. Det er jo også min erfaring, at det er harmløst.
Der kan også være tale om, at det såkaldte "tredje øjenlåg" (en delvis transparent hudfold) er gledet ned over øjeæblet, og bliver siddende. I så fald er det af sted til krybdyrkyndig dyrlæge, fordi der formentlig er tale om sygdom i indvendige organer, for eksempel nyrerne.
Hvide belægninger i øjnene iøvrigt kan i det hele taget være forårsaget af nyreskader og andre alvorlige sygdomme, så et dyrlægebesøg er som altid tilrådeligt, hvis man er det mindste i tvivl.

2012-02(marts)4%20027besk2m75x.jpg

Da jeg tog denne dalmatinske landskildpaddehun op af vinterhi marts 2012, havde hun begge øjne helt overtrukket med et hvidt lag. Der var tale om "Nachwinter Syndrom". Jeg ilede ind i huset efter mit kamera, men det ville hun ikke vente på. Hun havde energisk glippet med øjnene i ventetiden, så alt hvad der var tilbage af belægningen, var denne lille rest.

mariedahl2.jpgbesk.jpgafot.jpg

Marie Dahl tog i april 2015 dette foto af et tilfælde af Nachwinter Syndrom på sin græske landskildpadde. Øjet var helt overtrukket af en hvid belægning, der forsvandt i løbet af et døgn

Edited by TrumPeter
Link to comment
Share on other sites

Hej Peter,

Det var intressant! Det såg faktiskt mer eller mindre exakt ut som på den undre bilden där, så det skulle det absolut kunna vara. Jag hoppas att det är något så "naturligt", men jag kommer förstås ändå att hålla koll och skölja och droppa för säkerhets skull.

/Ami

Link to comment
Share on other sites

P-A, jag inser såhär i efterhand att det skulle varit bra om tråden hette "Vit hinna på ögat" istället, för eventuella framtida sökare med samma problem. Om det finns någon möjlighet att ändra så får du gärna göra det. Ska tänka mig för i fortsättningen :).

Link to comment
Share on other sites

  • Duransson featured and unfeatured this topic
11 minutes ago, Regna said:

P-A, jag inser såhär i efterhand att det skulle varit bra om tråden hette "Vit hinna på ögat" istället, för eventuella framtida sökare med samma problem. Om det finns någon möjlighet att ändra så får du gärna göra det. Ska tänka mig för i fortsättningen :).

 

Fixat!   /Peter

Link to comment
Share on other sites

Perfekt, tack ska du ha!

 

Link to comment
Share on other sites

Det var intressant Peter! En, för mig, helt ny form av "främmande kropp". Oavsett vad kvarstår mina rekommendationer ovan.

 

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Vill bara meddela att allt är bra med ögat och sköldpaddan.
Första dagarna tyckte jag att ögonlocket verkade lite torrt och "trångt" på mornarna innan jag sköljt och droppat, men det gick över efter några dagar och sedan har allt varit normalt. Jag fortsatte med dropparna (Oxyal) ändå, men nu har jag slutat.
Tack för hjälpen!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...