Jump to content
Forum Sköldpaddor

"Landsköldpadda"


Karinhagberg
 Share

Recommended Posts

Är det fler som har såna här "landsköldpaddor"? Sheldon här klättrar överallt, upp i plantor, uppför stora stenar, upp, upp, upp, både i deras låda och på äventyr ute eller bara i lägenheten. Den här gången rakt uppför soffan! Siktar mot stjärnorna. Hans kompis Flash gräver överallt istället, blicken i marken, det finns inget han inte vill gå under... 

170212_185227_COLLAGE-1.jpg

Link to comment
Share on other sites

16 hours ago, Karinhagberg said:

Är det fler som har såna här "landsköldpaddor"? Sheldon här klättrar överallt, upp i plantor, uppför stora stenar, upp, upp, upp, både i deras låda och på äventyr ute eller bara i lägenheten. Den här gången rakt uppför soffan! Siktar mot stjärnorna. Hans kompis Flash gräver överallt istället, blicken i marken, det finns inget han inte vill gå under... 

170212_185227_COLLAGE-1.jpg

Att få vara på golvet eller i en soffa är en väldigt onaturlig miljö att vara i för en sköldpadda även om det är kortare stunder......

Link to comment
Share on other sites

43 minutes ago, Testudo hermanni b said:

Att få vara på golvet eller i en soffa är en väldigt onaturlig miljö att vara i för en sköldpadda även om det är kortare stunder......

Ja det är bara kortare besök, huvuddelen av tiden är de i sin låda inne eller ute :-)

Link to comment
Share on other sites

Vår ryss brukar också klättra omkring en hel del i lägenheten, helst dagligen. Vi lägger ut mattor, kuddar, stockar (mätt med hans perspektiv) och s.k. "fläskberg" i lägenheten. Han kan lätta hålla på ett par timmar men det är osannolikt att han skulle ta skada av det (exempelvis gällande leder) eftersom han motionerar mycket mer än så på korrekt underlag (jord, gräskulle osv). Under den varma säsongen, de veckor då han inte bor i utehagen, brukar promenaden ske i ett skogsparti runt knuten. För att få ett visst mått av frivillighet i promenerandet runt i lägenheten så har vi en rutin för att plocka upp honom ur bolådan. Man lägger ner en hand och väntar på att han självmant ska kliva på. 

 

Varför? Jag anser att det är en förträfflig motion för en sköldpadda som bor inomhus. Han får variation i tillvaron och slipper klättra runt enbart i sin bolåda. Nu är det ju en gång för alla så att inte alla sköldpaddor har tillgång till växthus och liknande. Man kan diskutera det i längd huruvuda man ens ska ha sköldpaddor i fångenskap, men om man nu ska det så tycker jag att en omväxlande miljö och viss aktivitet är a och o. Dessutom är det underbart att umgås med den lille krabaten :)

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Henry said:

Vår ryss brukar också klättra omkring en hel del i lägenheten, helst dagligen. Vi lägger ut mattor, kuddar, stockar (mätt med hans perspektiv) och s.k. "fläskberg" i lägenheten. Han kan lätta hålla på ett par timmar men det är osannolikt att han skulle ta skada av det (exempelvis gällande leder) eftersom han motionerar mycket mer än så på korrekt underlag (jord, gräskulle osv). Under den varma säsongen, de veckor då han inte bor i utehagen, brukar promenaden ske i ett skogsparti runt knuten. För att få ett visst mått av frivillighet i promenerandet runt i lägenheten så har vi en rutin för att plocka upp honom ur bolådan. Man lägger ner en hand och väntar på att han självmant ska kliva på. 

 

Varför? Jag anser att det är en förträfflig motion för en sköldpadda som bor inomhus. Han får variation i tillvaron och slipper klättra runt enbart i sin bolåda. Nu är det ju en gång för alla så att inte alla sköldpaddor har tillgång till växthus och liknande. Man kan diskutera det i längd huruvuda man ens ska ha sköldpaddor i fångenskap, men om man nu ska det så tycker jag att en omväxlande miljö och viss aktivitet är a och o. Dessutom är det underbart att umgås med den lille krabaten :)

Motion i all ära men tycker ni verkligen att miljön på ett golv i ett hus eller lägenhet lämpad för en sköldpadda?

Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, Henry said:

Vår ryss brukar också klättra omkring en hel del i lägenheten, helst dagligen. Vi lägger ut mattor, kuddar, stockar (mätt med hans perspektiv) och s.k. "fläskberg" i lägenheten. Han kan lätta hålla på ett par timmar men det är osannolikt att han skulle ta skada av det (exempelvis gällande leder) eftersom han motionerar mycket mer än så på korrekt underlag (jord, gräskulle osv). Under den varma säsongen, de veckor då han inte bor i utehagen, brukar promenaden ske i ett skogsparti runt knuten. För att få ett visst mått av frivillighet i promenerandet runt i lägenheten så har vi en rutin för att plocka upp honom ur bolådan. Man lägger ner en hand och väntar på att han självmant ska kliva på. 

 

Varför? Jag anser att det är en förträfflig motion för en sköldpadda som bor inomhus. Han får variation i tillvaron och slipper klättra runt enbart i sin bolåda. Nu är det ju en gång för alla så att inte alla sköldpaddor har tillgång till växthus och liknande. Man kan diskutera det i längd huruvuda man ens ska ha sköldpaddor i fångenskap, men om man nu ska det så tycker jag att en omväxlande miljö och viss aktivitet är a och o. Dessutom är det underbart att umgås med den lille krabaten :)

 

Hej Henry,
Du vet uppenbarligen hur din sköldpadda ska ha det "egentligen" och så har han det också, med utehage och allt, större delen av tiden. Jag känner mig inte alls oroad för din sköldpaddas väl och ve bara för att han ibland får böka runt bland kuddar på de villkor som du beskriver. Det är en aktiv och utrymmeskrävande art och han har det lite trångt och tråkigt under en begränsad del av året. Skogspromenaderna låter som en fantastiskt trevlig berikning och jag skulle nog personligen nöja mig med dem, men det är förstås väderleken som styr hur ofta det är möjligt. Jag har aldrig haft någon ryss, men jag har förstått att det är lite som att ha en treåring ungefär :D.

MEN...

 

Det har tagit många år att börja få död på föreställningen att en sköldpadda kan hållas frigående i en bostad, som en hund eller katt, eller att man kan mata den med nästan vad som helst. Jobbet är långtifrån klart och det försvåras verkligen av att det finns fullt av bilder och filmsnuttar med sköldpaddor på golv och bord och i soffor. Ofta är de tillsammans med katter eller andra djur. Ofta blir det bråk och det är kul och gulligt, det filmas och läggs upp. Ofta matas sköldpaddorna med bananer, smörgåsar, glass...

 

Problemet är inte de som vet hur deras sköldpadda ska ha det men som ändå ibland låter den besöka en onaturlig miljö av någon anledning.

Problemet är de som inte ens kommer på tanken att kolla upp hur den ska ha det. Vad finns det för anledning för dem att ifrågasätta om deras dåliga miljö är lämplig eller inte när den hela tiden bekräftas av andra?

 

Att forska om sköldpaddors miljö och beteende och sprida information är viktigt, men det är inte något som alla kan eller vill ägna sig åt. Men alla kan ägna sig åt att INTE sprida felaktig information. Alla som egentligen har koll men ibland låter sköldpaddan ta en sväng på mattan eller käka något mindre nyttigt, sprid inte det! Det är bara en kort stund, ja, men det står väl inte skrivet på bilden? Det kan verka petigt och meningslöst att klaga, men det är det inte. Det är jättestor skillnad på toppresultatet av en bildsökning på "sköldpadda husdjur" eller "pet tortoise" nuförtiden, jämfört med för sådär tio år sedan, knappt några golvbilder alls.

 

Det är också ett önskemål på det här forumet att vi undviker onaturliga bilder. En del tolkar det som ett slags snobberi, men det kan jag försäkra (och jag är helt övertygad om att jag talar för allas räkning) att det inte är. Det är för alla golvpaddor därute. Jag vet att jag själv ibland delar olämpliga "jättegulliga" bilder utan att tänka mig för, trots att jag försöker. Jag tar tacksamt emot klagomål på det :).

Link to comment
Share on other sites

Vissa av våra nyfikna framfusiga hanar skulle nog kunna se en utflykt utanför sin normala hage som en möjlighet att leta efter honor.

Honorna däremot skulle bara bli stressade och försöka gömma sig.

Debatten är ständigt återkommande i olika reptilforum och det verkar som att ju längre man har haft reptiler desto mer övertygad blir man om att man inte bör ta ut dem ur sitt habitat. Man vill ha även beteendet naturligt.

 

Jag citerar Otto Höj Madsen:

 

Landsköldpaddor är extrema trygghetsnarkomaner. De är vanedjur och följer var dag fasta rutiner. De behöver mycket lång tid till att anpassa sig till förhållandena. Du bör därför inte hela tiden ändra på anläggningen/terrariet. Du bör inte hela tiden byta om underlaget. Du bör inte ständigt ändra på placeringen av  sten, trärötter, etc. Du bör inte ändra/flytta runt på belysning och värmekällor. Osv, osv, osv.

Du bör heller inte ständigt ta upp en sköldpadda. Om den vill ha ro och inte äter på några dagar, och den inte omedelbart verkar sjuk, så låt den vara i fred.  Låt bli att ta ut den därifrån, där den försöker att gömma sig. Låt bli att lägga den under värmelampan, om den inte vill ligga där. Låt bli att mata den. All denna "omsorg" stressar sköldpaddan.

 

http://www.landskoldpaddor.se/skotselrad-allmant/85-barn-och-skoldpaddor

Link to comment
Share on other sites

Det är underbart med det här forumet där det värnas om sköldpaddornas väl och ve, och det är naturligtvis därför vi alla söker oss hit. Det är också fruktansvärt med alla misskötta djur som hålls i fångeskap. Jag har inget alls att invända mot det ni skriver om i det stora hela. 

 

Men, det här är väldigt svårt att bortse ifrån: även för en sköldpadda med väldigt liten hjärna torde det bli tråkigt att inte se något annat än sin låda. Man för väga för- och nackdelar mot varandra naturligtvis. Personligen tror jag det är bra att förmedla en fullödig bild av hur man kan se på saker.

 

Och nu, för att lägga mer ved på brasan, så tror jag inte att Otto Höj Madsens ord kan tillämpas på alla individer. Tänk er själva skillnaden på att vara natursköldpadda, idealisk fångsköldpadda, och sedan ägget människovan icke-idealisk sköldpadda. Observera hur djuren beter sig, som alltid.

 

Åsså en sak till - ni är underbara som värnar så om dessa fantastiska djur!

Link to comment
Share on other sites

Håller med er i det ni säger och för oss är det kortare besök just för stimulans när de inte kan vara utomhus. Ibland är de väldigt nyfikna och andra gånger ointresserade och får komma hem igen. Men förstår att bilden kan vara provocerande just för att den inte visar hur det oftast ser ut, och det var nog lite tanklöst att inte se det ur den synvinkeln. För min del är det helt okej om ni vill plocka bort just den här tråden, den tillför ju inget viktigt utan var bara upplagd i ett infall,  som jag märker inte slog så väl ut :-)

Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, Karinhagberg said:

Håller med er i det ni säger och för oss är det kortare besök just för stimulans när de inte kan vara utomhus. Ibland är de väldigt nyfikna och andra gånger ointresserade och får komma hem igen. Men förstår att bilden kan vara provocerande just för att den inte visar hur det oftast ser ut, och det var nog lite tanklöst att inte se det ur den synvinkeln. För min del är det helt okej om ni vill plocka bort just den här tråden, den tillför ju inget viktigt utan var bara upplagd i ett infall,  som jag märker inte slog så väl ut :-)

 

Jag röstar för att tråden får vara kvar, jag tycker diskussionen är värdefull och det finns mer att säga i de olika aspekterna av ämnet, även om jag inte gillar bilden. Tack för att du förstod hur jag menade! "En bild säger mer än tusen ord" har nog aldrig varit mer sant än idag, på gott och ont.

Link to comment
Share on other sites

Jag känner personligen starkt för denna fråga mkt på grund av att en av mina hanar tidigare fått gå som golvpadda. Resultat som att skalet växt fel och 2 brutna döda klor pga han säkert fastnat i nån matta.
Sen fick jag ta hand om en hona i våras och visste inte att denna hona fått gå på golvet + fått fel mat.....Hon hade även svårt att gå ordentligt för att ryggraden var ihoptryck pga bristande UV-ljus och värme. Det slutade med att jag fick avliva henne pga kroniska njurskador.
Därför reagerar jag när jag ser att folk har sina sköldpaddor lösa i lägenheten eller har dem i en soffa eftersom det inte är en normal miljö för en sköldpadda och jag vet vad det kan leda till. Nu har ju säkert merparten av alla som lägger in såna bilder även lådor med rätt underlag och belysning etc. men som Regna skriver så kan nybörjare tro att det är OK att ha sina sköldpaddor i soffan eller på golven. Och de kanske inte har dem så i 5 minuter utan flera timmar varje dag, vilket leder till sjukdomar och framtida problem hos sköldpaddorna bara pga okunskap.
 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...