Jump to content
Sköldpaddsforum
Sign in to follow this  
FinaTina

Wakamealger är det ok till vattensköldpadda att äta

Recommended Posts

FinaTina

Hej, jag tänker göra egen sköldpaddsmat med agar agar och en mix av fisk, torkade räkor, torkad mix-blandning av maskrosblad/äpple/lusem, mineraler och kalk samt även torkade wakamealger om det nu går, Vad tycker ni om detta? Kan en vattensköldpadda äta wakamealger?

Så här står det om algen combo människa: 

Den innehåller mycket mineraler, däribland kalcium. Wakame lyfts ibland fram som en bli-smal-alg. Den ingår i ett flertal dieter och har i ett par studier visat sig kunna öka kroppens förbränning. 

din alger-guide

Regna

Spontant tänker jag att det verkar onödigt att experimentera med den. Det är inte en växt som din sköldpadda skulle stöta på i sin naturliga livsmiljö.

Jag antar att du är ute efter kalken, men jag kollade på livsmedelsinfo och den innehåller visserligen mycket kalcium, men också fosfor. Balansen mellan dem är viktig, det ska helst vara betydligt mer kalcium än fosfor. Ca:P-förhållandet blir ungefär 2:1, det är i princip minimikravet. Blanda hellre i rejält av de torkade maskrosorna, svinmålla eller nypon som har bättre Ca:P-förhållande och som säkerligen förekommer naturligt i sköldpaddans hemtrakter.

På livsmedelsinfo ser man också att algen innehåller väldigt mycket salt, den växer ju i saltvatten. Den innehåller enormt mycket jod, 110 gånger rekommenderad dagsdos för människor. Vet inte om det kan vara skadligt för sköldpaddor, men jag drar öronen åt mig :). Dessutom verkar den innehålla en hel del Beta-Karoten som omvandlas till vitamin A. Sköldpaddor behöver vitamin A men för mycket är skadligt. Jag tror dock inte det kan bli för mycket när det ges som Beta-Karoten men jag är osäker. Någon annan kanske kan reda ut begreppen?

Edited by Regna

P-A

Fördelen med A-vitamin genom betakaroten är att det inte kan bli för mycket. 

Minns inte var jag har läst det.

• Like 1