Jump to content
Sköldpaddsforum
Fredrich

Luftfuktighet

Recommended Posts

Fredrich

Substratet i min inomhushage ca 6 m2 (totala rumsytan ca 10 m2) utgör till stordelen av sand. Tidigare hade jag en blandning av jord/sand, men då sköldpaddorna rörde sig blev det ett svart dammlager i hela rummet. Det är bättre med enbart sand, men problemet kvarstår ändå till viss del. Jag har förstått att detta beror på för låg luftfuktighet och jag har en luftfuktare som jag sätter en stund på morgonen, men jag kan inte ha denna igång under hela dagen. Tacksam för svar av andra sköldpaddsägare hur Ni löst detta problem.

Edited by Fredrich

P-A

Vilken art gäller det?

Fredrich

Rysk stäppsköldpadda samt afrikansk leopardsköldpadda

P-A

Har delat in lådor med vuxna Testudo i tre avdelningar.

1 Solplatsen: underlag jord-sandblandning

2 Sovplatsen: Underlag jord-sandblandning

3 Mat och förflyttning som ligger mellan sov- och solplats: Underlag skifferplattor täckt av hö

Duransson

Vi använder oss av lerjord till våra ryssar.  Blir inte lika dammigt samt håller fukten bättre.  Det går också bra med gräsmattejord som man köper i lösvikt.  Jord som finns i säckar är oftast mycket torv och mull i och då blir det mycket damm tyvärr. 

• Like 1

Marrria
On 2017-01-23 at 17:43, Duransson said:

Vi använder oss av lerjord till våra ryssar.  Blir inte lika dammigt samt håller fukten bättre.  Det går också bra med gräsmattejord som man köper i lösvikt.  Jord som finns i säckar är oftast mycket torv och mull i och då blir det mycket damm tyvärr. 

@Duransson var får man tag på lerjord? (Förutom i marken då..) :) Fattar inte att jag inte tänkt på detta. Har alltid haft himla svårt att hålla fukten i jorden.