Jump to content
Forum Sköldpaddor

Luftfuktighet


Fredrich
 Share

Recommended Posts

Substratet i min inomhushage ca 6 m2 (totala rumsytan ca 10 m2) utgör till stordelen av sand. Tidigare hade jag en blandning av jord/sand, men då sköldpaddorna rörde sig blev det ett svart dammlager i hela rummet. Det är bättre med enbart sand, men problemet kvarstår ändå till viss del. Jag har förstått att detta beror på för låg luftfuktighet och jag har en luftfuktare som jag sätter en stund på morgonen, men jag kan inte ha denna igång under hela dagen. Tacksam för svar av andra sköldpaddsägare hur Ni löst detta problem.

Edited by Fredrich
Link to comment
Share on other sites

Har delat in lådor med vuxna Testudo i tre avdelningar.

1 Solplatsen: underlag jord-sandblandning

2 Sovplatsen: Underlag jord-sandblandning

3 Mat och förflyttning som ligger mellan sov- och solplats: Underlag skifferplattor täckt av hö

 

Link to comment
Share on other sites

Vi använder oss av lerjord till våra ryssar.  Blir inte lika dammigt samt håller fukten bättre.  Det går också bra med gräsmattejord som man köper i lösvikt.  Jord som finns i säckar är oftast mycket torv och mull i och då blir det mycket damm tyvärr. 

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
On 2017-01-23 at 17:43, Duransson said:

Vi använder oss av lerjord till våra ryssar.  Blir inte lika dammigt samt håller fukten bättre.  Det går också bra med gräsmattejord som man köper i lösvikt.  Jord som finns i säckar är oftast mycket torv och mull i och då blir det mycket damm tyvärr. 

@Duransson var får man tag på lerjord? (Förutom i marken då..) :) Fattar inte att jag inte tänkt på detta. Har alltid haft himla svårt att hålla fukten i jorden. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...