Jump to content
Forum Sköldpaddor

Växter som tål att vara under värmelampan


Marrria
 Share

Recommended Posts

Hej!
Hittar ingen tråd som tagit upp detta så skriver en ny. Vet ni några växter som tål att vara i direkt "solljus", dvs. under värmelampan? Sköldpaddstuva och hibiskus tål inte detta (iallafall inte hemma hos mig). Hade givetvis tagit gräs utifrån om det funnits att få tag på, men nu går det icke :) Tips på (tåliga) växter att ha i terrariet?
Tack på förhand!

Link to comment
Share on other sites

Direkt under värmelampan 35° är det svårt att hålla växter vid liv.

Under dagsljusrören finns en idealisk miljö för växter men vuxna sköldpaddor är mästare på att sabba allt som växer i en inomhuslåda.

Bilden visar en låda med ungar av T graeca. Solplatsen till höger och den svalare delen med växter

till vänster.

 

IMG_4309 (1).jpg

Link to comment
Share on other sites

Det är crassula. De äter det inte, mest för dekoration och miljöberikning. Den med taggarna är opuntia, de kommer troligen att ätas upp när sköldpaddorna blir lite större.

Link to comment
Share on other sites

Jag är för feg för att ha Opuntia i hagen. Den har ju taggar :wacko:

Crassula hade jag förr till ungarna.

 

Funderar på hur jag ska ha det i växthuset till våren. Grästuvor har jag alltid och så har jag frilandshibiskus, som jag hoppas överlevt vintern när våren väl kommer.

Link to comment
Share on other sites

Hej 

Jag har ampellilja under Hid lampan 50w.De äter den inte och speciellt den ena ligger gärna  mellan eller lite halvt under bladen. 

Hälsningar 

Annette 

DSC_0112.JPG

Link to comment
Share on other sites

Hej igen

Vill tillägga att jag tycker det är bra med växter nära värmelampan även om de inte äter av just ampelliljan , Jag vattnar dem på kvällen och på morgonen blir det lite fukt som avdunstar till sköldpaddorna när värmelampan är på .

Hälsningar

Annette

Link to comment
Share on other sites

Jag har ampellilja och vetegräs strax bredvid solplatsen just som Anette skriver vattna växterna som dunstar av under dagen. Vissa av sköldpaddorna tycker om att ligga halvt i växterna ibland.

Link to comment
Share on other sites

oh nice, då blir det att skaffa ampellilja. Jag uppfattar det också som att de tycker om att ligga lite halvt under växtlighet när de solar. Opuntia har jag heller inte vågat plantera ner hos dem pga taggarna. 

Link to comment
Share on other sites

Har nu planterat ner amoelliljor! :) men OM de skulle smaka på växterna så behöver man inte bli orolig eller? Om jag jade varit en sköldpadda hade jag nog smakat ? Någon som har en sköldpadda som ätit av det? 

Link to comment
Share on other sites

Mina har smakat på dem men verkar inte gilla dem.

Link to comment
Share on other sites

Min hona åt lite i början men tycker inte om dom. Så de får vara. Hanen har inte rört dem . Jag tar bort lite nya skott då o då så det inte blir för mycket av de långa utskotten så det inte blir ampellilja i hela lådan?

Hälsningar

Annette  

Edited by Annette
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Strandtrift kanske? Växer i små tuvor med gräsliknande smala blad. Tål det mesta verkar det som, kan växa i ren sand på blåsiga och solstekta stränder. OK enligt TTT (thrift).

Lavendel har jag provat i kanten av solplatsen, den höll rätt länge. Också ok.

Provar just nu med små skott av salvia som jag satte i höstas. De har inte växt, men de har inte dött heller så vi får väl se framåt våren. Borde trivas.

Edited by Regna
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...