Jump to content
Forum Sköldpaddor

Utebur


Don.T
 Share

Recommended Posts

Hej.Behöver lite inspiration inför våren då bygget av utebur börjar...Tänker mig två inhägnader med gemensamt växthus /bolåda med värmetak!!Kom igen...jag vill ha bilder,ritningar eller färdiga lösningar!Allt är välkommet!

Link to comment
Share on other sites

Några bilder från mitt växthus med innehage/låda och utgång till stora utehagen.

Inne i pallkragen bor ungarna. De måste bäras ut och in då de har egen pallkrage i utehagen.

Hage och låda i växthuset_2016-09-27 18.10.22.jpg

Innelåda i växthuset_2016-09-27 18.12.31.jpg

Matning med romansallad_2016-05-02 14.42.56.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jag har staket runt hagen i form av betongblock som sitter ihop. De kan gå in i växthuset när de vill där de har bolådor med värmetak och värmelampor.
Alla växter i hagen är ätliga. Jag har ställt ett gammalt fönster så de kan ligga och sola/värma sig under eftersom det blir varmare där.
Kanske inte syns på bilderna men det är kuperat med stenar och kullar så de har mer variation i miljön än bara plan mark. Sen är ju utehage en process. Man hittar alltid nåt man vill förbättra etc:)

DSC_0378.JPG

DSC_0314.JPG

DSC_0316.JPG

DSC_0317.JPG

DSC_0319.JPG

DSC_0325.JPG

DSC_0326.JPG

DSC_0336.JPG

DSC_0338.JPG

DSC_0340.JPG

Link to comment
Share on other sites

Bra lösningar!!Iden med fönstret var smart..tänkte klara mig utan växthus av större modell,Bra början!!

Link to comment
Share on other sites

14 hours ago, Don.T said:

Bra lösningar!!Iden med fönstret var smart..tänkte klara mig utan växthus av större modell,Bra början!!

 

Man måste ju inte ha växthus. Man kan bygga en bolåda i trä och ex ha nån värmekälla i den som ex värmetak, så förlängs utesäsongen :) utan att det kostar skjortan + att sköldpaddan har någonstans att gå om det blir regnigt eller kalla kvällar/nätter. ( Jag har köpt mina värmetak på lantbutiken.se )
Nästa snäpp är att ha ett drivhus. Många gör sina hagar med pallkragar och många drivhus är gjorda för att passa på dessa. Ibland kan man få tag på billiga eller gratis pallkragar och de går ju att sätta ihop med varandra.

 

Link to comment
Share on other sites

Innan växthuset hade jag drivbänk på pallkrage. Fungerar fint.
Vill man ha lampa är det bara att ta fler pallkragar så lampan kommer på rätt höjd.

Link to comment
Share on other sites

Två pallkragar högt och tre på längden. Nättak med gångjärn för att skydda små sköldpaddor mot angripare.

IMG_3085 (1).jpg

Link to comment
Share on other sites

On 2017-01-13 at 14:41, P-A said:

Två pallkragar högt och tre på längden. Nättak med gångjärn för att skydda små sköldpaddor mot angripare.

IMG_3085 (1).jpg

Nåt sånt ska jag bygga till dom små i sommar. Fint!

Link to comment
Share on other sites

Jag brukar rekommendera låda i st f friland första sommaren. De kan vara mycket svåra att hitta annars.

 

 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, P-A said:

Jag brukar rekommendera låda i st f friland första sommaren. De kan vara mycket svåra att hitta annars.

 

 

Ja tack... det tänkte jag inte på. De är ju pytte små.

Link to comment
Share on other sites

Som PA skriver är de så små och väldigt svåra att hitta. Jag hade svårt hitta en unge i en kaninbur tom :wacko: En sänglåda eller kaninbur använder jag ute sommartid till ev ungar. Den tas in och ut i växthuset vid bra resp dåligt väder.

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Detta är vår hage till våra vuxna moriska. Det kan vara svårt att hitta dem ibland, så som det skrivits om ovan,  mindre när de är små. Annars tycker jag vår hage funkar bra. 

Hälsningar 

Annette 

20150412-2.JPG

Edited by Annette
Link to comment
Share on other sites

Hej alla,

 

Fina bilder på utehagar! Jag måste fråga hur det funkar för er med de små "värmestugorna" och hur varmt det blir i dessa när solen skiner. Bakgrunden är att jag byggde en värmestuga av byggplywood, med ventilation under taket och en lampa på insidan. Kalla dagar håller lampan temperaturen på omkring 20 grader. Soliga dagar är lampan avstängd, men ändå blir det rejält varmt därinne. Följden blir förstås att Bubblan tillbringar mesta tiden i värmestugan och att vi oroar oss för värmeslag.

 

Tänker att ett litet hus med genomskinligt tak blir ännu varmare? Tacksam för tips om själva huskonstruktionen...

Link to comment
Share on other sites

Hej

Vår hage står i söderläge, så det blir riktigt varmt när solen står på. Jag öppnar taket, men det kan lätt bli 45-50 gr . Ibland gräver de ner sig periodvis  i jord/sandblandning som vi har som underlag i minidrivhuset. De går ut och in som de vill. När det är svalare har vi lameller för in/ut gången som de lätt passerar 

Lika ofta väljer de att vara ute eller gräva ner sig vid en planta när jag tycker det vore skönare för dom att gå in. Så jag har kommit fram till att de reglerar det bäst själva. Det jag märker är att de använder både sol o skugga. 

Fördelen hos oss är att substratet i minidrivhuset håller värmen något om blir kallare några dagar på rad. Är det regnigt o kallt under en sammanhängande (mer än några dagar)  period  flyttar jag in dom, för vi har inte lampor utomhus. Jag tycker  vi använder hagen mestadels av vår o sommaren. Vi bor i Skåneland så klimatet här är mildare än uppåt landet.  Våra sköldpaddor är moriska, jag kan inte ev.  skillnader gentemot mot andra arter.

Hälsningar

Annette    

Edited by Annette
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
On 2017-01-24 at 20:17, Henry said:

Hej alla,

 

Fina bilder på utehagar! Jag måste fråga hur det funkar för er med de små "värmestugorna" och hur varmt det blir i dessa när solen skiner. Bakgrunden är att jag byggde en värmestuga av byggplywood, med ventilation under taket och en lampa på insidan. Kalla dagar håller lampan temperaturen på omkring 20 grader. Soliga dagar är lampan avstängd, men ändå blir det rejält varmt därinne. Följden blir förstås att Bubblan tillbringar mesta tiden i värmestugan och att vi oroar oss för värmeslag.

 

Tänker att ett litet hus med genomskinligt tak blir ännu varmare? Tacksam för tips om själva huskonstruktionen...

 

Om man vill jämna ut temperaturen i ett så litet hus är det nog bra att bygga av sten- eller betongblock eftersom de tar upp mycket av värmen när det är som varmast för att sedan avge den igen när det blir kallare. Ju mer sten/betong desto bättre hjälp med temperaturregleringen. Man kan ju bygga "onödigt" tjocka väggar och kanske dra upp en lite högre bakvägg till exempel. Obs att det ska vara så kompakt material som möjligt, inte lecablock.


Om det är värmebölja och man vill dämpa strålningen lite genom ett genomskinligt material så kan man måla det med filmjölk eller yoghurt. Det blir en vit hinna som man lätt tvättar bort med vatten när man inte vill ha den längre. Hyfsad skillnad jämfört med direkt solljus.

 

P.S. Tänk på att ett sådant stenhus lagrar kyla på samma sätt som det lagrar värme. Under den kallare årstiden får man alltså snarare jämn kyla istället för jämn värme, om man inte tillför värme på något sätt.

Edited by Regna
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Nu börjar bygget ta sig,bilder kommer senare!!Ni som använt annat virke än tryckt?Vad har ni målat/rötskyddat med????

Link to comment
Share on other sites

Hej !

Du har liknande mindrivhus som jag  ,glöm inte att öppna .Det kan bli riktigt varmt i de små drivhusen så det är viktigt att de kan gå ut och in som de vill .

Det ser fint ut med natur och sten naturligt i marken . Hur mycket kan din art klättra ? Frågar så de inte kan klättra upp på " berget"  ,eller är det för brant ?

Jag tycker att mina moriska är duktiga på att klättra .. om de vill ^_^Soligt och fint i din hage !

Vi har vanligt trä i utehagen och har oljat och laserat .

En skön sommar önskar vi !

Hälsningar

Annette

Link to comment
Share on other sites

Tack för feedback annette!!Det ska planteras lite växter senare när gårdsförsäljningarna kommit igång häromkring!Jag har ryssar och testet var i helgen när det var varmt mitt på dagen.Ingen av dom visade nån tendens o klättra men det kommer nog!Tror man får hålla koll i början!

Link to comment
Share on other sites

Det var ju några år sedan, men här är några bilder på hur jag byggde vår utebur:

Dock hade jag inte någon bild upplagd när den är klar. :rolleyes:

 

1342899553_resized.jpg?width=1920&height

 

1342899570_resized.jpg?width=1920&height

 

1342899588_resized.jpg?width=1920&height

 

1342899604_resized.jpg?width=1920&height

 

1343157547_resized.jpg?width=1920&height

 

1343157557_resized.jpg?width=1920&height

 

1343157565_resized.jpg?width=1920&height

 

1343157573_resized.jpg?width=1920&height

 

1343157582_resized.jpg?width=1920&height

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Hej !

Låter er fina hund sköldpaddorna vara ifred i hagen ?

Vi har numera hund och den fick en rejäl bassning när vi plötsligt såg en glad svans sticka upp i sköldpaddshagen ....

Nu går hon inte in i hagen nåt mer ,fast jag skulle ändå inte låta henne vara ute ensam utan uppsyn trädgården .Det är trots allt djur och skadorna kan bli förödande .

Det är en jättefin hage . Har du öppet på ena sidan av minidrivhuset ?

Hälsningar !

Annette

Link to comment
Share on other sites

Vi har för många år sen sålt två graeca-ungar till en familj som hade hund och varnade för faran med hundbett. De glömde en gång stänga dörren till rummet med sköldpaddorna. Båda var ihjälbitna.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...