Jump to content
Forum Sköldpaddor

Innedamm till gulbukad


Hannah86
 Share

Recommended Posts

Hej, ny på forumet och ganska ny sköldpaddsägare. Räddade vår lille Ninja i somras, då han som 2 år gammal bodde i ett 20l akvarium med 2cm vattendjup. Nu bor han i ett 150l akvarium och är överlycklig över att kunna simma! Nu är ju även det alldeles för litet för honom, så jag har planer på att bygga en innedamm, i lite paludariumstil till honom. Sett lite snygga lösningar på internet så jag är inspirerad! Däremot har jag lite frågor. Hur stor ska dammen vara? Är det 1kvm eller 2 som gäller? Tanken är att han ska få ha den resten av sitt liv (om det håller :p). Vad använder ni för pump i, och hur gör ni med sladdar och slangar? Ytterfilter lättast kanske? Tänkt ta en stooor plastbalja och göra en stabil ställning runt om så den står säkert, sedan göra en eller flera sidor med landdel, samt bakgrund med plastväxter och så, eller kanske riktiga. Ev ett litet vattenfall. Sedan framåt ska det vara plexiglas för att rymning/skvättsäkra. Vad tror ni om detta? Tips och idéer välkomnas :)

Link to comment
Share on other sites

Så stort som möjligt! Jag slår som vanligt ett slag för att bygga i skivmaterial (e.g. MDF eller plywood) och behandla med epoxilack (e.g. NM Epoxi FS 023). Ger stor frihet åt utformningen och är enkelt att jobba med.

Link to comment
Share on other sites

Så stort som det får plats med ska jag definitivt göra! Hur djupt rekommenderas? Menar du göra själva vattendelen också i trä? Typ marinplyfa? Hur blir det att rengöra sen, och livslängd? 

Link to comment
Share on other sites

Jag tror filterfrågan kan variera beroende på din vision och dina rutiner för vattenbyte samt mängden vatten :)

Dock kan jag med ganska stor säkerhet säga att ett dammfilter är billigare och effektivare än våra vanliga akvariumfilter när vi kommer upp i dom mängderna av vatten. Skulle också fundera lite på ett bra sätt att tömma och fylla dammen medans du ändå bygger eftersom en till två kubik vatten tar ett tag att tömma och fylla. När det kommer till vattenfallet kanske du kan använda en Powerhead eller ett  ytterfilter för att pumpa upp vatten om du tänker dig ett skapligt stort vattenfall? 

Jättekul om du vill lägga upp bilder och tankar medans bygget pågår här så vi får följa med men glöm inte kolla golvet så det klarar påfrestningen från allt vatten:) 

Får hålla med Henry , som han säger tror jag du har mycket att vinna på att använda behandlad MDF/playwood till landdelen.

Tog mig friheten att ta fram en bild på nätet för att se om det är ungefär såhär du tänker även om bilden kanske inte innehåller så mycket växter eller är tillräckligt stor?

Slangar och kablar göms ganska lätt under träkonstruktionen, fördel är dock om du kan bygga den nära ett eluttag. ( Ser ironin i att vilja ha en strömkälla nära vatten ) ?

När vi tänker djup är min tanke att i det vilda finns sköldisarna både vid djupare och grundare delar av vatten. Ett akvarium håller som standard ca 50-60 cm i höjd men som nämnts tidigare go wild i storlek, värsta fall blir du stoppad när du inte kan se över kanten.

Ett tips för att rengöra besvärliga ställen är väteperoxid 3% i blomspruta och sen skölja av.

IMG_0123.JPG

Edited by Per.G
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...