Jump to content
Forum Sköldpaddor

Julstämning hos sköldpaddorna


Jeppe
 Share

Recommended Posts

Nu är det julpyntat hos sköldpaddorna, både dom som bor inomhus och dom som bor utomhus. Självklart på timers och/eller placerat så att det inte beräknas störa dygnsrytm/dvala :D

 

 

DSC_0392.JPG

DSC_0390.JPG

Edited by Jeppe
Link to comment
Share on other sites

Jeppe, Hur får du din oliv att överleva inne? Min började gulna och tappa blad så fort den kom in från växthuset :(

 

Självklart ska även sköldpaddorna få julfint. Har ljusslinga i växthuset :) Även om de är inne i boden bredvid nu och inte ser....

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jag har inte gjort så mycket aktivt för oliven, men den har klarat flytten bra i två år. Den står ute på sommaren/hösten och sedan inne hos sköldpaddorna under vintern. Den tappar lite blad, men i år har det varit minimalt. Temperaturen ligger mellan 13 under kalla nätter och ca 20 under varma dagar.

Link to comment
Share on other sites

On 2017-01-01 at 11:04, Jeppe said:

Jag har inte gjort så mycket aktivt för oliven, men den har klarat flytten bra i två år. Den står ute på sommaren/hösten och sedan inne hos sköldpaddorna under vintern. Den tappar lite blad, men i år har det varit minimalt. Temperaturen ligger mellan 13 under kalla nätter och ca 20 under varma dagar.

Som medelhavsklimat under vintern, den trivs nog!

 

Link to comment
Share on other sites

Nu såg jag lite till. Har du egen elcentral för sköldpaddsrummet?

Funderar på om jag ska ha en egen för växthuset...

Link to comment
Share on other sites

46 minutes ago, Helena Palén Berggren said:

Har du egen elcentral för sköldpaddsrummet?

Nej, bara en himla massa sladdar. Kör två "grupper", en på timer och en utan, och så har jag satt upp alla grendosor på väggarna. Allt sitter dock i en grendosa med elmätare så att jag kan se förbruket. Hade helst haft eget elabonnemang till paddorna så jag kunde köra det helt separat, men det får bli i framtiden (förhoppningsvis). Drömmen vore att bygga ett eget hus som är helt anpassat till sköldpaddor, med växthusdel och temperaturstyrning...Fast jag måste nog spara lite först :P

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Jeppe said:

). Drömmen vore att bygga ett eget hus som är helt anpassat till sköldpaddor, med växthusdel och temperaturstyrning...Fast jag måste nog spara lite först :P

Haha, Eget hus. Frågan är bara vad övriga familjen säger då...

Har ju växthus med boddel där mina Ibera nu dvalar. Men har inte värmt upp växthuset i övrigt.

Ja, bygga hus är inte gratis. Vet av egen erfarenhet då vi ritat och byggt det vi bor i nu.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...