Jump to content
Forum Sköldpaddor

Gulbukad sköldis


jockelby
 Share

Recommended Posts

Hej

Är det någon som vet om man ska ha strömt vatten till gulbukade sköldpaddor, har ett 500l akvarium och en fluval 404 och en eheim 2252, så blir lite strömt vatten.

Så som jag skrev ska dom ha lite strömt eller stilla vatten?

 

Link to comment
Share on other sites

Jag har svårt att avgöra hur strömt det blir i ditt exempel, men deras naturliga miljöer är ju ofta stilla; dammar, träsk, våtmarker, floddeltan. De lever också i floder, och där är det förstås lite mer fart även om det handlar om långsamma floder.

Det är ju dock stor skillnad mellan livet i en stor flod och ett litet akvarium. I floden finns det många valmöjligheter, det finns långsammare sträckor, bakvatten, områden med stilla vatten, och det finns också möjlighet att följa med strömmen långa sträckor.

Med ett tillräckligt stort (långt) akvarium och med hjälp av inredning och noggrann riktning av munstycket kan man väl åstadkomma både strömt och stilla, men jag skulle nog säga att det bör vara övervägande stilla (men naturligtvis rörligt). Det måste vara stressande om det är för strömt och man inte kommer undan.

Link to comment
Share on other sites

Du har säkert glädje av att läsa inlägget från igår om streamer i Per Gs tråd:

http://skoldpaddsforum.se/index.php?/topic/10175-nybörjare-som-är-redo-att-lära/&page=3#comment-67411

 

Edited by Regna
fel i länk
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...