Jump to content
Forum Sköldpaddor

Testudo hermanni b
 Share

Recommended Posts

Tog tidigare över en hona vars ägare tyvärr avlidit. Har tydligen fått gå på golvet i vissa perioder men har annars skötts som den ska med mat osv. Hade visslande andning när den kom hit men det har blivit så mkt bättre ju längre tid som går. Visslar nu endast ibland och bara lite.
Tänkte om du Jesper kan förklara varför det blir visslande andning? Luftfuktighet? Andra faktorer? Vad är det som gör att det blir "vissel". Luftrören som blir påverkade, näsan och/eller lungorna?

Jag har ju en hane som tidigare blivit misskött och han har fortfarande lite pip/vissel kvar ( Haft honom i 10 år) av och till.

 

Link to comment
Share on other sites

Hade helt missat den här tråden, sorry.

Det går inte riktigt att bara säga att pipande/visslade andning alltid beror på XXXX. Andningsljud uppstår när luften rör sig genom luftvägarna och det vi hör är ofta ljud från den proximala delen av de övre luftvägarna - näshåla och näsborrar.

Alla faktorer som påverkar luftflödet i luftvägarna kan leda till ökade/ändrade andningsljud. Torra slemhinnor kan definitivt vara en sådan faktor. 

Edited by Jeppe
Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, Jeppe said:

Hade helt missat den här tråden, sorry.

Det går inte riktigt att bara säga att pipande/visslade andning alltid beror på XXXX. Andningsövningar uppstår när luften rör sig genom luftvägarna och det vi hör är ofta ljud från den proximala delen av de övre luftvägarna - näshåla och näsborrar.

Alla faktorer som påverkar luftflödet i luftvägarna kan leda till ökade/ändrade andningsljud. Torra slemhinnor kan definitivt vara en sådan faktor. 

Ja det var så jag tänkte men blev lite nyfiken på hur, vad och varför.
Vet att missbildad näbb etc kan ge upphov till missljud....men för mina hane är det säkert luftfuktighet osv som gjort att han har kroniskt vissel i luftvägarna även fast det blivit så mkt bättre. Honan som visslade när jag tog över henne är nästan helt utan vissel och då har jag ju bara haft henne i nån månad.
 

Link to comment
Share on other sites

Jag kan nog inte komma med något mer precist svar. Det handlar som sagt om luftflödet i de övre luftvägarna och i många fall beror ökande andningsljud (pipande/visslande etc) på någon form av ökat "motstånd" - antingen pga slemhinneförändringar och/eller ökad mängd sekret, samt vid rena strukturella förändringar. Sistnämnda orsaken är i många fall det som ger upphov till ökade andningsljud hos sköldpaddor med förvuxen näbb (t.ex. trånga näsborrar eller ändrad struktur i näshålan).

 

Jag är mer och mer försiktig med att säga att förändringar som på något sätt har med skötsel att göra beror på en specifik faktor. Oftast får sköldpaddor som hålls vid en suboptimal luftfuktighet även suboptimal kost och suboptimala temperaturer och suboptimal belysning/dygns-/årsrytm osv. I många fall är jag övertygad om att det är en kombination av faktorer som spelar in och ger de förändringar man kan se/höra/mäta hos djuren.

 

Lite luddigt svar, men du förstår nog poängen.

Link to comment
Share on other sites

Tack för svar Jesper.
Ja det är ju sällan en enda orsak till varför det blir som det blir för just sköldpaddor. Min hane hade säkert inget som var optimalt för honom under flera år vilket leder till mer kroniska problem.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...