Jump to content
Forum Sköldpaddor

Kalldvala greker som varmdvalar sedan tidigt?


TestudoHermanni
 Share

Recommended Posts

Jag vet inte hur jag ska göra med dvalan i år. Tog in djuren från utehagen för ungefär en månad sen. Knappt hälften av djuren är vakna och de kommer jag att dvala på vanligt sätt, nedtrappningen påbörjar jag nu snart. Men resten grävde tidigt ned sig i utehagen, flera redan i somras. Jag grävde upp dem när det var dags att komma in till inomhuslådan. De hade gömt sig väl och den sista hittade jag först för ca 2 veckor sedan. Det djuret är fortfarande vaket och aktivt, men resten av de jag grävde upp grävde snart ned sig igen i inomhuslådan och har nu legat så i ungefär en månad. Med undantag för en kort vaken period i samband med att jag grävde upp och flyttade in dem har de redan haft en viloperiod på ca 3 månader. Frågan är nu om jag återigen ska väcka dem och trappa ned ljus och värme på sedvanligt sätt för att sedan låta dem kalldvala. Jag vill inte låta dem dvala utan en nedtrappningsperiod eftersom de legat nedgrävda inomhus i värmen i ungefär en månad. Samtidigt misstänker jag att det första de kommer göra om jag väcker dem är att gräva ned sig igen. Ska jag låta dem ligga kvar nedgrävda inomhus och sova tills de vaknar, dvs hoppa över kalldvala denna vinter och låta varmdvala vara tillräckligt? Eller ska jag gräva upp dem, ta ut dem till drivbänken där de dvalar, lägga dem i bolådan där dvalan sker och successivt trappa ned temperaturen där från rumstemperatur till dvalningstemperaturen 5 grader? Eller finns andra bättre alternativ?

Edited by TestudoHermanni
Link to comment
Share on other sites

"Jag vill inte låta dem dvala utan en nedtrappningsperiod eftersom de legat nedgrävda inomhus i värmen i ungefär en månad."

 

Varför?

 

Link to comment
Share on other sites

8 minutes ago, P-A said:

"Jag vill inte låta dem dvala utan en nedtrappningsperiod eftersom de legat nedgrävda inomhus i värmen i ungefär en månad."

 

Varför?

 

 

Jag tänker att det är chockartat för kroppen att gå direkt från ca 22 till 5 grader. Klarar de det? I så fall behövs ju ingen nedtrappning av värme inför dvala och man kan nöja sig med att bara fasa ut ljuset.

Edited by TestudoHermanni
Link to comment
Share on other sites

Jag tänker att minskning av tiden för tid och värme påverkar hormonerna som gör att de vill dvala in sig. De som ligger nergrävda är ju redan i dvalningstillstånd.

Ta med den varma jorden som de ligger i och lägg runt sköldpaddorna i det svalare utrymmet så blir övergången inte så hastig. 

Link to comment
Share on other sites

Sant att de redan är i nedtrappat tillstånd. Men det blir en väldigt hastig nedkylning även om jorden får följa med. Om det är 5 grader i dvalningsutrymmet lär det inte ta lång tid för den rumstempeterade jorden att kylas ned. I naturen sänks ju temperaturen gradvis under flera månader. 

Link to comment
Share on other sites

Den hona som var nergrävd i växthuset i 2 månader hos mig och ville fortsätta sova när jag tog in dem, satte jag i en plastback/dvalningslåda som jag ställde kallare och kallare. Varje eller varannan dag flyttade jag lådan till kallare och kallare utrymme för att sakta vänja den. Nu står den i 5 grader.
Alla andra är fortf pigga och alerta. Hade en annan hona ( My) som var nergrävd lika länge men som vaknande när de kom in och nu är väldigt aktiv.

Tänker dvala mina från början av januari 3 månader framåt och sen direkt ut till växthuset från dvalan.

Honan som dvalar nu blir ju ensam ett tag inomhus men jag ville hellre följa hennes behov än att tvinga henne att följa vad jag kanske ville.

Link to comment
Share on other sites

12 hours ago, TestudoHermanni said:

Sant att de redan är i nedtrappat tillstånd. Men det blir en väldigt hastig nedkylning även om jorden får följa med. Om det är 5 grader i dvalningsutrymmet lär det inte ta lång tid för den rumstempeterade jorden att kylas ned. I naturen sänks ju temperaturen gradvis under flera månader. 

 

Vet inte om det är mer riskfyllt att gå från 22 till 5 än från 35 till 10 som de kan göra på några timmar från dag till natt. 

Link to comment
Share on other sites

27 minutes ago, P-A said:

 

Vet inte om det är mer riskfyllt att gå från 22 till 5 än från 35 till 10 som de kan göra på några timmar från dag till natt. 

Det är sant, de är ju vana vid dagligen återkommande rejäla temperaturväxlingar under utomhussäsongen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...