Jump to content
Forum Sköldpaddor

Låtsas-dvala


Henry
 Share

Recommended Posts

I tre veckor har vi försmäktat utan sköldpaddssällskap. Bubblan har grävt in sig i ett tunnelsystem in i kullen bakom blomkrukan. Numer hörs sällan ens ett krafsande. Vi vet att han lätt kan ta sig ut men helt bekväma är vi inte med att han nu långsover i rumstemperatur, 19-20 grader (60% RH inne i tunneln). Det är vår första riktiga vinter med honom och en riktig dvala var inte planerad förrän nästa år...

 

Antar att det bästa är att låta honom vara? Vill inte att han ska tappa alltför mycket vikt, även om han höll god matchvikt innan detta.

 

 

Bubblan - rysk stäppsköldpadda, 5 år, knappt 500 gram.

IMG_2333.JPG

Link to comment
Share on other sites

Jag skulle låta honom vara. Det finns många exempel på landsköldpaddor som vilar lång tid under jord även vid högre temperaturer.

Möjlighet att gå ner i en tunnel är förmodligen mycket positivt för denna art.

 

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Bubblan sover fortfarande och jag undrar om vi kanske ska försöka dvala honom på riktigt, dvs. låta honom ligga i kylen ett tag. Här är vad som hänt:

 

- Sov i 5 veckor

- Vaken i 3-4 dagar, åt lite sallad

- Har sedan fortsatt att sova, nu ytterligare två veckor ("and counting")

 

Tänker att det kanske vore bättre för honom med riktig dvala vid +5 C så att kroppen kan komma igång ordentligt när temperaturen sedan höjs till rumstemperatur. Vad tror ni?

Link to comment
Share on other sites

Nej, nu ligger han i sin plastgrotta. Tidigare låg han i sin jordhög men efter de fyra vaken-dagarna bar det av till plastgrottan, där han inte gräver utan bara buffar in sig mot väggen.

Link to comment
Share on other sites

Jahapp, då är en liten kyl på väg hem för sköldpaddsdvalning. 44 L för en sköldpadda, och så får det bli en akvariepump till det hela. Vi hoppas kunna stega ner honom från 15 till 5 grader under loppet av en vecka, och så småningom kunna väcka upp en pigg liten krabat efter hans första dvalning någonsin. Sammanfattningsvis så får man väl säga att det står 1-0 till sköldpaddan vs. hans människor...

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Jag dvalar också mina djur i kylskåp men öppnar dörren varannan dag - på det sättet så behöver man ingen akvariepump!

mvh / Peter

Link to comment
Share on other sites

Flera av våra dvalande ligger med huvudet och benen under jord men inte i kylskåp.

Hur får dom syre? 

Thorsten Geier rekommenderar i boken Winterstarre bei Europäischer Landschildkröten att man öppnar kylskåp 30 sekunder 2-3 ggr per vecka.

Link to comment
Share on other sites

När jag dvalade mina i kyl öppnade jag också dörren ungefär varannan dag.

Ska bli spännande att se hur de gillar dvalning i stor låda, ca 60x150, ute i boden vid växthuset.

De går där nu men med lampor tända fortfarande. Dessa trappas nu ner i tid så dagarna blir kortare...

 

Link to comment
Share on other sites

Och frågorna bara hopar sig: tanken är att flytta honom till kylen i helgen, men nu funderar jag på detta med fasta innan dvalning. Tortoisetrust rekommenderar minimum 4 veckors fasta med motiveringen att sköldpaddan kan få gaser i magen vilket orsakar tryck mot lungorna och påföljande kvävning. I Naturalistic keeping and breeding of Hermann's tortoises står inget om detta, dock. Bubblan käkade några salladsblad för tre veckor sedan, och har därefter legat och sovit i rumstemperatur. I övrigt verkar han helt frisk vid okulärbesiktning, och håller vikten fint.

 

Och så är det detta med nedkylningen. Förstår att det är vid ungefär 10 grader som hibernationen börjar sätta in på allvar. Kanske bäst att så snabbt som möjligt gå från rumstemperatur till de 10 graderna?

Link to comment
Share on other sites

Tortoise Trust anpassade nog sina dvalningsråd efter gammaldags dvalningssätt i England vilket innebar utomhusvistelse kombinerat med en lång dvalningsperiod. Sköldpaddorna tog mycket stryk p g a lång dvalning i alltför höga temperaturer.

 

Vi har genom åren kommit fram till att vid en dvalning på 2-2,5 månader behöver man inte bry sig så mycket om långa fasteperioder. Under 20 års dvalning har vi haft mest problem vid 3 mån dvalning i kylskåp. Sedan vi har övergått till dvalning i uthuset och förkortat till 2,5 mån har vi aldrig haft några problem.

Alla våra vuxna sover sedan några veckor. Ska nu ganska snabbt dvala ner barnbarnens turkiska ungar och grekungar födda för några veckor sen. Minskar snabbt belysningen per dag, Flyttar ungarna nattetid till några nätter till ett rum med värmen nerdragen till så lite det går i bostaden. Övergår sedan till nattvistelse där föräldradjuren är, 5-6°. Räknar med att dom somnar in dagarna före jul. Väcks sedan i mitten av februari. Brukar för det mesta fungera för oss med undantag av två förlorade halvårsungar. Vad det berodde på vet vi inte.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Skönt att - återigen - få stabila råd kring detta. Så nu är det gjort.

 

Efter en natt med öppen balkongdörr var temperaturen nere på 13-14 grader. Han hade grävt ner sig lite mer än vanligt till följd av detta. Imorse vaskade vi fram en väldigt sömnig sköldpadda la över honom i en plastlåda med jord, med ett täcke av hö. Sedan in i kylen, som nu jobbar sig ner från 12 grader.

 

Tack för råden kring detta!

Link to comment
Share on other sites

Jahapp, det blev till att avbryta dvalningsförsöket och försöka i höst med en mer naturlig förberedelse på balkongen kanske. Han vaknade till efter ett tag i kylen och då är det förstås inte ok att hålla honom i en kall plastlåda. Nu har jag lovat honom att inte tramsa mer på bra länge.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Idag firar Bubblan sin 10-veckorssovmorgon och blev extraherad och kontrollvägd av sina okänsliga människor. Han har tappat ca 6% i kroppsvikt (ca 30g av 510 g). Efter att ha stoppat i sig lite sallad, duschat varmt och solat så bar det av till tunneln igen. Vi får väl se när det blir dags att komma fram igen...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...