Jump to content
Forum Sköldpaddor

Bygger ny landdel: hur gör jag för att minska stress, tips någon?


FinaTina
 Share

Recommended Posts

Hej, jag har kapat alla delar för att bygga en landdel i glas som ska fästas med silikon vilket innebär att jag måste flytta sköldisarna pga lukten från silikonet som jag tänker måste vara katastrof för deras känsliga nosar. Jag skulle behöva lite råd om hur jag gör för att de inte ska bli stressade.

Saken är den att de för mindre än en vecka sedan har "blivit sams" i det nya akvariet som de flyttat till för en månad sedan, innan bodde de hos någon annan i hög stress och ett i pyttelitet akvarium (ca 20-30 liter vatten), utan landdel, värme eller äggläggningsplats vilket de har nu. Nu har de ett 500 liters akvarium med drygt 300 liter vatten och landdel. Innan de kom till oss och även den första tiden här har den ena bitit den andra rätt mycket o ganska hårt så den stackaren var superstressad (hade även mardrömmar och liksom skrek och sprattlade på natten fast den sov). Jag ordnade mer gömställen med växter för att den som blev biten kunde gömma sig lite överallt så nu slipper den stressen med att bli biten i tassarna och även så att de fick var sin sovplats nära ytan. På natten så hänger jag nu ett svart skynke runt sidorna på akvariet så det blir mörkt och de sover djupt båda två och efter ommöbleringen så slutade bitandet och nu är de helt sams vad jag kan se. De har också parat sig ett par nätter efter ommöbleringen.

Jag ska nu bygga en ny landdel för att de ska få större landyta och även mer vatten (minst 100 liter till blir det) att simma i. Jag är dock rädd att de ska bli stressade igen om jag flyttar dem och sen tillbaka där de inte känner igen sig. Jag tänkte att de ska få bo i badkaret några dagar där de bodde första tiden då jag införskaffade det stora akvariet. Ska jag vänta med att bygga eller vad tror ni som har mer erfarenhet? Några tips på hur jag kan göra? Ska man dela på dem kanske och ha dem var för sig i stora baljor istället eller vad göra? 

PS. Idag är de inte ett dugg rädda för mig och jag kan fixa i akvariet obehindrat, de blir bara nyfikna och kommer och kollar på allt man gör. Hade kunnat göra allt utan att flytta på dem men lukten är ju så stark innan silikonet torkar.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...