Jump to content
Forum Sköldpaddor

Mat och näring


Jenny79
 Share

Recommended Posts

i våras dog vår lille reevesbebis av förkylning/lunginflammation. Det känns förfärligt eftersom det var vi som orsakade detta. Där vi köpte den sa de inte att han behövde värmelampa. Så vi hade lysrör bara. När han sen blev dålig så hade jag kontakt med blå stjärnan som trodde det var lunginflammation. Tyvärr dog vår lille innan vi hann till den bokade vet. tiden. 

Nu är jag jätterädd att vi ska göra fel med vår nya lille vän som är en gulbukad(gulörad?) på ca 1 år.  Nu har vi alla lampor man ska ha och temperaturer är som de ska. Men! Hur mycket mat ska han ha? Har försökt söka mig fram efter svar men det står så olika? Alltifrån att han ska äta sig mätt, till en mängd stor som huvudet. Han får Sera raffy 1 Gammarus mix, och reptoMin pellets. Även salladsblad då o då. Är detta tillräckligt om man ser näringsmässigt? Han får även sepiaskal ibland. Får han i sig det han behöver? Han är väldigt glupsk så skulle han få äta tills han verkar mätt skulle han kunna sluka en hel burk... ursäkta det långa inlägget,  väldigt tacksam för hjälp då jag verkligen vill göra rätt!!

Edited by Jenny79
Link to comment
Share on other sites

Om det kan vara till någon hjälp så ...Jag har för drygt en månad sedan tagit hand om ett par väldigt misskötta gulbukade vattensköldpaddor och jag låter dem alltid äta så mycket de vill i ca 10 minuter, i början var de superglupska o ena åt till den spydde, de högg i allt helt desperata. De hade nog inte fått så mycket mat i sitt förra hem för nu äter de sig mätta och slutar sen. Jag matar dem var tredje dag i en stor plastlåda med vatten i som de måste ha för att kunna svälja, t ex romansallad morötter lite sötpotatis zucchini mungbönor + bitar av sepiaskal först, och sen när det inte är så intressant för dem längre med grönsakerna så varvar jag varannan gång med pellets och med hela färska räkor med skal som jag lagt i vattenbad och som jag delar lite (även om de äter räkorna utan att man delar.) De fick ca 5 räkor i var i början men minskar detta så nu är det 4 st i var. 

Deras lösa bajs och att ena spydde har slutat nu och det ser fast o fint ut och ingen spyr, samt att deras svullna skal (svullna pga att de aldrig kunde gå upp på land och torka helt eller sola) de är ömsade helt nu och ser tunnare, gulare och finare ut. De är mycket mer aktiva och nyfikna och verkar liksom vaknare nu :)

Jag tror det är bättre att mata ordentligt bara de inte får i sig mat de blir feta av. Mina sköldisar är 27 år och ca 20 cm stora nu. De har blivit mycket mer sociala och är knappt rädda längre fast de var helt skräckslagna hos den förra ägaren och första dagarna här. Idag dansar den ena sköldpaddan med mig haha när jag tränar/dansar i rummet. I förrgår parade de sig (dock tar jag bort äggen sen) den ena som bet den andra rätt ordentligt hela tiden verkar nästan ha slutat med det nu. Hoppas att det löser sig och att er nya lilla krabat kommer må fint. Skulle vara kul att se en bild på honom, lycka till 

Tar också tacksamt emot alla tips och råd, bara bra till oss nybörjare :)

Link to comment
Share on other sites

Tack för ditt svar! Han har faktiskt börjat äta sig mätt nu i sin plastlåda :) han vill helst inte ha sepiaskal men tänker att han kanske får i sig kalket via gammarus mixen? Nu har han dock börjat äta gruset... känns inte bra... beror det på någon brist eller är det bara ett beteende? Ska se om jag lyckas få upp nån bild på raringen. 

IMG_0659.JPG

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...