Jump to content
Forum Sköldpaddor

Vilken art?


Graome
 Share

Recommended Posts

Hej! Jag har alltid varit fascinerad av sköldpaddor. Hade en grekisk landsköldpadda som barn och börjar nu som vuxen bli sugen på att skaffa en igen. 

Jag vill att min sköldpadda/sköldpaddor ska kunna vara ute så tidigt som möjligt på våren och sent som möjligt på sommaren/hösten. Min fråga blir då vilken art passar bäst till det svenska klimatet? Finns det någon nordamerikansk art som passar bra eller är det grekisk/rysk som gäller? 

Link to comment
Share on other sites

Nordamerikanska arter av landsköldpaddor (Gopherus) är mycket sällsynta i fångenskap i Europa.

 

Vi har grekiska och turkiska landsköldpaddor och tycker att de är mycket härdiga men ingen sköldpaddsart klarar sig i längden bra i svenskt klimat p g a för få soltimmar.

Man kan lösa detta med lång utomhustid och behov av medelhavsklimat med hjälp av växthus eller drivbänk/miniväxthus med värmelampor.

 

Vi tar ut våra i växthuset i april och tar in dom för dvalning i december.  Mitten maj-september kan de gå ut och in ur växthuset

Har värmelampor dagtid och termosatatstyrd värmefläkt som kan gå på natten.

Link to comment
Share on other sites

Tack för infon! Jag förstår att ingen sköldpadda i längden mår bra i det svenska klimatet. Tänkte mest vilka arter som klarar av det bäst så att säga. Hur är den Ryska stäppsköldpaddan? Lever den i ungefär samma klimat som den grekiska och turkiska? Det där med växthus är en väldigt bra idé.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...