Jump to content
Forum Sköldpaddor

Nytt akvarium och ena sköldpaddan biter den andra! Vad kan jag göra?


FinaTina
 Share

Recommended Posts

Hej alla sköldpaddsälskare, jag har tagit hem ett par gulbukade vattensköldpaddor som hade det bedrövligt, de har fått 300 liter vatten istället för 20-30 liter. Landdel och ägglåda. Den ena har även förut bitit den andra enligt föra ägaren men hos mig gjorde de inte det förrän de flyttade in i det nya akvariet som var stort. Den ena sköldisen smyger sig på den andra och hugger den i tex benet och ser ganska illa ut dock inte så det blir sår :( En gång smög boven sig på den solande raringen och bet tag i tassen och drog hela sköldpaddan en bit till jag stoppade den, den släppte när jag höll i den. Vad kan jag göra? Vill inte att den ska vara rädd eller ve och fasa skadad!de är 27 år gamla och 20 cm. De verkar må bra och har blivit väldigt pigga, ömsat sitt skinn och även skalet :) De får ganska mycket mat mot för innan men det fick de även innan de flyttade till det större akvariet där ytan är 1kvm. De samsas när båda är på land men när den lilla boven är i vattnet blir den "elak" mot den andra... vad göra??? 

Är detta vanligt? Revirbeteende? 

Link to comment
Share on other sites

Låter som att de håller på och gör upp rangordningen i nya karet. Se bara till att lille boven inte skadar den andre. 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Ja en hane o en hona, de parade sig i förrgår när jag satte ner mer växter och gjorde lite mer "gömställen" för fossingarna, där den biter mest. De blev liksom alldeles till sig av den nya inredningen och ett par timmar efter så var de igång och parade sig, sen dess har jag inte sett något bitande. Verkar vara honan som biter hanen. Jag har slutat med all matning i akvariet också, de får mat var tredje dag i ett stort plastkar var för sig nu och så mycket mat de orkar så de är helt mätta. Tror det blev en combo av bra saker och dessutom hinner hanen äta sig mätt nu när den äter ensam vilket den inte vågade förut. De solar tillsammans rätt mycket och så är de nyfikna och aktiva och kollar runt i vattnet innan lampan släcks o de ska sova. Jag hänger ett svart skynke på glaset numer så de får lugn o ro, då somnar de direkt på var sin sovplats o vaknar inte av något, trodde nästan de dött först haha, tror det gjort att den rädda kraken hinner återhämta styrka under natten. Innan hade den mardrömmar o skrek och sparkade i sömnen, nu sover den lugn bland stenar o växter i sin egen hörna :)

Jag satte mig i fyra dygn och bara studera dem från morgon till kväll och till och med på natten, sov lite i soffan bredvid och efteråt möblerade jag i akvariet så att det fanns gömställen och så stoppade jag bitandet varje gång genom att sätta handen emellan när boven var framme och då började det avta. Med mat i magen så är den inte lika sugen på att bråka heller ;) och nu kommer den inte åt att bita alltid när det finns växter i vägen så det var finemangs. Har än så länge bara plastväxter o i detta fallet funkar det perfekt som bitskydd.

Link to comment
Share on other sites

On 2016-10-12 at 13:42, TMNT said:

Är det två sköldpaddor av olika kön? 

Skrev inlägg istället för svar, är ny och fattade inte vart jag skulle skriva ;) 

Link to comment
Share on other sites

On 2016-10-11 at 08:46, MinnaSokura said:

Låter som att de håller på och gör upp rangordningen i nya karet. Se bara till att lille boven inte skadar den andre. 

Ja förmodligen rangordning/konkurrens och så bodde de ju i ca 20-30 liter vatten innan utan land eller värme i hög stress o nu är det över 300 liter vatten plus landdel och ägglåda så säkert har du helt rätt. Om några dagar har de 450 liter vatten plus större landdel som jag tror blir bättre för dem och så hämtade jag två stora fina mangroverötter idag som ska flytta in.

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...