Jump to content
Forum Sköldpaddor

Hur mycket "kant" behöver man lämna ovan vatten?


FinaTina
 Share

Recommended Posts

Hej, nybörjare pga sköldpaddsräddning, googlat massor i timtal men inte lyckats hitta svar på allt, så massa frågor har jag dock börjar jag nog med en som handlar om hur hög kant av glaset på akvariet behöver jag lämna ovanför vatten/landdel så inte mina sköldisar tar sig ut/över. De är ca 20 cm stora, ca 27 år gamla, gulbukade vattensköldisar.

Vill ge dem så mycket vatten som möjligt att simma i så planerar landdelen efter det :) Någon som kan tipsa mig?

Link to comment
Share on other sites

Många använder akvariet som det är för maximal vattenmängd och har en extern landdel.

Har sett att många placerar den externa landdelen på sidan av eller ovanpå.

Ex är; https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10153823431664195&set=p.10153823431664195&type=3&theater

Link to comment
Share on other sites

Ja det är ju superfint med extern landdel :) 

Har fått upp en massa fina förslag och om de stannar hos oss så blir det att bygga nytt lite längre fram. Meningen var en omplacering av sköldpaddorna så jag hade inte för avsikt att ta hand om dem själv men jag kunde absolut inte lämna dem där de bodde pga deras miljö som var helt helt fel.

Jag hade förhoppningar att hitta ett bra hem till dessa fina skönheter. Så som det ser ut i dagsläget försöker jag göra mitt bästa så vore toppen att utnyttja höjden om det går. Min tanke var att utnyttja i princip hela nedre delen (38cm vattennivå) av akvariet jag köpt (150x60x55cm) till vatten så de kan simma fritt men ändå kunna gömma sig lite på en del, sedan bygga "flytande" landdel för "solning" och även en plats för honan att lägga ägg (tänkte inte att äggen ska kläckas utan mer för att minska stress och dessutom blir det lite mer landdel).

Tänker jag helt fel när jag tänker att sköldpaddorna inte borde kunna klättra över de 24 cm akvariekant som är kvar, i alla fall inte på vattendelen utan land den som är framkanten av akvariet? Baksidan av akvariebänken jag ska bygga är högre och ev även en av kortsidorna om det behövs.

 

Kanske tänker jag helt fel men hoppas att det blir bra för dem och att jag inte missar något, har frågat och frågat och googlat och gnuggat geniknölarna ;) Idag var jag och köpte ett externt filter som klarar 600 liter och även en infraljuslampa. Hoppas hoppas...

Link to comment
Share on other sites

Just now, FinaTina said:

Ja det är ju superfint med extern landdel :) 

Har fått upp en massa fina förslag och om de stannar hos oss så blir det att bygga nytt lite längre fram. Meningen var en omplacering av sköldpaddorna så jag hade inte för avsikt att ta hand om dem själv men jag kunde absolut inte lämna dem där de bodde pga deras miljö som var helt helt fel.

Jag hade förhoppningar att hitta ett bra hem till dessa fina skönheter. Så som det ser ut i dagsläget försöker jag göra mitt bästa så vore toppen att utnyttja höjden om det går. Min tanke var att utnyttja i princip hela nedre delen (38cm vattennivå) av akvariet jag köpt (150x60x55cm) till vatten så de kan simma fritt men ändå kunna gömma sig lite på en del, sedan bygga "flytande" landdel för "solning" och även en plats för honan att lägga ägg (tänkte inte att äggen ska kläckas utan mer för att minska stress och dessutom blir det lite mer landdel).

Tänker jag helt fel när jag tänker att sköldpaddorna inte borde kunna klättra över de 24 cm akvariekant som är kvar, i alla fall inte på vattendelen utan land den som är framkanten av akvariet? Baksidan av akvariebänken jag ska bygga är högre och ev även en av kortsidorna om det behövs.

 

Kanske tänker jag helt fel men hoppas att det blir bra för dem och att jag inte missar något, har frågat och frågat och googlat och gnuggat geniknölarna ;) Idag var jag och köpte ett externt filter som klarar 600 liter och även en infraljuslampa. Hoppas hoppas...

Länken jag fick lyckas jag inte komma in på tyvärr

 

Link to comment
Share on other sites

Infraröd med rött ljus kan tyvärr skada deras ögon och ger inget uv-b.
Kolla på www.skoldpaddsgrejer.se där de har mkt bra belysning till sköldpaddor.

De är ofta bättre på att klättra än vad man kan tro....

Link to comment
Share on other sites

Är det sant att det skadar, släcker genast och kollar upp detta! De har självklart även UV-lyse också fast som lysrör två stycken. Den infraröda var inköpt på inrådan av djuraffären som sa det var helt, konstigt. Då får jag plocka ut källaren då, har ett par keramiska lampor där.

Tack för tipset :) !!

 

Link to comment
Share on other sites

Åh känner mig helt vilsen, det står så olika överallt. Har inte gjort en enda grej förutom googlat, och införskaffat grejer, rengjort och limmat akvarium och matat sen de kom hem hit de små rackarna. En vecka med sköldpaddsräddning dygnet runt och så kanske jag gör helt fel ändå, hm , hur ska man veta vad som är helt fel? Finns det någon sida eller något med vad en vattensköldpadda absolut inte ska ha??

Edited by FinaTina
Link to comment
Share on other sites

20 hours ago, Testudo hermanni b said:

Infraröd med rött ljus kan tyvärr skada deras ögon och ger inget uv-b.
Kolla på www.skoldpaddsgrejer.se där de har mkt bra belysning till sköldpaddor.

De är ofta bättre på att klättra än vad man kan tro....

Fast nu blir jag lite förvirrad, de säljer ju Infraröda lampor just till sköldpaddor på www.skoldpaddsgrejer.se

Är de verkligen farliga? Vill inte skada sköldpaddorna :/

 

Link to comment
Share on other sites

Det där med IR-lampor beror mycket på dosen. Förr hade människor som sysslade med glasblåsning och smide problem med starr som följd av IR-strålning. Å andra sidan är det ingen fara att njuta av eldens värme då och då framför brasan. Ibland behövs ett värmetillskott för både människa och sköldpadda och en röd lampa i måttlig mängd och på säkert avstånd är inte panik-farlig. Speciellt inte i ett kort tidsperspektiv så ta det lugnt.

 

Men, poängen är att det finns så mycket bättre saker som ger både värme och UV-strålning. Det är den kombinationen dina småttingar behöver för sin metabolism och även för att må bra, typ vara nöjda. Hela uppkopplade sköldpaddsvärlden är samstämmig i att HID-lampor är det enklaste sättet att ordna detta, så kolla gärna upp det på exempelvis skoldpaddsgrejer. Jag hade en liknande start på sköldpadderiet som du och kan lova att det är fantastisk att se hur mycket bättre reptil-livet blir med en schysst lampa :)

 

Kanske låta dem ha mild värmelampa till dess det finns möjlighet att sätta upp en HID?

 

Link to comment
Share on other sites

IR lampor finns också med vitt ljus och de är OK, men en sån lampa ger inget Uv-b ljus som de behöver. Jag har själv IR lampor i växthuset med vitt ljussken.
MegaRay eller SolarRaptor HID i 1:a hand eller MW lampa i 2:a hand är att rekommendera. Då får man värme och uv-b allt i ett.
Sen har man dagsljus i nån ramp för att ge ett bra allmänljus :-)

Link to comment
Share on other sites

14 hours ago, Testudo hermanni b said:

IR lampor finns också med vitt ljus och de är OK, men en sån lampa ger inget Uv-b ljus som de behöver. Jag har själv IR lampor i växthuset med vitt ljussken.
MegaRay eller SolarRaptor HID i 1:a hand eller MW lampa i 2:a hand är att rekommendera. Då får man värme och uv-b allt i ett.
Sen har man dagsljus i nån ramp för att ge ett bra allmänljus :-)

UVb-ljus har de som sagt genom reptil 5,0 två stycken lysrör så det är värmen jag var ute efter. Jag ska kolla upp dessa lampor du rekommenderar :) Tack för tips!

Link to comment
Share on other sites

15 hours ago, Henry said:

Det där med IR-lampor beror mycket på dosen. Förr hade människor som sysslade med glasblåsning och smide problem med starr som följd av IR-strålning. Å andra sidan är det ingen fara att njuta av eldens värme då och då framför brasan. Ibland behövs ett värmetillskott för både människa och sköldpadda och en röd lampa i måttlig mängd och på säkert avstånd är inte panik-farlig. Speciellt inte i ett kort tidsperspektiv så ta det lugnt.

 

Men, poängen är att det finns så mycket bättre saker som ger både värme och UV-strålning. Det är den kombinationen dina småttingar behöver för sin metabolism och även för att må bra, typ vara nöjda. Hela uppkopplade sköldpaddsvärlden är samstämmig i att HID-lampor är det enklaste sättet att ordna detta, så kolla gärna upp det på exempelvis skoldpaddsgrejer. Jag hade en liknande start på sköldpadderiet som du och kan lova att det är fantastisk att se hur mycket bättre reptil-livet blir med en schysst lampa :)

 

Kanske låta dem ha mild värmelampa till dess det finns möjlighet att sätta upp en HID?

 

Åh absolut älskar förklaringar med grund :) tack så mycket! Jag ska läsa på om HID-lampor. Jag har keramiska lampor som kanske kan fungera så länge, tog bort den röda lampan då det lät farligt för dem. Alla tips är välkomna och jag blir så glad!!

Link to comment
Share on other sites

Kolla här: http://www.skoldpaddsgrejer.se/rekommendation-belysning.html

 

Rekommendationen är alltså en HID-lampa kombinerat med lysrörsramp. Lysrören kan då vara av typen dagsljus utan UV. Sköldpaddorna kommer ändå trivas bäst under HID-lampan eftersom den ger skön värme, och då exponeras de för UV-ljuset i tillräcklig mängd. En av effekterna är att D-vitamin bildas i huden och det går ganska snabbt.

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...
On 2016-09-15 at 20:18, Testudo hermanni b said:

Många använder akvariet som det är för maximal vattenmängd och har en extern landdel.

Har sett att många placerar den externa landdelen på sidan av eller ovanpå.

Ex är; https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10153823431664195&set=p.10153823431664195&type=3&theater

Jag beslutade mig för att lyssna på ditt råd att göra en landdel så att karet utnyttjas för mest vatten, så här blev det :)

IMG_2197.JPG

Link to comment
Share on other sites

Snyggt! Vad är det för gräsliknande material - något levande? Jag letar efter en lösning till vår fyrbente landgående pansarvagn. Han är så brutal mot alla växter...

Link to comment
Share on other sites

On 2016-09-18 at 01:41, FinaTina said:

Åh absolut älskar förklaringar med grund :) tack så mycket! Jag ska läsa på om HID-lampor. Jag har keramiska lampor som kanske kan fungera så länge, tog bort den röda lampan då det lät farligt för dem. Alla tips är välkomna och jag blir så glad!!

 

http://www.landskoldpaddor.se/inomhusmiljo/86-belysn

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...