Jump to content
Forum Sköldpaddor

Hittade 7 ägg!


Marrria
 Share

Recommended Posts

Idag hände det fantastiska! Hittade 7 ägg i terrariet. Dock har jag ju två tjejer så de är inte befruktade. Men detta måste ju ändå betyda att det kan vara läge för att släppa in en hane till mina honor då jag gärna vill få ungar. Blir det till nästa säsong då eller hur gör ryssar vid äggläggning? 

Link to comment
Share on other sites

Tänkte ändå be någon riktigt van att titta på min ena hona o se att hon verkligen är en hon. Har lagt upp bilder på henne tidigare här o då tyckte folk här också att hon var enn hona.men.... Hade varit kul med små bebisar! 

Link to comment
Share on other sites

Tyvärr ser jag ju att hon är en tjej, men nu vill jag att hon är en kille... haha. Tror att det är denna här som har lagt äggen också, faktiskt. Sköldpadda nr två har aldrig lagt några ägg på de 14 är som hon bott hos mig. Sköldpaddan på bilden är 5 år, låter ganska ungt men det är väl mer kroppsstorleken som spelar roll här. Hon har knaprat extra mycket sepiaskal den senaste tiden, inte konstigt om man ska ploppa ut 7 ägg. 

 

Har ingen lust att kasta äggen... mina små bebbe-ägg! ;)

20160907_131432.jpg

20160907_131336.jpg

20160907_131345.jpg

20160907_131407.jpg

Link to comment
Share on other sites

Någon som kan vara rak o säga mig att hon ÄR en hon (vilket jag redan vet) så att jag kan slänga äggen med gott samvete??? :P

Edited by Marrria
Link to comment
Share on other sites

Men hur ser den andra sköldpaddan ut? Kanske det är en hane?

Tror du äggen är lagda i två omgångar, eller är alla lagda samtidigt? Har aldrig hört om nån ryss som lagt så många samtidigt

Link to comment
Share on other sites

Hej Smulis, det händer! dock ytterst ovanligt. De flesta av mina honor lägger faktiskt mellan 1-3 st men har en hona som skiljer sig lite ur mängden. När det är dax för henne lägger hon allt mellan 5-8st ägg. 8st ägg la hon tidigt i våras det var otoligt att se för jag trodde verkligen hon var klar när hon var på 6st ägg men det fortsatta komma så hennes rekord är 8st på en läggning.

hon är född 1996 & väger drygt kilot. Det som dock skiljer sig är storleken på äggen. Andra honom brukar ha en snitt vikt på ca 20gram medan hennes ligger på ca 8-12gram. ca 70% av hennes ägg är befruktade. 

 

ps det är prinsessan som är på min profil bild ;)

 

Hälsningar

//Kristian

Link to comment
Share on other sites

Den andra har också kort svans. Ändå rätt faschinerad att hon la hela 7 ägg med tanke på att det var hennes första gång och att hon faktiskt bara är 5 bast! Tycker jag iallafall :)

Link to comment
Share on other sites

Våra ryssar brukar lägga mellan 1-3 ägg, sen kan de lägga upp till 3 omgångar med några veckor emellan. Har aldrig sett en ryss lägga så många samtidigt :) Var äggen väldigt små? Vägde du dem?

Link to comment
Share on other sites

Jag har inte vägt dem tyvärr. Jag har kvar dem fortfarande men gissar att det sunstat bort en del vatten. Men kan väga dem så fort jag fixat nya batterier i min våg. Alla äggen hade samma storlek. Ca 4 cm i diameter, men kan mäta sedan, mitt ögonmått kan vara fel. Jag vet inte om de är små eller stora då det är första gången som någon av mina sköldpaddor lagt ägg. 

Link to comment
Share on other sites

väg dem gärna :-)

Är även lite nyfiken på vad själva sköldpaddan som la äggen har för vikt. 5 år är ju väldigt tidigt, aldrig hört eller varit med om att en så ung sköldpadda ska lägga ägg :o

säker på åldern? :P hon ser stor ut för att vara 5 år hehe

 

//Svarta

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

haha, ja, jag är helt säker på åldern! 
Hon har inte dvalats så lär ha blivit "vuxen" tidigare. 
Hon väger just nu strax under 900 gram (skulle behöva gå upp lite nu). 
Tre av äggen väger 14 gram och två av dem väger 15. Nu är det ju ca 3 veckor sedan äggen kom, så de lär ha vägt något mer när de var nya. 

 

any comments? ;) 

Link to comment
Share on other sites

Idag var det fyra ägg till i terrariet. De vägde 12 gram/styck.

IMG_20161004_161331.jpg

(52 g har inte dragit bort vikten på plasthållaren).

Edited by Marrria
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Okej, möjligt att det är precis som du säger den har blivit mogen lite tidigt :-). 

 

Härligt med ägg, ser ut att vara hela & jämna, vikten är bra inga konstigheter där. En hane i hagen eller (lånad) så hade de mycket väl kunnat ha varit befruktade :).

 

Hälsningar

//Svarta

Link to comment
Share on other sites

Jag ser fram emot bebisar i framtiden! :) Nu finns det iallafall en fertil hona, så... förutsättningarna finns ju :P 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...