Jump to content
Sköldpaddsforum
Sign in to follow this  
Testudo hermanni b

Parning

Recommended Posts

Testudo hermanni b

Jag har 2 små honor ( 12 resp. 14 år ) som aldrig tidigare gått med en hane innan de kom till mig i början av sommaren. De har lagt ägg hos tidigare ägare som naturligtvis varit obefruktade eftersom det inte fanns en hane där.
Min fråga är om de lägger ägg i höst om de kan vara befruktade då? Vad jag kan läsa mig till verkar det som att det tar 3-4 veckor för äggen att bildas.
Har de då blivit parade i sommar borde ju ev ägg vara befruktade? ( Även om jag nu inte kläcker fram äggen blev jag nyfiken om det är så som jag tror.....)

MinnaSokura
24 minutes ago, Testudo hermanni b said:

Jag har 2 små honor ( 12 resp. 14 år ) som aldrig tidigare gått med en hane innan de kom till mig i början av sommaren. De har lagt ägg hos tidigare ägare som naturligtvis varit obefruktade eftersom det inte fanns en hane där.
Min fråga är om de lägger ägg i höst om de kan vara befruktade då? Vad jag kan läsa mig till verkar det som att det tar 3-4 veckor för äggen att bildas.
Har de då blivit parade i sommar borde ju ev ägg vara befruktade? ( Även om jag nu inte kläcker fram äggen blev jag nyfiken om det är så som jag tror.....)

Ja de kan vara befruktade om parning har skett :)

Testudo hermanni b

Ja det var det jag tänkte. Otroligt att det bara tar några veckor att kunna befrukta äggen efter de blivit parade.:wub: Och att honorna sen kan spara säd i flera år framöver.

• Like 1

TrumPeter

Hej!

Jag tror att de har ägg i olika stadier i kroppen hela tiden från det att de blir könsmogna - därför är det nog stor sannolikhet till befruktade ägg!

Det kan dock kanske vara så att befruktningsgraden är lägre till en början, tror jag... ex. har jag en hona som sitt första år bra lade 1 befruktat ägg av 3 i två kullar - från år 3 var det 3 befruktade av 3 i båda kullarna!

mvh / Peter

Testudo hermanni b

Jo har läst att "parning" ger bäst befruktade ägg året efter.
Jag har faktiskt sett bild på en avliden hona där man visade på det pärlband av ägg som var allt från milimeter stora till ägg färdiga att lägga. Så de har hela tiden ägg på G.
Tack för svar! :)