Jump to content
Forum Sköldpaddor

Hur smarta är sköldpaddor?


Jeppe-jeppe
 Share

Recommended Posts

Har två grekiska landsköldpaddor!

Är sköldpaddor så smarta att dom samarbetar för att kunna rymma?

Har sätt vid flertal tillfälle att dom tar "hjälp" av varandra för  att ta sig upp på grejer.

image.png

Link to comment
Share on other sites

Nej de skulle jag inte säga nej :) 

Snarare skulle jag tro de va slumpen eller att de helt enkelt försöker komma ut på det stället som är favoritiserad :) 

Link to comment
Share on other sites

Tror som Alex att de inte hjälper varandra men om man kan klättra på en sten eller nåt annat för att komma högre så...
Hörn och andra ställen där man ev kan ta sig ut identifierar de snabbt.

Link to comment
Share on other sites

Jag tror att de är smarta och kan hjälpa varandra. Vi har ett syskonpar med vuxna ryssar som titt som tätt använder varandra för att klättra högre upp, den ena agerar "sten" och den andra klättrar upp, bitar av grenen på blomman så den trillar ner och sen äter de båda tillsammans. Det har hänt för många gånger här för att vi ska tro att det är slumpen....Så tror jag iallafall

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Hittade några roliga saker på nätet imorse - studier om reptilers förmåga att hålla koll på omgivningen och att lära sig knep:

 

http://www.animalcognition.org/2015/04/03/tortoises-can-master-mazes/

http://www.livescience.com/47155-tortoise-touchscreen-learning.html

 

Men, inget nytt egentligen. Såna här studier verkar alltid ligga steget efter i förhållande till observationer av dem som lever med djur, och kanske studerar dem i sin naturliga miljö (som Wolfgang Webehaupt, författaren till den underbara Naturalistic keeping and breeding of Hermann's tortoises). Jag gillar dock en av kommentarerna som går ut på detta med miljöberikning och att det är viktigt för djurets välmående.

Link to comment
Share on other sites

Så gjorde ofta mina sköldpaddor då de bodde i pallkrage.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...