Jump to content
Forum Sköldpaddor

Vilken art?


Mari
 Share

Recommended Posts

Testudo graeca hane.

Svårt att säga underart och ursprung. Har du någon vikt eller längd på skölden?

Link to comment
Share on other sites

Tack för snabbt svar! Trodde på en morisk och bra att få det bekräftat. Ingen längd och vikt på den. Vart uppringd och fick en fråga om jag ville ha en grek till, så jag var och tittade på den igår och inte var det en grek iaf. Golvsköldpadda, liten både i vikt och skal, pigg och såg välmående ut, 8-10 år i samma familj och enligt ägaren kommer den från Skansen men finns inga papper på den.

Nu kan jag inget om denna art då jag har greker själv men tycker den hade en kort svans(tjejig) jämfört med grekhanar

Link to comment
Share on other sites

Hanar av T g har kortare svans än T h.

Storleken och formen på sköldpaddan liksom formen på analplåtarna på bukskölden avslöjar att det är en hane.

 

Skansenakvariet är/har varit Rescue center för beslagtagna smugglade djur. 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hejsan, 

Är min mamma som ställt frågorna förut. Men nu bor sköldis hos mig så jag kan skriva lite själv.  :)

 

Han är 10cm lång och väger 367g. 

Är ca 15 år gammal. Dom som haft han vet inte säkert, men dom hade han i 10 år och han va nått år redan innan som jag förstod det. 

 

Så vad är han för art och går de gissa sig till vart han är ifrån? :)

 

Erika och "Pansarkisse"

Link to comment
Share on other sites

Testudo graeca är mycket svår att bestämma underart och ursprung för. 

Tunisisk (T g nabeulensis) och turkisk (T g ibera)är någorlunda lätta att placera.

Denna kan härstamma från Syrien/Jordanien/Libanon.

Den kan lika gärna härstamma från nordafrika där sköldpaddor i bergstrakterna har utvecklats olika i storlek och utseende från dalgång till dalgång och det är helt omöjligt att säga ursprung för en sköldpadda utan att veta historian bakåt.

Kan också härstamma från sydöstra Spanien.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...