Jump to content
Forum Sköldpaddor

Uppvaktning av yngre hane


Testudo hermanni b
 Share

Recommended Posts

Har en 7 årig hane som inte riktigt fått in det "romantiska" i att uppvakta honorna. Han har tidigare gått ensam så känslorna flödar och han blir så frustrerad att han sänker framändan, höjer bakändan och trycker sig under honan som om hon är ovillig för att flippa runt henne :wacko: Detta hände 2 ggr igår. Sen har jag inte sett nåt mer såna försök att flippa runt dem.
Andra hanen vars ålder är okänd men ev +25 uppvaktar mer normalt. Går runt runt honan, sen biter så hon ska stå stilla och sen parning eller försök till detta, eller så fortsätter runt runt och ligga och lukta etc. Kliva upp och dra med frambenen fram och tillbaks över honans rygg.

Vad jag fattar så är det hanarna som försöker flippa runt varandra för "att vinna" och vara alfahanen. Inte att man flippar runt honorna?? Eller är det normalt och min äldre hane inte fattat det? Den äldre hanen har aldrig nånsin försökt flippa runt nån hona....eller hane med för den delen.

Link to comment
Share on other sites

Nej jag förstod att det inte var normalt....Säkert pga att han gått ensam och känslorna i kroppen spirar och han inte vet vad han ska göra med dem...

Link to comment
Share on other sites

Fick en rättelse. Det har förekommit att hane har vält hane och även hona. ;)

Link to comment
Share on other sites

Idag har det inte varit några såna tendenser alls. Man såg verkligen frustrationen igår när det inte gick som han ville....så säkert blev det för mkt hormoner. Idag har han varit jättelugn istället som om han skäms för sitt beteende igår :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Hos mina Terrapene är det ofta hanen som hamnar på rygg. Honan går iväg just när hanen har klättrat upp och är ur balans. Det är en konst som de har utvecklat till fulländning, jag tror att de gör någon särskild sido-knyck för att välta hanen så att de ska hinna undan i lugn och ro.

Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, Regna said:

Hos mina Terrapene är det ofta hanen som hamnar på rygg. Honan går iväg just när hanen har klättrat upp och är ur balans. Det är en konst som de har utvecklat till fulländning, jag tror att de gör någon särskild sido-knyck för att välta hanen så att de ska hinna undan i lugn och ro.

Jo så gör mina honor också så hanen inte hinner med och då ramlar bakåt.
Detta var min 7 åriga hane som fick komma in i gruppen efter att varit ensam, så det blev nog för mkt känslor som han inte visste vad han skulle göra med....så när honan inte samarbetade så tog han fart under henne för att vända henne upp och ner :wacko: Detta hände 2 ggr direkt efter varandra men sen har han lugnat sig då den andra hanen satte honom på plats.

Link to comment
Share on other sites

Idag tog lillpojken och vände på mr Alfa. Passade snabbt på att bestiga en av honorna. 

image.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Det gäller att skynda sig....
Ingen mer som blivit vänd upp och ner av yngre hanen och det är den äldre hanen som är Mr Alfa här hemma. Dock passade den yngre på när han var ute med en av honorna ensam då Mr Alfa hade fullt upp inne i växthuset B)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...