Jump to content
Sköldpaddsforum
Sign in to follow this  
TrumPeter

Virkon S

Recommended Posts

TrumPeter

Hej Jesper!

Hygien är ju viktigt i hållande av alla djur! Jag plockar avföring, gammal mat, byter vatten frekvent samt "spolar rent" allmänt med vatten - ibland med varmt vatten...

Funderar även över att spruta min hage och växthus med Virkons S efter djurens utesäsong...

Min fundering är hur detta kan tänkas påverka djuren och deras habitat framöver... i utehagen kommer ju naturen att "spola rent" inför nästa säsong (antar jag), men i växthuset antar jag att jag behöver spola extra rent själv?!

Min lokala veterinär kallade Virkon S för "mycket potent och effektivt" men hen tyckte sig inte kunna uttala sig om hur sköldpaddorna ev. skulle kunna påverkas om det skulle finnas medel kvar när mina djur kommer ut nästa säsong?! Jag vill klart inte riskera att de far illa då de gräver etc!

En annan fundering är också om hur växter och mikroberna i stort påverkas i hage/växthus - det finns ju nyttiga bakterier/mikrober/insekter etc som hjälper till att hålla rent likväl som det finns dåliga...riskerar jag att slå ut de nyttiga?!

Är det ens värt att tillsätta Virkon S, finns det något annat - Ättika, eller typ Handsprit kanske är lika bra?!

Med ättika kan jag ju även bli av med lite ogräs, som sköldpaddorna ändå inte äter?!

Vore intressant med dina tankar och uppfattningar!

mvh / Peter

Jeppe

Hej Peter!

Jag får börja med att säga att jag tror att det är tämligen meningslöst att spruta något som helst desinfektionsmedel i en utehage. Ska man göra rent något är det mekanisk rengöring som är det allra viktigaste, sedan kan man desinficera rena ytor om man vill det, men att desinficera utan att göra rent först är tämligen meningslöst. Detta bland annat på grund av det uppenbara - desinfektionsmedel måste komma i kontakt med de mikroorganismer medlet ska ha ihjäl, och det går inte om dessa ligger inbakade i en massa organiskt material (eller annat för den delen). Dessutom är det så att just organiskt material inaktiverar de flesta desinfektionsmedel som man skulle kunna tänkas använda i detta sammanhang. Virkon-s sägs i och för sig ha viss effekt även i kontakt med organiskt material, men här pratar vi alltså om att desinficera en hel utehage...Du kan nog i bästa fall slå ut mikroorganismer som uppehåll jorden, men jag är ytterst tveksam till att det kommer att göra någon som helst skillnad.

Sen frågar jag mig lite vad det är man vill åstadkomma med en sådan rengöring. Ska man lägga krut på rengöring någonstans så är det (om du frågar mig) definitivt i inomhusmiljöerna. Dessa är oftast mycket mindre, håller en högre temperatur och har oftast en sämre fungerande "biosfär". Bakterier finns överallt, men långt de flesta är inte på något sätt farliga för våra djur. De bakterier som djuren själva bär runt på, och därmed tillför i miljön, är dem som oftast orsakar sjukdom. Så länge man håller "beläggningen" på en vettig nivå (alltså ser till att ha väl tilltagna hägn/terrarium etc), punktstädar och håller djuren i optimala miljöer har man gjort vad man kan för att förebygga sjukdom, rent smitttrycksmässigt. Ska man göra något för att avlägsna bakterier och parasiter utomhusbassäng jag nog hellre rekommenderat att man skalar av det översta jordlagret och lägger på nytt snarare än att sprida ut kemikalier i hagen, med tveksam effekt.

Virkon-s är i allra högsta grad ohälsosamt, men såvitt jag vet bryts det snabbt ner, så det bör inte ligga kvar i miljön under någon längre tid. Detta betyder alltså att det inte är sannolikt att det är skadligt för sköldpaddorna när de kommer ut i hägnet till nästa säsong, men det kommer definitivt att vara skadligt för små och stora kryp som blir utsatta för medlet om man använder det utomhus.

Edited by Jeppe
  • Like 3

TrumPeter

Tusen tack för ett snabbt och informativt svar Jesper! :-)

mvh / Peter

Testudo hermanni b

Att vi i Sverige har kallt vintertid och - grader i flera månader i rad....kan det ta död på oönskade bakterier etc i våra utomhushagar?

• Like 1

Jeppe

Tja, minusgrader under en längre tid kan säkert ha ihjäl en del potentiella patogener. Samtidigt finns det många exempel på både parasiter och bakterier som är ordentligt köldtåliga så det är ingen garanti på något sätt. 

Däremot tycker jag nog inte att man behöver oroa sig särskilt mycket för vad för mikroorganismer som finns i utehagen oavsett om de fryser ihjäl eller inte. De värsta bovarna vad gäller smittspridning är definitivt sköldpaddorna själva (direktkontakt).

• Like 1

Testudo hermanni b
9 hours ago, Jeppe said:

Tja, minusgrader under en längre tid kan säkert ha ihjäl en del potentiella patogener. Samtidigt finns det många exempel på både parasiter och bakterier som är ordentligt köldtåliga så det är ingen garanti på något sätt. 

Däremot tycker jag nog inte att man behöver oroa sig särskilt mycket för vad för mikroorganismer som finns i utehagen oavsett om de fryser ihjäl eller inte. De värsta bovarna vad gäller smittspridning är definitivt sköldpaddorna själva (direktkontakt).

Ja jag antog att det är samma som i mitt jobb som sjuksköterska med människor att vissa virus och bakterier överlever det mesta.
Jag är noga att varje dag ofta flera ggr plockar bort ev synlig kiss och bajs. Matrester och döda växter.
Jag gör rent deras vattenbad varje dag genom att diska ur med en diskborste. 1 ggr per vecka tar jag kokande vatten och gör rent vattenbaden med......

• Like 1

P-A
1 hour ago, Testudo hermanni b said:

Jag gör rent deras vattenbad varje dag genom att diska ur med en diskborste. 1 ggr per vecka tar jag kokande vatten och gör rent vattenbaden med......

Känner igen hygientänkandet från en annan sjuksköterska.

Jag gissar att du inte vill ha en gjuten pool i utehagen.