Jump to content
Forum Sköldpaddor

Avlägsna avföring


P-A
 Share

Recommended Posts

Jag och Irene har förmånen att inte arbeta längre så det blir många turer i utehagar och i växthuset under en dag.

Varje gång plockar vi bort avföring. Utomhus så här års ser man stora mängder spyflugor på och runt sköldpaddsavföringen. 

Jag kan tänka mig att de drar dit en hel del typer av elaka bakterier. 

Vi har prioriterat stora ytor framför nättäckta hagar. Jag tror att det är en stor fördel när det gäller hygien genom att ansamlingar av elakartade bakterier blir mindre koncentrerad på en större yta samtidigt som man oftare sanerar genom att man slipper krångla med nät eller galler.

När vi arbetade sanerade vi en gång per dag.

 

Vilket är ett större hot mot våra sköldpaddor, rovdjur/fåglar eller elaka bakterier?

 

Över ungarnas hagar har vi nät som är lätta att lyfta.

Link to comment
Share on other sites

Själv nojjar jag konstant över fåglar, råttor och grävlingar nu när det är utesäsong. Men det är första året, så... Jag tror också att bakterier och andra hygienfaktorer är betydligt viktigare att hålla koll på.

Link to comment
Share on other sites

Inne i växthuset plockar jag dagligen men ute i hagen är jag mindre frekvent med plockandet.

Link to comment
Share on other sites

Jag jobbar halvtid så jag plockar också avföring flera ggr per dag om det behövs. Tar en plastspade eller ett löv och lyfter bort bajset. Sommartid är det genast ett gäng flugor som flyger dit så det är lätt att se var bajset ligger.

Link to comment
Share on other sites

Jag  tittar efter avföring ett par gånger dagligen och tar en sista titt på kvällen. Jag tycker också det känns viktigt att ta bort ev matrester som finns kvar efter dagen.

Vi hade tidigare nät över hagen men tog bort det . Har  mycket kryddväxter och lavendel ,de lägger sig gärna under växterna och har sina favorithålor.

Jag tror att flugans bakterier ett större hot än rovdjur o fåglar förutom för de minsta sköldpaddor som är skyddade av ett nät.

Jag var lite orolig för att ta bort vårt nät men det har inte varit några bekymmer.

Våra moriska blir 8 år i oktober. 

Hälsningar

Annette

 

Link to comment
Share on other sites

Vi fick för många år sen ett tips från en veterinär med kunskaper om reptiler att behandla utehagarna med Virkon S. Vi har inte gjort det men har funderingar på att göra det i höst. Bättre sent än aldrig.

 

http://shop.swevet.se/shop/10909/art28/2498128-81ea48-VirkonS_Swevet_Piab.pdf

Link to comment
Share on other sites

Nja det beror kanske lite på var man bor...

Vilket som är det största hotet!

Trots att vi inte bor så långt ut i ödemarken och att det ändå är skåne så

har vi i vårt närområde sett både grävling,räv och mink, glador och ormvråk patrullerar ständigt.

När vi ändå slår på stora trumman så har här i sommar även varit både kungsörn varg och lo i trakterna.

Så utan nät och galler blir det garanterat förluster i hagen!

Link to comment
Share on other sites

Jag sprayar virkon-s varje höst i hagarna och på marken i växthuset. Varje vecka blir det också virkonbad av mat och vattenskålar. Jag köpte på mig 2.5 kg virkon och det tycks aldrig ta slut. Avföring plockas bort dagligen.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, ILA/driptop said:

Nja det beror kanske lite på var man bor...

Vilket som är det största hotet!

Trots att vi inte bor så långt ut i ödemarken och att det ändå är skåne så

har vi i vårt närområde sett både grävling,räv och mink, glador och ormvråk patrullerar ständigt.

När vi ändå slår på stora trumman så har här i sommar även varit både kungsörn varg och lo i trakterna.

Så utan nät och galler blir det garanterat förluster i hagen!

 

Jag har sett räv på vår tomt flera gånger. Bor i norra utkanten av tätbebyggelse 200 meter från "vildmarken". En mil norrut har man sett och fotograferat varg. Har sett rovfåglar ta fåglar på vår tomt. Kungsörn och havsörn ser vi ibland i närheten. Troligen finns det också grävling i trakterna men inte mink och glada.

Har kört utan nät i 20 år och har aldrig varit med om någon förlust i hagarna och har aldrig hört eller läst att någon annan råkat ut för det. Däremot har jag hört om många fall där sköldpaddor har dött utan att man förstår varför.

 

Link to comment
Share on other sites

Jag har svarat på ett inlägg ang. Virkon-S i "fråga veterinären" här på forumet, apropå diskussionen ovan. Jag tycker inte att det är något man ska gå ut och sprayar runt med utomhus.

Link to comment
Share on other sites

Då skippar vi det gamla rådet från en annan veterinär och fortsätter som tidigare med byte av översta lagret i växthuset och jordfräsning i utehagarna.

Link to comment
Share on other sites

On ‎2016‎-‎07‎-‎30 at 15:51, ILA/driptop said:

Nja det beror kanske lite på var man bor...

Vilket som är det största hotet!

Trots att vi inte bor så långt ut i ödemarken och att det ändå är skåne så

har vi i vårt närområde sett både grävling,räv och mink, glador och ormvråk patrullerar ständigt.

När vi ändå slår på stora trumman så har här i sommar även varit både kungsörn varg och lo i trakterna.

Så utan nät och galler blir det garanterat förluster i hagen!

Hur stora har era små T. Graeca blivit nu Ingalill och Peter?

Link to comment
Share on other sites

36 minutes ago, Helena Palén Berggren said:

Hur stora har era små T. Graeca blivit nu Ingalill och Peter?

Nja stora och stora..Sista invägningen.. 310 och 255gr

Link to comment
Share on other sites

Jag tror på att plocka bort gammal mat och avföring. Sedan har naturen en fantastisk förmåga att rena sig själv genom regn och snösmältning och väderförväxlingarna. Man kan istället på hösten när hagen inte längre används strö aska i hagen. Askan har bra förmåga att reparera skadad jord och om man vill vara helt säker även använda kalk som också har bra förmåga att rengöra skadad jord. Tänket är gammal jordbruks traditioner för jordförbättring. Man kan även odla olika sorters klöver som också har en bra förmåga att rengöra och tillsätta jorden med viktiga mineraler och andra näringsämnen. Jag byter inte översta lagret eller kör jordfelsbrytare på Öland utan låter naturen göra sitt jobb. 

Link to comment
Share on other sites

Kalkar alltid hagen på senvintern mest för att de växer som sen växer ska vara mer kalkrika :-)

Link to comment
Share on other sites

Bra tips med aska.

Har både från vår Contura braskamin och vår Cinderella-toa då vi inte får ha avlopp för toa i vårt nybyggda hus.

Link to comment
Share on other sites

25 minutes ago, P-A said:

Foderkalk från Nordkalk.

 

Tack. Trist att detta unkna företag tycks ha monopol på svensk kalkmarknad.

Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, TestudoHermanni said:

Ni som använder kalk - vilken sort använder ni?

Vanligt foderkalk eller kalk för jordförbättring. 

Link to comment
Share on other sites

Jag använder också foderkalken från Granngården. Den är i pulver form och tas snabbt upp av marken och växterna.
Använder även denna i övriga trädgården och inte bara i hagen, fast hagen kalkas lite extra.
På senvintern sår jag olika sorters gräs bla vetegräs och sätter ner i lådan. Blandar då rikligt med foderkalk i jorden så det som växer upp är kalkrikt.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Kan den här kalken, "trädgårdskalk", funka? Inhandlad på Plantagen. Dolomitkalk är det men det säger mig inte mycket. Den har tydligen högt magnesiuminnehåll. På den ena bilden här framgår innehåll m.m.

_DSC1518.JPG

_DSC1519.JPG

Edited by TestudoHermanni
Link to comment
Share on other sites

20 hours ago, TestudoHermanni said:

Kan den här kalken, "trädgårdskalk", funka? Inhandlad på Plantagen. Dolomitkalk är det men det säger mig inte mycket. Den har tydligen högt magnesiuminnehåll. På den ena bilden här framgår innehåll m.m.

_DSC1518.JPG

_DSC1519.JPG

Borde fungera. Den är ju till för att förbättra jorden i planteringarna och det kan även vara mat i planteringarna.

Link to comment
Share on other sites

Samma som jag kalkat med nu i höst. Granulat tycker jag passar bra på hösten att lägga ut så frisätts kalk gradvis eftersom granulatet sakta faller sönder och går ner i jorden.
På våren tycker jag det passar med pulverkalk och brukar då passa på när det regnar.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...