Jump to content
Forum Sköldpaddor

Asätande T. hermanni


paddy
 Share

Recommended Posts

Tänkte dela med mig av en intressant händelse:

Idag upptäckte jag en huvudlös död skogssork liggande i sköldpaddornas utehage. Jag antog att det var vår katt som hade dödat den och lagt den där, så jag slängde ut den igen.

När jag kom tillbaka någon minut senare upptäckte jag att båda sköldpaddorna, (en åttaårig hona och en treårig hane av arten T. hermanni boettgeri), var blodigt röda på huvudena och hade sorkpäls fastklibbat runt munnarna och under hakorna. Slutsatsen som jag drog var alltså att katten lämnat en död sork, och att sköldpaddorna sedan ätit av den.

Det är inte så svårt att tänka sig att det är nödvändigt att passa på att äta kadaver vid dylika tillfällen i naturen för att de ska få i sig tillräckligt med näring. Man hoppas ju dock att de inte löper risk att bli sjuka av det.

 

Om någon sett någon artikel eller hemsida som tar upp ämnet får ni gärna länka.

 

På bilderna nedan syns sorken, som har tydliga tecken på att någon har slitit och dragit i skinnet vid nacken. Om man tittar noga på den andra bilden går det att se att den minsta sköldpaddan är röd på ben och huvud.

Skärmavbild 2016-07-19 kl. 14.23.21.png

Skärmavbild 2016-07-19 kl. 14.23.55.png

Link to comment
Share on other sites

Har sett nån video på hur Testudo hermanni äter av ett kadaver så de kan säkert äta av djur om de råkar på dem i naturen.

Link to comment
Share on other sites

Det är p g a att man i naturen ser greker äta från kadaver som man förr gav dem hundmat och kattmat. Det visade sig att då att sköldpaddorna i fångenskap växte onaturligt snabbt, blev missformade och fick njurproblem. 

De äter gärna det mesta de kan komma över men matsmältningssystemet är anpassat för vegetarisk föda med mycket fibrer.

 

Link to comment
Share on other sites

Tack för länken TrumPeter! Väldigt intressant läsning.

Link to comment
Share on other sites

Ser att Otto skriver att renfana kan ges som foder fast Tortoise table säger absolut nej. Vad säger nu?

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Testudo hermanni b said:

Ser att Otto skriver att renfana kan ges som foder fast Tortoise table säger absolut nej. Vad säger nu?

 

Wegehaupt och Minch har inte med renfana Tanacetum vulgare som lämplig sköldpaddsföda.

Schramm har med den i listan över giftiga växter.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...