Jump to content
Forum Sköldpaddor

+120 dagar i lådan där honan grävde.


MinnaSokura
 Share

Recommended Posts

Jag har låtit äggen ligga i lådan där honan grävde ner dom i februari. Idag så grävde jag upp dom för att jag hade tappat hoppet om dom när de har legat mer än 120 dagar. Pillade upp ett av äggen och där i låg det en fullt utvecklad unge stor som en femkrona ungefär. Gulan och blodådrorna var fina. Ett par veckor till så hade den här ungen kläckts på naturligväg utan kläckare. Synd att jag inte hade mer tålamod. Har ett ägg till hoppas att jag nu inte har förstört för den. Jag vred och vände på dom i och med att jag tog för givet att de var dött. Har lagt det tillbaks med den mörka sidan upp och hoppas på att det ska kläckas en liten om ett par veckor. Har lyst det och det är gott om fina blodådror i den.

20160529_202656.jpg

Link to comment
Share on other sites

Oj då, mycket intressant! 120 dagar!!

Undrar om den mörka sidan uppåt är den rätta.

Kanske någon annan på forumet vet.

När det gäller fågelägg finns där ett luftutrymme (ljusare) som tydligen skall ligga högst upp (om jag minns rätt).

Hoppas att det andra ägget kläcks. ?

Link to comment
Share on other sites

Vi har haft ägg från T g ibera liggande utomhus i 70 dagar där dom grävdes ner. Tog sen in två och la i kläckare. Efter ytterliggare c:a 70 dagar kläcktes båda.

Normal kläckningstid brukar vara runt 70 dagar.

En f d svensk uppfödare la nylagda ägg i dvalningstemperatur ett antal veckor och sedan till kläckaren. Det blev ungar.

Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, P-A said:

Vi har haft ägg från T g ibera liggande utomhus i 70 dagar där dom grävdes ner. Tog sen in två och la i kläckare. Efter ytterliggare c:a 70 dagar kläcktes båda.

Normal kläckningstid brukar vara runt 70 dagar.

En f d svensk uppfödare la nylagda ägg i dvalningstemperatur ett antal veckor och sedan till kläckaren. Det blev ungar.

Tack P-A. Ja där ser man 140 dagar! Då kan jag i alla fall ha lite koll. 

Link to comment
Share on other sites

Tråkigt att det blev så men hoppas på det andra ägget.
Vilket bra forum att kunna lära av varandra och dela information så vi alla kan lära av våra misstag och framgångar.
Stort Lycka till med det andra ägget.

Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, Testudo hermanni b said:

Tråkigt att det blev så men hoppas på det andra ägget.
Vilket bra forum att kunna lära av varandra och dela information så vi alla kan lära av våra misstag och framgångar.
Stort Lycka till med det andra ägget.

Ja verkligen bästa forumet som finns! Ja och tack det hoppas jag verkligen!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...