Jump to content
Forum Sköldpaddor

Nybörjare som är redo att lära :)


Per.G
 Share

Recommended Posts

Jag plockar in mycket mossa utifrån när det är säsong. Det brukar gå sådär, men det har nog mer med att jag inte hittat tricket för att massorna ska trivas än. Jag byter bara ut den efterhand om jag tycker att det behövs.

Link to comment
Share on other sites

Spännande :) På många sätt är ju färskvara det bästa.

Jag har suttit och letat runt lite med tanke på min tidigare post om Exo terra mossa. När den väl kommer finns det några olika tips jag vill testa men det garanterar tyvärr inte ett lyckat resultat. En stor förhoppning jag har är att fukten från vattnet ska hålla den färsk men troligen kommer inte RF nå den nivån.

En intressant tanka jag snubblade på är vår gamla vän Java mossa, tydligen används flitigt inom terrarium hobbyn och klarar sig bra i rätt förutsättningar över vatten bara det finns skugga och tillräckligt med fukt för att den inte ska torka ut.

Vet inte om det är något för oss med sköldisar som mumsar på allt mellan himmel och jord och då bara är en stor extra kostnad. Nu är dock tanken igång så det måste provas :P 

 

Link to comment
Share on other sites

Idag kom mossan. Kom på när jag börjat ta bort sanden att jag skulle ta bilder så mycket sand är borta. Lägger upp några bilder på hur det blev :) 

image.jpeg

image.jpeg

Edited by Per.G
Link to comment
Share on other sites

Jättevackert akvarium! Det blev snyggt med den sönderslagna krukan, ser väldigt naturligt ut. Om du någon gång vill modifiera en kruka med lite mer kontroll så kan man använda ett kakel och klinker-blad till sticksågen men det går väldigt långsamt och det blir mycket damm :).

Link to comment
Share on other sites

Visste inte att det finns kakelblad till sticksåg - användbart. Vi tog kakelklinga i vinkelslipen för krukor, vilket går ultrasnabbt men kanske dammar mer. 

Link to comment
Share on other sites

Vad kul att du tycker det! Det är en ganska enkel inredning men hoppades att det skulle ge den effekten. Tack för hjälpsamma tips som absolut kommer testas i framtiden. Det pinsamma i det hela är att jag arbetar inom bygg och hade inte en tanke på att använda varken stiksåg eller vinkelslip. Slutar aldrig förvånas av mig själv :) 

Slängde ner en näve Javamossa för några dagar sen och förhoppningsvis kommer den växa fast på inredningen med tiden. Tråkigt nog växer den så otroligt långsamt.

 

Link to comment
Share on other sites

Om detta räknas som reklam kommer jag genast ändra inlägget :) 

Jag var på akvarielagret för några dagar sen. Det var exakt vad jag hade väntat mig. Hyllor efter hyllor med akvarium tillbehör och ställningar med akvarium av alla de sorter genom hela källarlokalen den låg i. Träffade även en herre där (som jag tror är ägaren) som är riktigt kunnig på sitt område. I många år har jag velat ha led belysning, men som många minns runt åren 2010 var det riktigt dyra prylar, men som nu egentligen inte är dyrare än att köpa en vanlig lysrörsramp.

Mitt egentliga mål med besöket var att hitta en streampump eller mover, men rätt som det var kom vi in på just akvastabils nya lumex ramp. 

Det tog inte många minuter innan jag stog med en nyinköpt led ramp i händerna och försökte intala mig själv att det inte är fel med en julklapp till sig själv?

Det blev dock två julklappar när jag kom på att jag också skulle ha streamern.

 

Stream pump som jag väljer att kalla det även om det har olika namn beroende på tillverkare och design handlar om att ist för att filtrera vattnet skapa rörelse. Du flyttar alltså vatten ist för att arbeta med det. Självklart behövs en filtreringspump men när vattenmängderna blir högre krävs det många filter för att väga upp en streamer vilket också är det billigare alternativet. Konceptet är att i ett akvarium vill du inte ha blackspotts, hörn eller utrymmen där vatten inte rör sig och därav sammlas allt avfall där ist för att fraktas till filtrets insug. För att skapa så starka strömmar under dygnets alla timmer krävs dock flera streamers för att hålla allt vatten i rörelse. Men uppskattas det av alla invånare i ett akvarium? I mitt fall blir tyvärr svaret nej både när det kommer till fisk och sköldpadda. Just nu prövar jag detta och mycket tanke läggs ner för att inte stressa djuren. Mängden vatten som flyttas baseras på hur många liter karet är på.

 

Exemple

 

Ett filter är påslaget 100% av dygnets timmar (24) och skapar då en konstant ström  av vatten vilket alltid strömmar likadant då vi inte har några större faktorer som ändrar dess riktning. Samma blir det även om det finns ett ytterligare filter som går 100%. Skulle akvariumet vara tomt kan vi täcka nästan hela karet med den strömmen. Förutsatt att det inte finns inredning i någon större skala.

 

Ändrar vi dock lite i inställningar med hjälp av timers och en hel del tanke i placering får vi ett annat resultat.

 

Filter 1 går 100%(24) och skapar en konstant ström.

Filter 2/Stream går 50%(24) Filter 2/s går 30 minuter av varje timme.( ändras efter tycke och mängd vatten )

Resultatet blir då att filter 1 har en kontinuerlig ström som går genom karet. I detta fall klarar det inte av ytan och lämnar blackspotts i några av hörnen och bakom vissa stenar. Filter 2/streamer startar efter 30 minuter och bryter strömmens mönster, det gör att strömmen byter riktning och cirkulerar över våra blackspotts. Efter 30 minuter stängs den av och strömmen återgår till det normala.

Vi har nu haft en ström genom nästan hela karet och rört upp den smuts som annars ligger kvar och låter vårat filter1 ta upp resterna. Vi låter heller inte akvariumet vara strömt en längre period för risk att trötta ut djuren. Se dock alltid till att det finns lugnare delar där djur kan dra sig tillbaka när pump 2 startar.

 

Det hjälper till att hålla akvariumet rent samt att förebygga alger i områden där vatten inte rör sig tillräckligt.

mängden vatten som flyttas kan alltid justeras och det kräver tanke vid placering, men att undvika smala vattenstrålar ger en mer heltäckande lösning.

 

Säkerligen är det många som inte håller med eller har tankar och därför hör jag gärna era erfarenheter om detta :) 

Edited by Per.G
Link to comment
Share on other sites

Det låter som en bra lösning och det är ju lätt att anpassa intervallerna för streamern tills man hittar ett läge som djuren verkar trivas med.

Jag tänker också att det kan vara intressant att skapa naturliga väder/årstids-variationer med hjälp av streamern genom att periodvis låta den gå oftare eller mer sällan.

Jag tog mig friheten att länka hit från en annan tråd som frågade om strömt vatten: http://skoldpaddsforum.se/index.php?/topic/10332-gulbukad-sköldis/#comment-67412

 

Link to comment
Share on other sites

Jag gillar hur du tänker :) Just det här med naturligt väder är spännande.

Det första som kommer upp är längre uppehåll under natten, tex tidvatten som drar sig undan och lämnar en lugn natt. Du har också en poäng i att variera strömmen efter gällande årstid, där måste jag forska lite hur årstiderna påverkar "vattnet"( även ljuset kan vara en faktor ) men också under dygnets timmar, att ha 30/60min skulle kunna vara 90/30/120 osv. Jag har lekt lite med tanken på att skapa regn eller dimma eftersom det finns ganska mycket produkter att ta hjälp av. Kanske ska ge det ett försök efter jul eftersom nästan hela lönen har gått till julklappar :P 

 

Edited by Per.G
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...