Jump to content
Forum Sköldpaddor

Dags att lägga ner


P-A
 Share

Recommended Posts

Detta forum har funnits i c:a 16 år och i nuvarande form sedan februari 2004.

Det skapades för att ge nybörjare råd och att sprida information om skötsel.

Frågorna har de senaste åren minskat och nybörjare söker sig till olika öppna eller slutna grupper i sociala media.

Före 9 juni måste halvårsavgiften vara betald men jag överväger att i stället lägga ner forumet.

Link to comment
Share on other sites

Lite synd faktist, även om jag förstår att det krävs både pengar och tid för att sköta forumet. Min misstanke är att det utöver spridning av frågor till alternativa medier även sker en minskning då materialet på forumet fylls på. Här finns enormt mycket besvarade frågeställningar som är lätta att söka fram, även direkt från sökmotorer.

 

Kanske skulle en "fund raiser" vara ett alternativ?

Link to comment
Share on other sites

Det skulle vara en stor förlust för sköldpaddshobbyn om detta forum försvann.

Link to comment
Share on other sites

Det skulle verkligen vara synd!

I och med att du la upp Sköldpaddsforum på FB har vi sett skillnaden mellan den flyktiga informationen där, och problemen med nivån på kommunikationen, och stabiliteten i detta forum.

Jag förstår att aktiviteten har minskat och att det är svårt att konkurrera med sociala medier, samtidigt finns här en kunskapsbank som inte borde få gå förlorad. Jag tror som Henry, att frågorna kanske minskar helt enkelt för att forumet redan är fullt av svar?

En insamling till avgiften är väl en utmärkt idé, där kanske FB kan komma till nytta :D.

Vi kan väl också alla hjälpas åt att fundera över hur forumet på sikt skulle kunna bevaras och spridas, och kanske även hur bördan av ansvaret för forumet kan delas i framtiden.

Link to comment
Share on other sites

Tråkigt om detta forum läggs ner.

 

Jag tycker att en hemsida för en hobby är mycket mer "hemtrevlig" än Facebook och annat.

 

Jag är ju själv en av få som inte har Facebook och annat "snicksnak" och allt vad det nu heter, men har

ibland fått hjälp av mina barn  att leta på FB men om jag hittat något så är "jag" ju inte med i rätt krets.

 

FB har säkert sitt användningsområde men jag föredrar "riktiga" hemsidor.

 

ang insamling så är jag med  : )

 

// Christer

 

Link to comment
Share on other sites

Verkligen synd om detta forum skulle försvinna med all sin kunskap. Säkert mindre frågor som blir ställda eftersom det finns massa information att läsa när man söker.

Är också med och betalar ev halvårsavgift.

Link to comment
Share on other sites

Ja förstår dig P-A att det är svårt att driva en sån här kunskapsbank som den här sidan är. Jag tänker mig spontant att kan man inte bilda en intresseförening som kan heta Sköldpaddsforum och ha årsavgift t.ex?

Sen kan t.ex. Sköldpaddsdagar och sånt kopplas till intresseföreingen och kanske ha någon form av reduserad avgift för olika aktiviteter?

 

Minna

Link to comment
Share on other sites

Bra skrivet Minna:) Har man en intresseförening så blir vi många som betalar och kan dela på bördan. ( Vi är ju ganska många sköldpaddsälskare och forumet är ju både för land, vatten och sumpsköldpaddor. Förstår att det blir mycket att kolla och administrera......men det finns säkert fler än mig som kan tänka sig att hjälpa till med det!

Link to comment
Share on other sites

Tack för stödet.

Det var mer minskad aktivitet än kostnaden jag såg som ett tecken på att det kan vara dags att lägga ner.

Sköldpaddsgrejer fortsätter att betala ett tag till. Grafen visar antal nya ämnen per månad.

 

 

Skärmklipp 2016-05-16 19.32.16.png

Link to comment
Share on other sites

Jag föreslår att vi alla tänker på att ta upp frågor och input här i första hand. Facebook är lämpligt för mindre seriösa inlägg som mest handlar om roliga händelser och liknande som man vill dela.

 

En tanke jag precis fick är att besvara intressanta frågor här i stället för i Facebookgrupperna. Man kan då citera frågan här och besvara den. Med en upplysning om detta och en länk hit leds Facebookaren rätt, i dubbel bemärkelse. Kännedom om forumet sprids på detta sätt och forumet fylls på med nya frågor och svar.

Edited by TestudoHermanni
Link to comment
Share on other sites

Det är klyftigt. Jag tror att detta forum betyder mycket för sköldpaddornas väl i samhället.

Link to comment
Share on other sites

Tycker inte det bör läggas ner.

Är inne dagligen och kikar och läser. Hittar alltid något intressant.

 

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, TestudoHermanni said:

Jag föreslår att vi alla tänker på att ta upp frågor och input här i första hand. Facebook är lämpligt för mindre seriösa inlägg som mest handlar om roliga händelser och liknande som man vill dela.

 

En tanke jag precis fick är att besvara intressanta frågor här i stället för i Facebookgrupperna. Man kan då citera frågan här och besvara den. Med en upplysning om detta och en länk hit leds Facebookaren rätt, i dubbel bemärkelse. Kännedom om forumet sprids på detta sätt och forumet fylls på med nya frågor och svar.

 

Ja, helt rätt. Låt oss försöka tänka på det, allihop.

Och P-A, jag kan inte föreställa mig hur mycket jobb det är att driva ett sådant här forum och dessutom sköldpaddsgrejer. Som T. hermanni b säger: tveka inte att be om hjälp om du har något som du tror att vi medlemmar kan hjälpa till med!

Jag tror också som de andra att grafen är resultatet av ett välfyllt forum.

Edited by Regna
Link to comment
Share on other sites

Funderar jag på nåt brukar jag gå in och söka på texterna som redan skrivits, och hittar alltid det jag söker:)

Link to comment
Share on other sites

Ja detta är en välfylld kunskapsbank.

Link to comment
Share on other sites

Jag vill, även jag, säga att jag tycker det vore synd om detta forum lades ner. Jag har varit med om att mycket trevliga forum "flyttat" till Facebook och jag tycker alltid det är synd när det blir så, för i min mening kan Facebook aldrig mäta sig med den "riktiga forum-formen" när det gäller tydlighet, struktur och användarvänlighet.

 

Jag skriver inte så mycket här men jag läser! P-A är den jag lutar mig emot när det gäller min sköldpadda. Han fick tyvärr en lite dålig start men har fått det betydligt bättre tack vare P-A och hans råd och sköldpaddsgrejer. Jag är tacksam för att P-A finns, för jag vet att man får kvalitet från honom.


Om det handlar om pengar tycker jag idén om förening eller liknande med en årsavgift verkar bra.


Tack, P-A (och andra som bidrar med kunskap)! Hoppas du kommer att "köra på".

 

/ CuslonGodibb

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...