Jump to content
Forum Sköldpaddor

Första ägget


Chrocko
 Share

Recommended Posts

Idag så har min rysshona lagt sitt första ägg  : )

 

Tråkigt nog  så  har ägget gått sönder vid detta tillfälle, men det blir väl fler ägg hoppas jag

 

 

// Christer

Edited by Chrocko
Link to comment
Share on other sites

Grattis, men trist att det gick sönder. Hon kanske kommer lägga fler denna gång? Hade hon provat gräva ner det eller låg det på ytan?

Så här ser det ut hemma idag... Grekisk landsköldpadda som legat 57 dagar i ägget i ca 31-32 grader.

DSC_0127.JPG

DSC_0117.JPG

Link to comment
Share on other sites

Jo hon hade försökt att gräva ner det.

 

Jag har idag fyllt på med mera grävvänlig sand där hon lagt ägget och hoppas att hon lyckas bättre nästa gång.

 

Har inte någon "äggmaskin" att tillgå men någon som bor inte för långt från Kristinehamn kanske kan hjälpa mej.

 

// Christer

Link to comment
Share on other sites

Ok. Ja de vill ha ganska mkt sand-jord att gräva i. De gräver ett ganska djupt hål.

Jag hade inte heller nån äggmaskin i början...men det går bygga själv för billig peng. Kolla på detta forum så finns det ganska mkt att läsa om detta ämne.

 

Link to comment
Share on other sites

Låt det ligga nergrävt tills du hittar en kläckare.

Då behåller du både fuktighet och värme lättare i väntan.

Link to comment
Share on other sites

Du hinner bygga en kläckare eller skaffa en innan hon lägger nästa gång. Eller om hon snart lägger igen så gör som Helena skrev....låta den ligga där honan gräver ner det i väntan på kläckaren.

Link to comment
Share on other sites

Tack för tips.

 

Om jag inte hittar någon som kan hjälpa mej med kläckning så får jag köpa en kläckare eller bygga en själv.

Jag har ett fint litet Lab-värmeskåp på jobbet som jag fått.

Vermikulit har jag en hel säck ståendes  ; )

 

// Christer

Link to comment
Share on other sites

Lab värmeskåp är ju ungefär som vissa av kläckarna man kan köpa på marknaden. Kan du ställa temperaturen med den? Annars kanske du kan koppla den på en termostat :) 
Lycka till!

Link to comment
Share on other sites

Jo det är ett skåp med justerbar termostat för önskad temperatur.

 

// Christer

Link to comment
Share on other sites

Perfekt! Då har du ju en "äggmaskin" nästa gång hon lägger:)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
On 2016-05-09 at 19:44, Testudo hermanni b said:

Grattis, men trist att det gick sönder. Hon kanske kommer lägga fler denna gång? Hade hon provat gräva ner det eller låg det på ytan?

Så här ser det ut hemma idag... Grekisk landsköldpadda som legat 57 dagar i ägget i ca 31-32 grader.

DSC_0127.JPG

DSC_0117.JPG

Som gravid med första barnet, jag alltså inte min skalis, så säger jag bara awww snutte!!!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Oj, nu hon lagt ett ägg på marken trots att hon grävt ett fint hål.

Jag har inte fått ordning på mitt blivande "kläckskåp".............finns det någon inte allt för långt från Kristinehamn som kan hjälpa mej med äggkläckning ??

 

Tacksam för Hjälp å Svar  : )

 

Christer

Link to comment
Share on other sites

Hej!

 

Nu ser jag att inlägget är inlagt för en vecka sedan men kommer det fler o du inte har kläckare har jag i Karlskoga. Men jag vet inte hur äggen skulle klara en transport i bilen.....

Link to comment
Share on other sites

Tack för svar.

 

Jag har skrotat värmeskåpet som jag tänkte använda, det blev inget bra helt enkelt.

 

Så nu har jag en "egensnickrad" kläckare där det ser ut som om det fungerar fint i.

Sen återstår det ju att se om ägget är befruktat och att kläckaren verkligen fungerar.

Jag tar kontakt med dej om jag behöver hjälp framöver om hon lägger mera ägg så kan ju din kläckare vara ett alternativ att testa.

 

mvh Christer

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...