Jump to content
Forum Sköldpaddor

Ärtor och annat olämpligt som "godis"


P-A
 Share

Recommended Posts

Hittade på facebook att en känd reptilbutik ger ärtor till ungar av grekisk landsköldpadda och rysk stäppsköldpadda. :angry:

 

Så här skriver Roslagstulls djurklinik:

 

Ge under inga omständigheter hund- eller kattmat, ärtor, bönor, ost, ägg, mjölkprodukter, bröd eller liknande till landsköldpaddor. Dessa produkter leder i det långa loppet till långvariga hälsoproblem.

 

 

Andy Highfield Tortoise Trust:

(peas = ärtor)

A practical guide to avoiding dietary disasters

Mediterranean tortoises fed on cat or dog food, or other high protein food items such as peas or beans, frequently die from renal failure or from impacted bladder stones of solidified urates. Peas and beans are also very high in phytic acid, which, like oxalic acid, inhibits calcium uptake. 

 

ärtor.jpg

 

Vi som har läst Highfields skrifter lärde oss för 20 år sen att ärtor är mycket olämplig föda. Mycket tråkigt att se en sådan här bild. 

 

Link to comment
Share on other sites

Att behöva ge sina husdjur godis är att förmänskliga dem tycker jag. De behöver inte godis.
Ska jag ge godis ger jag dem nån mat som är lämplig för sköldpaddor och den art man har....ex kärleksört, vinblad, blomsterkrasse blommor, hibiscusblommor etc.

Link to comment
Share on other sites

Att ge godis till sköldpaddor är tyvärr något som är ganska vanligt, jag läser ofta påsköldpaddssidor om ägare som ger sina djur godis i form av något som djuret absolut inte ska ha. Seda försvaras detta beteende med att det är något som sker sällan, eller i alla fall inte ofta.

Som Testudo h b skriver, varför förmänskliga djuren och tro att dom som  i detta fall har behov av godis men även som jag läst, knäsittning  tvseende osv osv.

/R

Link to comment
Share on other sites

Det där med godis fattar jag inte alls. Det är så mycket enklare att ge Skölpaddorna den mat de ska ha. Varför krångla till det och börja fundera i andra banor ens? Och maskrosor är väl godis nog för dom?

Link to comment
Share on other sites

Det bästa vi kan göra för våra sköldpaddor är att ge dem så naturliga förhållanden som möjligt. De är anpassade till sin naturliga miljö och beroende av liknande förhållanden för att må bra.

Detta har man tagit som grund i den del av L80 som handlar om sköldpaddor. L80 står för ”Statens jordbruksverks föreskrifter och allmänna råd om villkor för hållande, uppfödning och försäljning m.m. av djur avsedda för sällskap och hobby”

 

När det gäller kosten står det:

Foder

15 § Sköldpaddor ska utfodras med ett för arten anpassat foder i sådan mängd och med sådana

intervall att de upprätthåller ett medelgott hull.

 

Den tyske forskaren Markus Baur har skrivit en bok om sköldpaddors matsmältningssystem.

Han skriver: ”En lämplig kost för medelhavssköldpaddor ska inte innehålla lättsmälta ämnen som socker och kolhydrater utan en hög procentsats fibrer och vara så proteinfattig som möjligt.” Så gott som alla skötselråd är numera anpassade till dessa kunskaper. Ändå ser man i sociala media bilder på sköldpaddor som får söta bär som godis med motivation att de tycker så mycket om det samtidigt som ägaren är medveten om att det inte är naturligt. Varför ge sådant som vi vet inte är bra och som stör förmågan att ta hand om den nyttiga maten? Sköldpaddor som hålls som sällskapsdjur saknar mycket av det som vilda djur har p g a att vi inte vet tillräckligt mycket och att mycket inte går att implementera på begränsad yta. Varför då tillföra ytterligare problem i skötseln. 

 

Om man har egna behov av att se en sköldpadda som ser ut att njuta av ätandet, ge torkad föda som standardmat och ”skäm bort” dom med färska vilda växter med blommor. Man kommer då att få sunda sköldpaddor med en någorlunda normal tarmflora.

 

http://www.landskoldpaddor.se/foda/97-fibrer

Link to comment
Share on other sites

Helt rätt PA. Kan inte hitta en enda artikel eller bok där man förespråkar "godis" i form av frukt, ärtor etc att ge dem.

Vad som är tråkigt är ju att i naturen kan sköldpaddorna själva välja vad de vill äta men i fångenskap är det vi människor som tillgodoser deras foder. Jag tycker då att det är mitt ansvar som husdjursägare att ta reda på vad de ska äta för att må bra. 

Men ser man en zoo affär mata som ovan bild, eller man ser bilder på nätet där de ges frukt etc så som nybörjare tror man att det är OK att ge.

Suck!

Link to comment
Share on other sites

Varför ge sin sköldpadda något som man vet den inte mår bra av?

Som "godis" får mina blommor av hibiskus och någon gång kaktusfikon. Detta är växter som de kan hitta i det vilda också.

Link to comment
Share on other sites

Så här skriver Andy Highfield som är en av de stora auktoriteterna:

 

Rotfrukter som exempel har alltför hög nivå av lätt smältbara kolhydrater, och har ingen plats i kosten hos dessa arter. Medelhavssköldpaddor bör verkligen ses som "getter i en sköld", och på liknande sätt anpassad för att må bäst av vad som vid en första anblick kan tyckas vara en mycket kost av mycket "låg kvalitet".

Link to comment
Share on other sites

Wolfgang Wegehauptskriver i boken "Naturalistic keeping and breeding of Hermanns tortoise" att grekiska landsköldpaddor kan inte skilja på nyttig och onyttig mat. Söta frukter verkar speciellt som en magisk attraktion för dem, och att det då är upp till oss som håller dessa djur att se till att vi inte ger ohälsosam eller onaturlig kost till dem. Detta för din sköldpaddas bästa.

Han skriver också att en ohälsosam diet/foder inte visar sig på en gång utan de kan leva många år på fel foder, men att det till slut tar ut sin rätt i form av dålig/kraftig tillväxt, pucklar och deformerat skal eller andra sjukdomar och en för tidig död.
Man kan inte se på en sköldpadda om den är frisk då den inte kan prata, jämra sig eller på annat sätt tala om att den är sjuk eller har ont.

Om den ex har ont i sina leder på grund av gikt som är en sjukdom som är oundviklig om sköldpaddan får en felaktig kost.

Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, P-A said:

Så här skriver Andy Highfield som är en av de stora auktoriteterna:

 

Rotfrukter som exempel har alltför hög nivå av lätt smältbara kolhydrater, och har ingen plats i kosten hos dessa arter. Medelhavssköldpaddor bör verkligen ses som "getter i en sköld", och på liknande sätt anpassad för att må bäst av vad som vid en första anblick kan tyckas vara en mycket kost av mycket "låg kvalitet".

Ja även andra stora i ämnet skriver att landsköldpaddor ska äta en kalorisnål varierad kost låg på socker och protein.

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

När vi är inne på den här typen av funderingar så tänkte jag passa på att fråga hur det är med svarta vinbär. Vi har en vinbärsbuske i utehagen som får rätt sparsamt med vinbär och som vi plockar av när de riskerar att falla ner i hagen. Men helt fritt från vinbär är det nog inte, det har hänt att några vinbär ramlar ner och någon enstaka gång har jag sett att sködpaddorna ätit nåt vinbär (eftersom färgen från bären stannar ett tag runt munnen). Jag vet att man inte ska mata dem aktivt med vinbär men jag har tänkt att något enstaka bär inte är någon fara. Det får de säkert i sig någon enstaka gång även i vilt tillstånd. OHM anger för övrigt, om jag minns rätt, att vinbärsblad är bra föda. Bör jag ta bort den och ersätta med annan buske? Skälet att den finns där överhuvudtaget är att vi byggde hagen runt busken.

/C

Link to comment
Share on other sites

Om de får i sig enstaka bär är det ingen fara anser jag. Det är ju som du säger om det råkar trilla ner nåt som ni inte plockat.

Jag hade blåbär i min tillfälliga hade innan vi byggde växthuset och nuvarande hage. Såg att de ibland åt bär men inte mycket. Det var ena hanen som mest åt, honorna dåg jag alrig äta, de var i alla fall inte blå om näbben som hanen var... Kan tillägga att vi bor på skogstomt och har mycket blåbär och lingon på tomten.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, CWall said:

När vi är inne på den här typen av funderingar så tänkte jag passa på att fråga hur det är med svarta vinbär. Vi har en vinbärsbuske i utehagen som får rätt sparsamt med vinbär och som vi plockar av när de riskerar att falla ner i hagen. Men helt fritt från vinbär är det nog inte, det har hänt att några vinbär ramlar ner och någon enstaka gång har jag sett att sködpaddorna ätit nåt vinbär (eftersom färgen från bären stannar ett tag runt munnen). Jag vet att man inte ska mata dem aktivt med vinbär men jag har tänkt att något enstaka bär inte är någon fara. Det får de säkert i sig någon enstaka gång även i vilt tillstånd. OHM anger för övrigt, om jag minns rätt, att vinbärsblad är bra föda. Bör jag ta bort den och ersätta med annan buske? Skälet att den finns där överhuvudtaget är att vi byggde hagen runt busken.

/C

Jag har en svartvinbärsbuske i hagen och har aldrig sett att de ätit av bladen eller varit intresserad av busken. Skulle nåt bär trilla ner så är det inte hela världen tycker jag, men jag matar inte aktivt med bär eller frukt. ( Tänker att de ibland även i naturen kanske kan stöta på bär spec på hösten.)
De har också smultron och jordgubbsplantor i hagen men dessa hinner aldrig sätta några bär eftersom blommorna äts upp.

Link to comment
Share on other sites

OK, tack för er återkoppling! Då är vi i alla fall 3 som gjort ungefär samma antaganden. Det räcker för mig... :) 

/Christoffer

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...