Jump to content
Forum Sköldpaddor

Året runt-boende


Jeppe
 Share

Recommended Posts

Jag har sedan i höstas/vintras gått och lekt med tanken att uppdatera utomhushagen med något form av "hus", för att kunna ha sköldpaddorna "ute" året runt.

Jag har nu gjort slag i saken och börjat bygga. Det blir ett litet isolerat hus med fönster med utgång till utomhushagen. Total ut blir lite drygt 3 kvm och ungefär hälften av det kommer att utgöras av vattendel. Jag tänkte installera ett litet element samt värmelampor för de kallare perioderna.

Det är ju något av ett experiment, men min förhoppning är att det kan ge sköldpaddorna möjlighet att maximera antalet soltimmar, men samtidigt hålla temperaturen uppe under de perioder där det behövs (kalla vår/sommar/höstdagar). Vintrarna är jag inte så orolig för, den totala volymen blir inte så stor, så det bör inte vara något problem att hålla det frostfritt (fast jag har ju inte provat det än...).

Jag än så länge bara grävt ur (det var ganska stenigt..) och lagt grunden.

WP_20160422_001.jpg

WP_20160420_002.jpg

Link to comment
Share on other sites

Har fått pysslat lite idag, så nu är väggarna på plats. Dammen är fylld med vatten för att få dammduken ordentligt på plats. Den kommer jag att behöva tömma sen med tanke på hur mycket skräp som hamnar i den medans jag bygger...

WP_20160429_001.jpg

WP_20160429_003.jpg

WP_20160429_004.jpg

Link to comment
Share on other sites

12 hours ago, Jeppe said:

Har fått pysslat lite idag, så nu är väggarna på plats. Dammen är fylld med vatten för att få dammduken ordentligt på plats. Den kommer jag att behöva tömma sen med tanke på hur mycket skräp som hamnar i den medans jag bygger...

WP_20160429_001.jpg

WP_20160429_003.jpg

WP_20160429_004.jpg

Gud så fint det kommer att bli. Önskar att jag också bodde i villa. 

Link to comment
Share on other sites

Snyggt! Det där skulle man ju vilja bo i själv om det var lite större :D.

 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Det börjar arta sig. Fortfarande en del pyssel och målning kvar innan det är helt färdigt men nu kan jag snart börja använda det.

Och ja, det ena fönstret blev visst lite snett...så går det när en akademiker försöker leka hantverkare :P

WP_20160514_005.jpg

Link to comment
Share on other sites

Små röda stugor ska vara lite sneda, det hör till!

Link to comment
Share on other sites

Vilka/vilken art är det som skall få njuta av "sommarresidentet"?

Link to comment
Share on other sites

Det är mina skogsbäckssköldpaddor (Glyptemys insculpta) som ska bo där.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Grönskan har fullkomligt exploderat i hägnet under senaste veckan och sköldpaddorna njuter av både sol och växtlighet. Husbygget går framåt och även om jag är inte blev helt nöjd så är taket nu på plats.

Eftersom jag inte har någon självdisciplin när det kommer till sånt här kunde jag inte låta bli att börja inreda i huset när jag nu både har målat och fått tak på. 

Nu ska utsidan målas färdigt och så är det en del småkillar kvar innan det är helt färdigt.

DSC_0008.JPG

DSC_0009.JPG

DSC_0010.JPG

DSC_0011.JPG

DSC_0012.JPG

Link to comment
Share on other sites

Mycket trevlig ute hägn. Hatten av för det

Link to comment
Share on other sites

Är det ett fönster du har på taket för att få in så mycket solljus som möjligt?

Link to comment
Share on other sites

Ja, kanalplast. Jag lär få extraisolera taket till vintern (frigolitplattor) men huset blir ljusare och luckorna mindre tunga så här.

Jag fortsätter bildspammandet, nu har även två yngre paddor fått komma ut. Det är väldigt tydligt hur de termoreglerar under dagen - direkt sol på morgonen/förmiddagen, sedan indirekt sol under resten av dagen, och så kanske en liten kvällssolen om de inte redan gått ner i vattnet då.

 

 

DSC_0019.JPG

DSC_0014.JPG

Link to comment
Share on other sites

Helt underbart fint! Jag är så avundsjuk på din klippvägg ;), önskar att jag hade en rauk på tomten. En stor sten har jag, kanske skulle bygga en hage runt den...
Vilka fina sköldpaddor också! Den där arten är verkligen platt i formen, eller är det bara på bild?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...