Jump to content
Forum Sköldpaddor

Bo-låda i vilket trä?


Testudo hermanni b
 Share

Recommended Posts

Vad har ni för trä till era bolådor? Dvs till övernattningslådorna?
Vanligt playwood, impregnerat virke?

Link to comment
Share on other sites

Har ju också haft i formplyfa och gjorde nya jättefina......... Och idag slår det mig att jag gjort dem i tryckimpregnerat virke som ju är giftigt:( J-klar. Fattar inte att jag inte tänkte på det......

Blir att göra om och göra rätt. Hade fällt ner värmetaket och gjort så himla fint. Har inte hunnit använda dem än.

Link to comment
Share on other sites

Hej!

 

Man kan behandla träet och försegla det, tror jag. Det finns något som heter akvarielack, dvs. epoxi som inte avger några biprodukter till omgivningen. Inte väldigt billigt, men kanske ett alternativ till att bygga nya lådor?

 

Själv beställde jag från ett företag strax söder om Stockholm (Epotex) men det finns säkert något i närheten av Söderhamn också. 

Link to comment
Share on other sites

Inhandlat vanliga hederliga furuplankor idag som ska sågas till nya bolådor till växthuset. Kostade 100:- och jag kommer ha dem obehandlade eller måla med samma färg jag har inomhus dvs badrumsfärg.
De tidigare plankorna jag använde fanns redan hemma...Så det blir 100:- och tiden det tar att fixa nya :)

Link to comment
Share on other sites

I växthuset har jag formplyfa. Lådan är 3,75 x 1,20 och 60 hög.

Link to comment
Share on other sites

Snickrade ihop nya med obehandlade plankor....( Fattar inte att jag inte tänkte till när jag ändå gjorde inte bara en bolåda utan två stycken :blink: i tryckimpregnerat virke) Jag som är så noga annars.... Gör om och gör rätt!:)

 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Jag använder obehandlad lärk som är naturligt motståndskraftig mot fukt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...