Jump to content
Forum Sköldpaddor

Opuntia


Ronnie
 Share

Recommended Posts

För er som bor i eller i närheten av Malmö finns det nu fikonkaktus till salu på Oasen, 79kr st.

/R

 

image.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Synd man bor en bit ifrån då....

 

Link to comment
Share on other sites

Ett bra sätt att få tillväxt är att ha den utomhus under sommaren. Som för alla växter och djur är naturligt ljus gynnsamt för trivsel. Likaså årstidsvariation och dygnsvariation i temperatur.

Vi har övervintrat några opuntia utan jord i papperskasse i samma temp som våra landsköldpaddor. De ser ut att ha mått  bra av denna förvaring. 

 

Link to comment
Share on other sites

P-A, faller fikonen av när de är mogna av sig själv eller man går på färgen eller något annat.

/R

Link to comment
Share on other sites

Misstänker att de på bilden är snabbodlade och av en annan sort än de vi har. Våra frukter blir mindre och går från grönt till rödaktigt. Faller inte av.

Link to comment
Share on other sites

Jag planterade 48 frön av en förblandning med olika opuntiaarter för ca 1,5 månad sen. Ingen har grott... De är svåra att få upp. Jorden behöver vara fuktig hela tiden - troligen det som falerade hos mig.

Link to comment
Share on other sites

Kan de stå ute dygnet runt redan nu, eller är det för kallt på nätterna?

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, TestudoHermanni said:

Kan de stå ute dygnet runt redan nu, eller är det för kallt på nätterna?

 

Vi sätter ut våra när risken för nattfrost är minimal. Det blir nog i mitten av maj.

Link to comment
Share on other sites

Läste att de ibland vill ha en köldknäpp för att kunna gro.

Sått opuntia av de fröer som finns i fikonkaktusar och ingen av dem har grott ännu.

Link to comment
Share on other sites

Vi har aldrig sått från frö. Har bara planterat blad.

Du kanske kan testa.

Link to comment
Share on other sites

Plantera blad gick däremot bra. Började snabbt att växa.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, P-A said:

Vi har aldrig sått från frö. Har bara planterat blad.

Du kanske kan testa.

 

..........att sätta ut fröodlingen nu.

Link to comment
Share on other sites

Min frösådd har redan åkt ut men Opuntiaplantorna som ska stå på en solig blomtrappa mot en solig vägg dröjer innan de får komma ut.
Ska ha nån i växthuset och jämföra tillväxten.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Testudo hermanni b said:

Min frösådd har redan åkt ut men Opuntiaplantorna som ska stå på en solig blomtrappa mot en solig vägg dröjer innan de får komma ut.
Ska ha nån i växthuset och jämföra tillväxten.

 

Vet du om fröna kan ta sig, trots att de gått långt över tiden? Eller är de döda om de inte grott pga vattenbrist?

Link to comment
Share on other sites

Nej de kan ta månader innan de gror. tror nog att såna saker ibland kan trigga igång groningen. Både en köldknäpp, torka/värme etc. Så som det är i naturen.
Låt fröna vara. Bäst ibland när man som "glömmer bort" dem ett tag. Plötsligt händer nåt!

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Testudo hermanni b said:

Nej de kan ta månader innan de gror. tror nog att såna saker ibland kan trigga igång groningen. Både en köldknäpp, torka/värme etc. Så som det är i naturen.
Låt fröna vara. Bäst ibland när man som "glömmer bort" dem ett tag. Plötsligt händer nåt!

 

Påminner lite om våra sköldpaddor. Svåra att förstå sig på. 

Link to comment
Share on other sites

On 17 april 2016 at 14:21, Testudo hermanni b said:

Nej de kan ta månader innan de gror. tror nog att såna saker ibland kan trigga igång groningen. Både en köldknäpp, torka/värme etc. Så som det är i naturen.
Låt fröna vara. Bäst ibland när man som "glömmer bort" dem ett tag. Plötsligt händer nåt!

 

De olika frösorterna skulle ta mellan 5 dagar och typ ett halvår att gro. Efter att ha läst vad du skriver tror jag att jag sätter ut några av odlingstrågen utomhus, så får de naturligt solljus och temperaturvariationer.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...